Babelian pedagogy to make the curriculum speak other languages

Authors

  • João Paulo de Lorena Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Marlucy Alves Paraíso Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e68623

Keywords:

babelic pedagogy, curriculum, dissident childhoods, gender, queer theory

Abstract

This article, cartographic in nature, traces the movements of teachers and education professionals who, in their encounters with childhoods in gender and sexuality dissidence, create and enact a Babelian pedagogy, an approach essential to opening the curriculum to experimentation with other languages. The argument developed is that such a pedagogy, which operates through strategies such as self-deconstruction, openness to the new, and the stretching of language, is generated and set into motion when dissident childhoods enter the school space. It is a pedagogy that, by practicing a new language, makes the curriculum stutter and experiment with different codes and ways of reasoning. The theoretical framework draws on concepts from the philosophies of difference, queer studies, and post-critical curriculum theory.

Author Biographies

João Paulo de Lorena, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor de Filosofia na Educação Básica e pesquisador no Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículos e Culturas (GECC/UFMG). 

Marlucy Alves Paraíso, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, com pós-doutorados pela Universitat de València e pela Universidade de Barcelona. Professora titular da Faculdade de Educação da UFMG; pesquisadora Produtividade em Pesquisa do CNPQ Nível 1B; fundadora e coordenadora do GECC.  

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Published

2025-07-08

How to Cite

Lorena, J. P. de, & Paraíso, M. A. (2025). Babelian pedagogy to make the curriculum speak other languages. Revista E-Curriculum, 23, e68623. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e68623

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Edição Temática ABdC 2025 “Subjetividades e subjetivações ..."