Knowledge of “language in action”:

theoretical and didactic questions

Authors

  • Antónia Coutinho UNL

DOI:

https://doi.org/10.1590/1678-460X202541170105

Keywords:

didactics of text, sociodiscursive interactionism, didactic pathway, language functioning

Abstract

Starting from the Saussurian notion of ‘language in action’, this paper proposes a review of the trinomial text, discourse(s) and language (or grammar), from the perspective of Sociodiscursive Interactionism, to project these same notions into the context of didactic work. In this sense, a didactic approach to the text will be advocated. This didactic of texts does not exclude grammatical knowledge, is dealing with reading and comprehension as well as production, and is able to focus on texts from different activities (including literary ones). Following the notion of didactic sequence, the notion of didactic path will be presented, and an exemplary will be proposed. The example is centered on the ability to narrate in texts with different purposes, and deals, in a didactic way, with the complexity of how language works – on the textual, discursive and grammatical levels.

References

Aguiar e Silva, V. M. (2010). Teses sobre o ensino do texto literário na aula de português. In As Humanidades, os Estudos Culturais, o Ensino da Literatura e a Política da Língua Portuguesa (pp. 207-216). Almedina.

Bronckart, J.-P. (2017). Du coût du Cours III... et du CLG. A propos de la langue, dela parole et du discours. In D. Gambarara, & F. Reboul (Eds.), Travaux des colloques Le Cours de Linguistique Générale, 1916-2016. L’émergence, le devenir (pp. 3-20). Cercle Ferdinand de Saussure.

Bronckart, J.-P. (2010). La vie des signes en questions: des textes aux langues et retour. In Textos Seleccionados do XXV Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística (pp. 11-41). APL. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:37532

Bronckart, J.-P. (1999). L’enseignement des langues. Pour une construction des capacités textuelles. In M. Garcia, R. Giner, P. Ribera, & C. Rodrigues (eds). Ensenyament de llengües i plurilingüisme (pp. 17-26). Universidade de Valencia. https://archive-ouverte.unige.ch/unige:37584

Bronckart, J.-P. (1996). Activité langagière, textes et discours. Pour un interactionisme socio-discursif Delachaux et Niestlé.

Bronckart, J.-P. et alii (1985). Le fonctionnement des discours. Un modèle psychologique et une méthode d’analyse Delachaux & Niestlé.

Camps, A. (2021). La enseñanza de la gramática. In A. Camps, A., & X. Fontich (orgs). La actividad metalingüística como espacio de encuentro de la escritura y la gramática: un itinerario de enseñanza e investigación en educación linguística (pp. 229-247). Editorial UNSJ. E-BOOK.

Coseriu, E. (1980). Lições de Lingüística Geral Ao Livro Técnico.

Coutinho, A. (2023a). Linguística do Texto e do Discurso Húmus.

Coutinho, A. (2023b). Percursos didáticos em gramática e texto (adoções e adaptações). In L. Graça, E. Lousada, L. Bueno, & M. Gonçalves (Orgs.). Livro de Homenagem a Joaquim Dolz (pp. 171-192). Editora Pontes. https://doi.org/10.29327/5328493.1-8

Coutinho, A. (2023c). Da gramática ao contexto - um percurso didático. In T. Oliveira, et al (orgs.). Gramática e Texto. Contextos, usos e propostas didáticas (pp. 167-188). Edições Colibri / CLUNL. https://doi.org/10.34619/qrh6-gr07

Coutinho, M. A. (2003). Texto(s) e competência textual Lisboa: FCT/FCG.

Coutinho, M. A. (2001). Saberes e dizeres. Revista da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas 14, 141-151. http://hdl.handle.net/10362/7931

Coutinho, M. A. (2019).Texto e(m) linguística Edições Colibri

Coutinho, A., Matias, B., & Câmara, C., Gonçalves, M. & Valentim, H. T. (no prelo). Percursos didáticos: textos literários, reflexão sobre a língua e conceptualização do conhecimento. In C. Marques, M. Gonçalves, & N. Jorge (orgs). III Encontro Nacional sobre Discurso Académico: Complexidade teórica e diversidade didática Grácio Editores.

Coutinho, A., Jorge, N., Matias, B., Câmara, C., Gonçalves, M., & Valentim, H. T. (2023). Percursos didáticos: textos literários, reflexão sobre a língua e conceptualização do conhecimento. III Encontro Nacional sobre Discurso Académico. Lisboa, setembro de 2023 (comunicação oral).

Coutinho, A., Jorge, N., & Gonçalves, M. (2023). Percursos didáticos, didática do texto IV Congrés Internacional sobre l’Ensenyament de la Gramàtica (Congram 23). Universidade de Valencia, janeiro de 2023 (comunicação oral).

Coutinho, M. A., Tanto, C., & Luís, R. (2015). O conhecimento explícito dos textos e da língua. In E. Leurquin, A. Coutinho, & F. Miranda (eds). Formação docente. Textos, teorias e práticas (pp. 133-164). Mercado das Letras.

Dolz, J., Noverraz, M., & Schneuwly B. (2004). Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento (R. Rojo & C. Cordeiro trad.). In B. Schneuwly, J. Dolz e colaboradores. Gêneros orais e escritos na escola (pp. 81-108). Mercado de Letras.

Dolz-Mestre, J., Noverraz, M., & Schneuwly, B. (eds.) (2001). S’exprimer en français: Séquences didactiques pour l’oral et pour l’écrit. Vol. 1: 1ère, 2e De Boeck.

Jorge, N. (2019). A exposição oral no 5.o ano de escolaridade - relato de percurso didático. In Atas do 13.º ENAPP (pp. 59-70). APP. https://appform.pt/13ENAPP/c03_Noemia_Jorge_Exp_oral.pdf

Mendes, A. (2013). Organização textual e articulação de orações. In E. P. Raposo et al. (coords). Gramática do Português, vol. II (pp. 1691-1755). Fundação Calouste Gulbenkian.

Miranda, F., & Coutinho, A. (2015). Les propriétés différentielles des genres et leurs implications didactiques. Le Français dans le Monde. Recherches et Applications (58), 17-26.

Pereira, L. Á., & Cardoso, I. (2013). A sequência de ensino como dispositivo didático para a aprendizagem da escrita num contexto de formação de professores. In L. A. Pereira, & I. Cardoso (orgs.). Reflexão sobre a escrita: A escrita de diferentes géneros (pp. 33-66). Universidade de Aveiro.

Raposo, E. P. et al. (orgs). (2013). Gramática do Português (vol. I). Fundação Calouste Gulbenkian.

Saussure, F. de (2005). Cours III. (Constantin, E.) Notes préparatoires pour le Cours de Linguistique Générale 1910-1911 | Cours de M. le Professeur F. de Saussure. Cahiers Ferdinand de Saussure, 58, 71-289.

Saussure, F. de (2002). Ecrits de Linguistique Générale PUF

Saussure, F. de (1972). Cours de Linguistique Générale (édition critique préparée par Tulio de Mauro). Payot.

Saussure, F. de (1996). Premier Cours de Linguistique Générale. In E. Komatsu, & G. Wolf (éds.). Premier cours de linguistique générale (1907) d’après les cahiers d’Albert Riedlinger Pergamon.

Volochinov, V. N. (1977). Le marxisme et la philosophie du langage (edição original 1929). Editions de Minuit.

Vygotsky, L. S. (2007).Pensamento e linguagem Relógio d’Água Editores (edição original 1934).

DGE (2018). Aprendizagens Essenciais - Ensino Básico, Português - 8.º Ano Ministério da Educação - Direção Geral da Educação. https://www.dge.mec.pt/aprendizagens-essenciais-ensino-basico

Published

2025-03-29

How to Cite

Coutinho, A. (2025). Knowledge of “language in action”: : theoretical and didactic questions. DELTA: Documentação E Estudos Em Linguística Teórica E Aplicada, 41(1). https://doi.org/10.1590/1678-460X202541170105