Characterization of the profile of professionals working in communication and coaching processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2021v33i3p388-403

Keywords:

Coaching, Speech, language and hearing sciences, Communication

Abstract

Introduction: The coaching method has shown effectiveness when applied on different modalities and environments. Consisting of different strategies and content, communication is one of the main topics of its training programs, which is a pillar of appropriate and efficient social behaviors and attitudes. Several professionals actively participate in this process, including the Speech-language Pathologist. Objective: To identify and describe the profile of 21 professionals working in coaching processes with a focus on communication. Method: This was a descriptive study carried out through the application of a questionnaire prepared with open and closed questions, in order to survey the contents related to professional training, areas of expertise, training in coaching, the presence of an instructor-speech-language pathologist in training courses, topics on communication included in the training course plans, items of practice in communication and place of professional insertion. Simple descriptive analysis by percentage. Results: The study included professionals with different original backgrounds complemented by specific coaching training, with practical experience in different niches. The contents addressed in this training aim at the adequacy and control of behavior, emotions and, mainly, communication, especially in assertiveness strategies, non-violence and expressiveness, with no instructor-tutors with original training in speech-language pathology,. Conclusion: Further research on this topic is important and necessary, as they promote the specificities of professional activities in coaching processes, including the speech-language pathologists.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Junia Rusig, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Estudante de Mestrado do PEPG em Fonoaudiologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Priscilla de San Soucy Viana Raymondi, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Estudante de Mestrado do PEPG em Fonoaudiologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Ruth Ramalho Ruivo Palladino, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Professora do PEPG em Fonoaudiologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

References

Malta TC, Pinto HMN. Coaching nas organizações: uma revisão bibliográfica. Rev. Reuna. 2012; 17(2): 15-26.

Rodrigues de Souza M, Nogueira ICS. Os estilos de liderança e as ações de coaching em uma empresa pública da cidade de Goiânia. Braz. J of Develop. 2020; 6(6): 40077-95.

Useche MC. El coaching desde uma perspectiva epistemológica. Rev. Colomb. Cienc. Soc. 2004; 3(105): 125-32.

Zárate MO. Psicologia e coaching: marco geral e as diferentes escolas. Capital Humano. 2010mai; 243: 56-68.

Savaris TP, Tisott PB, Nespolo D, Rech J. Coaching de vida: autodesenvolvimento voltado à satisfação. R. Intelig. Compet. 2015; 5(1): 14-37.

Souza TM; Carvalho EA. Coaching de carreira e suas contribuições para a maximização de potencialidades do sujeito e o reflexo nas organizações. Rev. Uningá. 2018; 55(3): 170-82.

Torres CMRC. 10 anos (2002-2012) de produção em coaching e coaching-executivo: meta-análise [dissertação de Mestrado]. Lisboa: Escola de Negócios e Economia de Lisboa; 2013.

Melo LHA, Bastos AT, Bizarria FPA. Coaching como processo inovador de desenvolvimento de pessoas nas organizações. Rev. Capital Científico. 2015; 13(2).

Oliveira LCS, Werneck CDSL. Os Fernandes: Desvendando o coaching: uma revisão sob a ótica da psicologia. Psicol. ciênc. prof. 2018; 38(2): 363-77.

Berman WH, Bradt G. Executive Coaching and Consulting: different strokes for different folks. Professional Psychology: research and practice. 2006; 37(3): 244-53.

Marques J.R. Qual o Significado de Coaching? – 2017. Disponível em: <http://www.jrmcoaching.com.br/blog/qual-o-significado-decoaching/> Acesso em: 12 abr.2018.

Grilo AM. Relevância da assertividade na comunicação profissional de saúde-paciente. Psic. saud. doen. 2012; 13(2): 283-97.

Devesa LM. A importância da comunicação no contexto organizacional. Instituto Politécnico de Setúbal, 2016.

Moreira AEF. Recursos de Expressividade Oral e Linguístico-discursivos de Operadores de Telemarketing: relação com a sensação gerada em prováveis clientes e o desempenho profissional [dissertação de Mestrado]. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUCSP; 2007.

Kyrillos L. Voz na mídia (rádio e televisão). In: Befi-Lopes DM, Ferreira LP, Limongi SC (orgs). Tratado de Fonoaudiologia, Ed Roca: São Paulo, cap.13, 2004.

Marquesin DMSS, Viola I, Ghirardi ACAM, Madureira S, Ferreira LP. Expressividade da fala de executivos: análise de aspectos perceptivos e acústicos da dinâmica vocal. CoDAS. 2015; 27(2): 160-69.

Rangel LSF, Barreto, FGSM. A Importância do Fonoaudiólogo como Coach no Ambiente Organizacional. Rev. REINPEC. 2017Jan/Jun; 3(1): 103-296.

Borrego MC, Behlau M. Recursos de ênfase utilizados por indivíduos com e sem treinamento de voz e de fala. Rev. Soc. Bras. Fonoaudiol. 2012; 17(2): 216-24.

Chagas ATR. O questionário na pesquisa científica. Administração online. 2000; 1(1).

Vieira JGS. Metodologia de pesquisa na prática. Fael, 2010.

Ferreira LP. Assessoria fonoaudiológica aos profissionais da voz. In: Ferreira LP, Befi-Lopes DM, Limongi SC. Tratado de Fonoaudiologia. 1 ed. São Paulo: Roca; 2004.

Vergara SC. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 16 ed. São Paulo: Atlas; 2010.

Griffiths KE. Personal coaching: A model for effective learning. Journal of learning Design. 2005; 1(2): 55-65.

Sociedade Brasileira de Coaching (2016) – Disponível em: <https://www.sbcoaching.com.br/o-que-e-coaching-guia-completo> Acesso em: 12 abr.2018.

International Coaching Federation. (2013a). Disponível em: <http://www.marketwired.com/press-release/international-coachfederation-conclui-inovador-2012-icf-global-coaching-study1615197.htm> Acesso em 10 de abr.2018.

Sarroeira C, Cunha F, Simões J. Coaching e enfermagem: uma análise qualitativa da literatura. Revista UIIPS. 2020; 8(1): 42-56.

Santos M. A projeção vocal no teatro-estudo e tendências atuais. Revista de Pesquisa em Artes Cênicas. 2019; 2(3): 64-73.

Ferreira LP, Amaral VRP, de Souza PH. A Fonoaudiologia e o ator de cinema: relatos de profissionais do meio cinematográfico. Distúrb Comum. 2010; 22(2): 133-47.

Andrada e Silva MA. Expressividade no canto. In: Kyrillos L, editor. Expressividade. 1. ed. Revinter; 2005.

Published

2021-09-28

How to Cite

Rusig, J., Raymondi, P. de S. S. V., & Palladino, R. R. R. (2021). Characterization of the profile of professionals working in communication and coaching processes. Distúrbios Da Comunicação, 33(3), 388–403. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2021v33i3p388-403

Issue

Section

Artigos