Phonological awareness and receptive vocabulary in cases of learning disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2022v34i3e52724

Keywords:

Diagnosis, Learning, Vocabulary, Child Language, Speech, Language and Hearing Sciences

Abstract

Introduction: Oral language skills are predictors for reading and writing, suggesting a relationship between phonological awareness and emissive and receptive vocabulary for their development. Purpose: To verify the association between Writing Hypothesis (WH) and performance of children and adolescents with Learning Disorder (LD) in tasks of phonological awareness (PA) and receptive vocabulary (RV). Methods: Retrospective analysis of electronic medical records of children and adolescents diagnosed with ED attended between February 2014 and December 2016. The level of WH (Pre-Syllabic; Syllabic; Syllabic-Alphabetical and Alphabetical) and the evaluation of FC and VR. Fisher’s exact tests were used, with significance level (p≤0.05). Results: The sample (n = 34) was divided into age groups: GI = 14 (6 to 8 years and 11 months), GII = 15 (9 to 11 years and 11 months) and GIII = 05 (12 to 18 years and 11 months); 10 female (GI = 06; GII = 04; GIII = 0) and 24 male (GI = 08; GII = 11; GIII = 05). 73.53% attended Elementary School, 23.53% Elementary II and 2.94% High School. 47.06% were at the pre-syllabic level, 11.76% syllabic, 23.53% syllabic-alphabetic and 17.65% alphabetic. A positive association was observed between WH and PA (p = 0.001) and RV (p = 0.02) tasks. Conclusion: There was an association between WH and PA and VR in the studied group, suggesting the importance of these skills for reading and writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jéssica Moreno Leite, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto

Fonoaudióloga egressa do Curso de Fonoaudiologia (FMRP/USP)

Matheus Francoy Alpes, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto

Fonoaudiólogo e Doutorando do Programa de Pós Graduação em Clínica Médica (FMRP/USP)

Patrícia Pupin Mandrá, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto

Docente do Curso de Fonoaudiologia (FMRP/USP)

References

Barbosa MR, Medeiros LBO, Valle APS. Relação entre os níveis de escrita, consciência fonológica e conhecimento de letras. Estud. psicol. (Campinas). 2016; 33(4): 667-76.

Donicht G, Ceron MI, Keske-Soares M. Erros ortográficos e habilidades de consciência fonológica em crianças com desenvolvimento fonológico típico e atípico. CoDAS.2019; 31(1):1-8.

Pazeto TCB, León CBR, Seabra AG. Avaliação de habilidades preliminares de leitura e escrita no início da alfabetização. Rev. Psicopedagogia. 2017; 34(104): 137-47.

Guaresi R, Oliveira J, Oliveira E, Teixeira L. A consciência fonológica e o vocabulário no aprendizado da leitura e da escrita na alfabetização. Rev. (Con) Textos Linguísticos. 2017;11(18): 97-109.

Santos MJ, Barrera SD. Impacto do treino em habilidades de consciência fonológica na escrita de pré-escolares. Psicol. Esc. Educ. 2017; 21(1): 93-102.

Pollo TC, Treiman R, Kessler B. Uma revisão crítica de três perspectivas sobre o desenvolvimento da escrita. Estud. psicol. (Campinas). 2015; 32(3): 449-59.

Rosal AGC, Cordeiro AAA, Silva ACF, Silva RL, Queiroga BAM. Contribuições da consciência fonológica e nomeação seriada rápida para a aprendizagem inicial da escrita. Rev. CEFAC. 2016; 18(1): 74-85.

Santos IMS, Melo MRA, Roazzi A. Consciência fonológica e alfabetização em crianças brasileiras: como esta relação tem evoluído?. Iniciação Científica CESUMAR. 2016; 18(2): 211-21.

Bandini HHM, Bandini CSM, Ranciaro NA. Reading, vocabulary, phonological awareness. Paidéia. 2017; 27(68): 314-23.

Ferreiro E, Teberosky A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas; 1985.

Cárnio MS, Vosgrau JS, Soares AJ. O papel da consciência fonológica na compreensão leitora. Rev. CEFAC. 2017;19(5): 590-600.

Godoy DMA, Pinheiro MV, Citoler D. Initial literacy: Influence of phonemic awareness and teaching method. Psicologia: Teoria e Prática. 2017; 19(3): 226-41.

Gonçalves-Guedim TF, Capelatto LV, Salgado-Azoni CA, Ciasca SM, Crenitte PAP. Desempenho do processamento fonológico, leitura e escrita em escolares com transtorno de déficit de atenção e hiperatividade. Rev. CEFAC. 2017; 19(2): 242-52.

Mendes GG, Barrera SD. Phonological Processing and Literacy. Paidéia. 2017; 27(68): 298-305.

Santos AAA, Ferraz AS. Avaliação de habilidades relacionadas à compreensão de leitura no ensino fundamental. Psico (Porto Alegre), 2017; 48(1): 21-30.

Wechsler D. WISC-III: Escala de Inteligência Wechsler para Crianças: Manual. 3ª ed.; São Paulo: Casa do Psicólogo; 2002. 309 p.

Moojen S, Lamprecht RR, Santos RM, Freitas GM, Brodacz R, Siqueira M, et al. CONFIAS: Consciência Fonológica: instrumento de avaliação sequencial. São Paulo: Casa do Psicólogo; 2003.

Capovilla FC (organizador). Teste de vocabulário por figuras USP - TVfusp: Normatização para avaliar compreensão auditiva de palavras dos 7 aos 10 anos. São Paulo: Memnon; 2011.

Ferraz IPR, Viana FLP, Pocinho MMFDD. Operações lógicas, consciência fonológica e conhecimento das letras na educação pré-escolar. Calidoscópio. 2018; 16(1): 4-15.

Colombo RC, Cárnio MS. Compreensão de leitura e vocabulário receptivo em escolares típicos do ensino fundamental I. CoDAS. 2018; 30(4): e201700145.

Nicolielo-Carrilho AP, Hage SRV. Estratégias metacognitivas de leitura de crianças com distúrbio de aprendizagem. CoDAS. 2017; 29(3): e20160091.

Machado AC, Capellini SA. Caracterização do desempenho de crianças com distúrbio de aprendizagem em estratégias de compreensão leitora. Rev. Psicopedagogia. 2011; 28(86):126-32.

Arnaut MA, Hackerott MMS, Bueno GJ, Nepomuceno PF, Ávila CRB. Erros de base fonológica na escrita: codificação de surdas e sonoras, segmentação e juntura vocabular. Audiol Commun Res. 2014;19(3): 264-71.

Pedrosa BAC, Dourado JS, Lemos SMA. Desenvolvimento lexical, alterações fonoaudiológicas e desempenho escolar: revisão de literatura. Rev. CEFAC. 2015; 17(5):1633-42.

Nalom AFO, Soares AJC, Cárnio MS. The relevance of receptive vocabulary in reading comprehension. CoDAS. 2015; 27(4): 333-8.

Piccolo LR, Salles JF. Vocabulário e memória de trabalho predizem desempenho em leitura de crianças. Revista Psicologia: Teoria e Prática. 2013; 15(2),180-91.

Santos MTM, Befi-Lopes DM. Vocabulary, phonological awareness and rapid naming: contributions for spelling and written production. J. Soc. Bras. Fonoaudiol. 2012; 24(3): 269-75.

Coelho CLG, Correa J. Compreensão de leitura: Habilidades cognitivas e tipos de texto. Psico (Porto Alegre). 2017; 48(1): 40-9.

Silva C, Capellini SA. Desempenho de escolares com e sem transtorno de aprendizagem em leitura, escrita, consciência fonológica, velocidade de processamento e memória de trabalho fonológica. Rev. Psicopedagogia. 2013; 30(91): 3-11.

Granzotti RBG, Furlan SA, DOMENIS DR, Fukuda MTH. Memória de trabalho fonológica e consciência fonológica em crianças com dificuldade de aprendizagem. Distúrb Comum. 2013; 25(2): 241-52.

Published

2022-12-02

How to Cite

Leite, J. M., Alpes, M. F., & Mandrá, P. P. (2022). Phonological awareness and receptive vocabulary in cases of learning disabilities. Distúrbios Da Comunicação, 34(3), e52724. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2022v34i3e52724

Issue

Section

Artigos