Voice disorder and quality of life in teachers

a case-control

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2022v34i2e54095

Keywords:

Voice Disorders, Faculty, Quality of Lfe, Working Condition, Epidemiology, Worker’s Health

Abstract

Introduction: the individual’s perception of their voice and impacts on their daily lives has been the object of studies that seek the relationship between quality of life and well-being. Objective: to analyze the relationship between quality of life and the presence of voice disorder in teachers from the municipal network of São Paulo. Method: case-control study, paired by school, with 272 teachers from the municipal education network of São Paulo (167 cases and 105 controls) using questionnaires Vocal Production Condition-Teacher, World Health Organization Quality of Life/bref, speech therapy and otorhinolaryngological assessment, test of Chi-square association, logistic regression models to calculate the crude and adjusted Odds Ratio to assess risks in relation to the independent variables of interest. Results: the groups were similar in terms of sociodemographic data, functional situation, work environment and organization, and different in terms of self-reference to vocal symptoms, confirming the nature of a case-control study. In the descriptive analysis of each of the WHOQOL/bref domains, the one referring to the environment had the worst average, followed by the physical, psychological and social relationships. The physical domain was statistically significant when compared to the other domains, followed by the psychological and environmental domains. There was no significant difference on social relationships. Conclusion: there was an association between the presence of voice disorder and impairment of the physical domain of quality of life, with an increase of almost three times the chances of those who have voice disorder to have low scores in that domain.

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Author Biographies

Léslie Piccolotto Ferreira, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Possui graduação em Fonoaudiologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1971), mestrado em Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1981) e doutorado em Distúrbios da Comunicação Humana (Fonoaudiologia) pela Universidade Federal de São Paulo (1990). Atualmente é professora titular do Departamento de Teorias e Métodos da Fonoaudiologia e da Fisioterapia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Na Linha de Pesquisa Voz, Comunicação, Saúde e Arte, ministra aulas e orienta pesquisas sobre voz profissional, principalmente as relacionadas à voz do professor. Essa produção auxiliou nas discussões para o reconhecimento do Distúrbio de Voz Relacionado ao Trabalho (DVRT). Foi presidente do Conselho Regional de Fonoaudiologia (1989-92), e da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia (2002-3). Foi Vice-presidente da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia - 2017-2019. Atualmente é editora científica da Revista Distúrbios da Comunicação e Coordenadora do Laboratório de Voz (LaborVox) da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atua como parecerista ou membro do Conselho Editorial das revistas CEFAC, CoDAS, Audiology Communication Research, e Saúde em Revista.

Juliana Côrtes Paes, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Possui graduação em Fonoaudiologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atua principalmente nos seguintes temas: fonética acústica, fonoaudiologia e acento do pb., musicalização de crianças na educação infantil. Mestre em Fonoaudiologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo na linha de pesquisa Voz: avaliação e intervenção.

Ana Paula da Silva Tozzo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Possui graduação em Fonoaudiologia pela Universidade do Sagrado Coração (1989). Especialização em Saúde da Família com Enfoque Multiprofissional pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2012). Mestrado em Fonoaudiologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2017). Doutorado em Fonoaudiologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (em andamento). Fonoaudióloga lotada na Secretaria Municipal de Educação de Pontal do Paraná (PR) tendo como enfoque a Fonoaudiologia Educacional. Experiência clínica em Fonoaudiologia Educacional, em Reabilitação da Comunicação, em Aperfeiçoamento Comunicativo com ênfase na otimização do desempenho em Voz Profissional

Maria do Rosário Dias de Oliveira Latorre, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Possui graduação em Bacharel em Estatística pela Universidade de São Paulo (1978), Mestrado em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo (1992) e Doutorado em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo (1996). Atualmente é Professora Titular do Departamento de Epidemiologia da Universidade de São Paulo. Tem experiência na área de probabilidade e estatística, com ênfase em probabilidade e estatística aplicadas, atuando principalmente nos seguintes temas: métodos estatísticos aplicados à epidemiologia e epidemiologia do câncer. É coordenadora do Registro de Câncer de Base Populacional de São Paulo.

Susana Pimentel Pinto Giannini, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Possui graduação em Fonoaudiologia pela Universidade Federal de São Paulo, mestrado em Fonoaudiologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, doutorado em Ciências, área de Epidemiologia, pela Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo, Pós-doutorado em Fonoaudiologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atua como fonoaudióloga clínica e coordenadora do Comitê de Ética em Pesquisa do Hospital do Servidor Público Municipal de São Paulo. Tem experiência nas áreas de Fonoaudiologia, Distúrbios da Voz, Saúde do Trabalhador e Ética em Pesquisa.

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Published

2022-06-21

How to Cite

Ferreira, L. P., Paes, J. C., Tozzo, A. P. da S., Latorre, M. do R. D. de O., & Giannini, S. P. P. (2022). Voice disorder and quality of life in teachers: a case-control. Distúrbios Da Comunicação, 34(2), e54095. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2022v34i2e54095

Issue

Section

Artigos