Effects of noise at school
perception of kindergarten and elementary school teachers I and II who work in private schools in Vale do Itajaí
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-2724.2023v35i4e64681Keywords:
Education, Noise, Teachers, Effects of Noise, Occupational HealthAbstract
Introduction: exposure to noise in the school environment can cause discomfort, being identified as one of the factors related to learning and concentration difficulties. Objective: to define the relationship between exposure to noise and auditory and non-auditory effects on the perception of teachers of kindergarten and elementary education I and II in a private school in Vale do Itajaí. Methodology: data collection using an online questionnaire answered by 29 teachers, containing multiple choice questions, with descriptive statistical analysis. Results: 89.66% of teachers have a weekly working day of more than 20 hours/class; 20% perceive the presence of noise at school, which is of moderate intensity; 68.97% pointed to the students themselves as the main source of noise and 62.07% to recess and the sports court; 41.4% perceive health losses, but are unaware of the existence of regulatory standards regarding noise at school; 100% report symptoms of stress, anxiety, irritability and/or insomnia and 68.96% relate these to noise exposure; 34.48% notice worsening of symptoms after classes; 55.17% never received information or participated in activities about noise, although 86.21% “made arrangements” [established rules] with students to minimize the effects of noise in the school environment. Conclusion: the effects of noise at school are noticed by teachers, especially during class breaks, with symptoms of stress, anxiety, irritability and/or insomnia being the most cited.
Downloads
Metrics
References
Dias FAM, Santos BA, Mariano HC. Níveis de pressão sonora em salas de aula de uma Universidade e seus efeitos em alunos e professores. CoDAS. 2019 [acesso 27 mar 2022]; 31(4): e20180093. Disponível em: https://www.scielo.br/j/codas/a/JzYYkWrwjCh6yjCBtGmJQ6P/?format=pdf&lang=pt
Bitar ML, Calaço Sobrinho LF, Simões-Zenari M. Ações para a melhoria do conforto acústico em instituições de educação infantil. CiencAmpSaude Coletiva [Internet]. Jan 2018 [citado 26 set 2022]; 23(1): 315-24. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232018231.22932015
Filus WA, Sampaio JM, Albizu EJ, Marques JM, Lacerda AB. Percepção de equipes de trabalho sobre o ruído em pronto-socorro. AudiolCommun Res [Internet]. 13 dez 2018 [19 set 2020]; 23. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2317-6431-2018-2014
Luz JG, Pessa SL, Luz RP, Schenatto FJ. Implicações do ambiente, condições e organização do trabalho na saúde do professor: uma revisão sistemática. CiencAmpSaude Coletiva [Internet]. Dez 2019 [citado 7 maio 2023]; 24(12): 4621-32. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-812320182412.26352017
Costa MT et al. O impacto ergonômico do ruído em docentes da rede pública. Res SocDev [Internet]. 1 jan 2018 [citado 7 maio 2023];7(5): e775160. Disponível em: https://doi.org/10.17648/rsd-v7i5.249
Rezende BA, Medeiros AM, Silva AM, Assunção AÁ. Fatores associados à percepção de ruído ocupacional intenso pelos professores da educação básica no Brasil. RevBras Epidemiologia [Internet]. 2019 [citado 7 maio 2023]; 22. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-549720190063
Gouvêa LA. As condições de trabalho e o adoecimento de professores na agenda de uma entidade sindical. Saude Em Debate [Internet]. Dez 2016 [citado 7 maio 2023]; 40(111): 206-19. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-1104201611116
Deffaveri M, Méa CP, Ferreira VR. Sintomas de ansiedade e estresse em professores de educação básica. Cadernos de Pesquisa [Internet]. Set 2020 [citado 17 ago 2022]; 50(177): 813-27. Disponível em: https://doi.org/10.1590/198053146952
Silva JA. Percepção de professores do ensino fundamental sobre a nocividade do ruído na sua saúde [Trabalho de conclusão de curso]. Itajaí: Universidade do Vale do Itajaí; 2021. 39 p.
Pereira GD, Mello-Silva CC. Promoção da saúde única: concepções e percepções sobre ambiente e saúde de professores de uma escola pública em Xerém. RevSustinere [Internet]. 29 jul 2021 [citado 9 maio 2023]; 9(1):184-205. Disponível em: https://doi.org/10.12957/sustinere.2021.52561
Libardi A, Gonçalves CGO, Vieira TPG, Silverio KCA, Rossi D, Penteado RZ. O ruído em sala de aula e a percepção dos professores de uma escola de ensino fundamental de Piracicaba. Distúrb Comum. 2006 [acesso 31 mai 2022]; 18(2):167-78. Disponível em: file:///C:/Users/31950/Downloads/11782-Texto%20do%20Artigo-28249-1-10-20120928.pdf.
Fiorini AC, Matos ECG. Ruído na escola: queixas de saúde e o incômodo em professores do ensino público. Distúrb. Comum. 2009 [acesso 20 mar 2022]; 21(2):187-97. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/6951/5043
Pimentel BN, Fedosse E, Rodrigues ND, Cruz KS, Santos Filha VA. Percepção do ruído, saúde auditiva e qualidade de vida de professores de escolas públicas. AudiolCommun Res [Internet]. 2016 [citado 9 maio 2023]; 21. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2317-6431-2016-1740
Gomes NR, Medeiros AM, Teixeira LC. Autopercepção das condições de trabalho por professores de ensino fundamental. Rev CEFAC [Internet]. Fev 2016 [citado 9 maio 2023];18(1):167-73. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-021620161819515
Tostes MV, Albuquerque GS, Silva MJ, Petterle RR. Sofrimento mental de professores do ensino público. Saude Em Debate [Internet]. Jan 2018 [citado 9 maio 2023]; 42(116): 87-99. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-1104201811607
Freitas CN, Almeida AA, Ferreira DA, Medeiros CM, Silva MF. Condições de trabalho e de voz em professores de escolas públicas e privadas. AudiolCommun Res [Internet]. 2019 [citado 9 maio 2023]; 24. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2317-6431-2019-2151
Souza AA, Cordeiro SP, Passos JPR. Poluição Sonora: um olhar sobre a saúde dos docentes E.E.E.M. Dr. Fábio Luz- Tomé – Açu/PA. Rev.EA.org(2019) [acesso 24 abr 2022]; 50:1-6. Disponível em: http://revistaea.org/pf.php?idartigo=1928
Maia EG, Claro RM, Assunção AÁ. Múltiplas exposições ao risco de faltar ao trabalho nas escolas da Educação Básica no Brasil. CadSaude Publica [Internet]. 2019 [citado 9 maio 2023]; 35(suppl 1). Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-311x00166517
Andrade EL, Lima EA, Oliveira RA, Silva DCC, Zannin PHT, Martins ACG. Avaliação do ruído ambiental em uma unidade de ensino infantil da cidade de Sorocaba-SP. V Workshop Integração de saberes ambientais; 16 dez 2021; Sorocaba; São Paulo: Unesp; 2022 [acesso 04 abr 2022]. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Paulo-Zannin/publication/340267171_AVALIACAO_DO_RUIDO_AMBIENTAL_EM_UMA_UNIDADE_DE_ENSINO_INFANTIL_DA_CIDADE_DE_SOROCABA-SP/links/5e81190d92851caef4ac9983/AVALIACAO-DO-RUIDO-AMBIENTAL-EM-UMA-UNIDADE-DE-ENSINO-INFANTIL-DA-CIDADE-DE-SOROCABA-SP.pdf.
Assunção AÁ, Abreu MN. Pressão laboral, saúde e condições de trabalho dos professores da Educação Básica no Brasil. CadSaude Publica [Internet]. 2019 [citado 9 maio 2023]; 35(suppl 1). Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-311x00169517
Alcantara MA, Medeiros AM, Claro RM, Vieira MD. Determinantes de capacidade para o trabalho no cenário da Educação Básica do Brasil: Estudo Educatel, 2016. CadSaude Publica [Internet]. 2019 [citado 9 maio 2023]; 35(suppl 1). Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-311x00179617
Simões EC, Cardoso MR. Violência contra professores da rede pública e esgotamento profissional. CiencAmpSaude Coletiva [Internet]. Mar 2022 [citado 9 maio 2023]; 27(3): 1039-48. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232022273.28912020
Mendes AL, Lucena BT, De Araújo AM, Melo LP, Lopes LW, Silva MF. Voz do professor: sintomas de desconforto do trato vocal, intensidade vocal e ruído em sala de aula. CoDAS [Internet]. Abr 2016 [citado 9 maio 2023]; 28(2): 168-75. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2317-1782/20162015027
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Taiane Lencine dos Santos, Danyela Matos, Debora Frizzo Pagnossin, Greiceane Dall Agnol Dolzan, Raquel Schillo Koehler
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.