Parental correction of children’s speech

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2025v37i2e69728

Keywords:

Language acquisition, Family, Speech, Language and Hearing Sciences, Child Language

Abstract

Introduction: The family is the first environment for children’s socialization and plays a fundamental role in language development. However, many caregivers face doubts about how to deal with children’s speech errors and which correction strategies to use, which can impact the child’s linguistic and emotional development. Objective: This study aimed to verify how family members deal with these errors and which correction practices they use. Methods: This qualitative cross-sectional study conducted semi-structured interviews with nine caregivers of children undergoing speech-language-hearing therapy at a community health center in Campinas, Brazil, focusing on their knowledge about language acquisition, these children’s speech errors, and how they deal with them. Data was analyzed through content analysis. Results: All participants were uncertain about the best way to correct children’s speech. Two main correction strategies were identified: a) direct corrections, in which the caregiver requires the child to repeat the expected form; and b) indirect corrections, when the interlocutor reformulates the child’s speech correctly, without requiring repetition. Discussion: Direct and excessive corrections can make the child insecure and silent, while indirect reformulations help them develop language naturally. Conclusions: Correction strategies should consider each child’s needs. Speech-language-hearing pathologists are responsible for guiding parents and guardians on the most appropriate and effective strategies to correct the children’s speech.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Beatriz Cella, Universidade Estadual de Campinas

Undergraduate student of the Speech Therapy and Hearing Science course at Unicamp. Developed a scientific initiation research project funded by SAE, Unicamp.

Irani Rodrigues Maldonade, Universidade Estadual de Campinas

Fonoaudióloga e Linguísta. Mestre e Doutora em Linguística pelo IEL/Unicamp, onde fez Pós-doutorado.  Docente do curso de graduação em Fonoaudiologia, da Pós graduação em Saúde, Interdisciplinaridade e Reabilitação e da Residência Multiprofissional em Saúde da Unicamp.

References

De Lemos CTG. Das vicissitudes da fala da criança e de sua investigação. Cad Est Ling. 2002; 42:41–69. https://doi.org/10.1177/0963721414522813

Lier-De-Vitto MF. Sobre a posição do investigador e a do clínico frente a falas sintomáticas. Letras Hoje. 2004; 39(3): 47–59. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/13902

Maldonade IR. A (in)flexibilidade pragmática na fala da criança e os erros no processo de aquisição da linguagem. Estud Linguísticos. 2018. 47 (2), 306-18. https://doi.org/10.21165/el.v47i2.2033

Ramos AP, Maldonade IR. O afã de corrigir dos fonoaudiólogos: uma posição pedagógica necessária? Research, Society and Development. 2021, 10(10). e94101018562. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i10.18562

Holanda DX de, Cavalcante MCB, Silva EEO da, Silva DM da, Lima VP de. Sob um olhar dialógico-multimodal: a matriz gesto e fala como palco de entrada da criança na linguagem. Rev GELNE. 2023; 25(3). https://doi.org/10.21680/1517-7874.2023v25n3ID32212

Thomaz MM, Milbrath VM, Gabatz RIB, Freitag VL, Vaz JC. Interação entre a família e a criança/adolescente com deficiência auditiva. CoDAS. 2019 Dec 4; p. 1-6. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20202019147

Tamis-LeMonda CS, Kuchirko Y, Song L. Why is infant language learning facilitated by parental responsiveness? Current Directions in Psychological Science. Sage Publications. 2019; 28(5): 347-54. https://doi.org/10.1177/0963721414522813

Maldonade IR. O erro na fala da criança na perspectiva do fonoaudiólogo. In: Vieira AJ, Del Ré A, Hilário RN, editors. E por falar em linguagem da criança…[recurso eletrônico], ePUB. Porto Alegre (RS): Editora ZOUK; 2023. p. 87-101. ISBN 978-65-5778-099-2

Porto MSM, Lima YFA, Vasconcelos ANA. A importância da noção de erro para estudos de aquisição da linguagem: uma análise comparativa de Piaget e de Lemos. In: Del Ré A, Faria EMB, Cavalcante MCB, Nóbrega PVA, editors. Olhares diversos na língua(gem) da criança. [recurso eletrônico], ePUB, ePDF. João Pessoa: Editora do CCTA; 2020. p. 40-57. ISBN 978-65-5621-110-7

Karatzias T, Dou D, Zhu X. Editorial: Parental influence on child social and emotional functioning. Frontiers in Psychology, [S.l.], v. 15, 11 mar. 2024. Seção Developmental Psychology. Disponível em: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1392772.

Volodina A, Weinert S, Washbrook E, et al. Explicando lacunas na educação parental nos resultados sociais e de linguagem precoce das crianças aos 3–4 anos: evidências de dados harmonizados de três países. Curr Psychol. 2023; 42: 26398–26417. https://doi.org/10.1007/s12144-022-03754-z

Brasil. Prefeitura Municipal de Campinas (Secretaria da Saúde). Técnica de especialidades: Protocolo de Fonoaudiologia, 2019.

Campos CG, Turato ER. Análise de conteúdo em pesquisas que utilizam metodologia clínico qualitativa: aplicação e perspectivas. Rev Latino-am Enfermagem. 2009 março-abril; 17(2). https://doi.org/10.1590/S0104-11692009000200019

Carvalho A de JA, Lemos SMA, Goulart LMH de F. Desenvolvimento da linguagem e sua relação com comportamento social, ambientes familiar e escolar: revisão sistemática. CoDAS [Internet]. 2016,Jul; 28(4): 470–9. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20162015193

Varanda CA, Cruz AC, Almeida V, Prado PC. Early identification and intervention on language deficits and behavioral difficulties in early childhood education. Psicologia: Teoria e Pesquisa. 2019; 35. https://doi.org/10.1590/0102.3772e35313

Sigolo ARL, Aiello ALR. Análise de instrumentos para triagem do desenvolvimento infantil. Paidéia (Ribeirão Preto) [Internet]. 2011.Jan; 21(48):51–60. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2011000100007

Santos AO, Oliveira GS, Pereira SS. Avaliação na educação infantil: observação, registros e intervenção pedagógica. Cadernos da Fucamp. 2022; 21(53): 38-69. Disponível em https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2836

Barbosa D. Não consigo entender o que meu filho diz. Quando ele vai aprender a falar certo? Fofuuu. 2017 Nov 30. Disponível em: https://fofuuu.com/blog/nao-consigo-entender-o-que-meu-filho-diz-quando-ele-vai-aprender-a-falar-certo/. Acesso em: 2024 Out 03

Puccini F. Descubra as trocas fonológicas mais comuns na infância. Leiturinha. 2019 Mar 7. Disponível em: https://www.leiturinha.com.br/blog/descubra-as-trocas-fonologicas-mais-comuns-na-infancia. Acesso em: 2024 Out 03.

G1. Crianças falando errado pode ser um problema de saúde. Bem Estar. 2019 Dez 9. Disponível em: https://g1.globo.com/bemestar/noticia/2019/12/09/criancas-falando-errado-pode-ser-um-problema-de-saude.ghtml. Acesso em: 2024 Out 03.

Weitzman E, Greenberg J. Learning Language and Loving It: A Guide to Promoting Children’s Social, Language, and Literacy Development in Early Childhood Settings. 2ª ed. The Hanen Centre; 2002. Disponível em https://www.hanen.org/getmedia/a820f99e-ef4e-465f-b308-23154916d64c/LLLI_research-summary_2-1-3.pdf

Cervi T, Keske-Soares M, Drügg AMS. Implicações do discurso parental no desvio fonológico. Estud Psicol (Campinas) [Internet]. 2016 Oct; 33(4): 689–97. https://doi.org/10.1590/1982-02752016000400012.

Fonte RFL da, Silva PMS da, Nóbrega PVÁvila, Cavalcante MCB. Estudos em Aquisição da Linguagem e Multimodalidade no Nordeste brasileiro (Studies in Language Acquisition and Multimodality in Northeast Brazil). EL [Internet]. 30º de dezembro de 2022 [citado 14º de fevereiro de 2025]; 20(1): 195-218. https://doi.org/10.22481/el.v20i1.12076

Zhang Y. Quality matters more than quantity: parent–child communication and adolescents’ academic performance. Front Psychol. 2020;11:1203. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01203.

Mulher.com.br. 8 erros graves que os pais cometem ao estimular a fala dos filhos [Internet]. 2016 Disponível em: https://www.mulher.com.br/familia/gravidez-e-bebes/8-erros-graves-que-os-pais-cometem-ao-estimular-a-fala-dos-filhos. Acesso em: 2 nov. 2024.

Guia do Bebê. Pais podem prejudicar o aprendizado da fala das crianças? Guia do Bebê [Internet]. 2023. Disponível em: https://guiadobebe.com.br/pais-podem-prejudicar-o-aprendizado-da-fala-das-criancas/. Acesso em: 2 nov. 2024.

Schalley AC, Eisenchlas SA. Parental input in the development of children’s multilingualism. In: Stavans A, Jessner U, editors. The Cambridge Handbook of Childhood Multilingualism. Cambridge: Cambridge University Press; 2022. p. 278–303. (Cambridge Handbooks in Language and Linguistics). https://doi.org/10.1017/9781108669771.016

Pereira GO, Maldonade IR. Algumas contribuições para o estudo do processo terapêutico da gagueira infantil: considerações a partir de um caso. Distúrbios da Comunicação. 2023; 35(1). https://doi.org/10.23925/2176-2724.2023v35i1e60143

Abril Bebê. Dificuldades na fala: quando é hora de procurar um fonoaudiólogo? Abril Bebê, 2021. Disponível em: https://bebe.abril.com.br/desenvolvimento-infantil/dificuldades-na-fala-quando-e-hora-de-procurar-um-fonoaudiologo/mobile. Acesso em: 03 out. 2024.

Published

2025-06-26

Issue

Section

Communication