Mathematics and Culture
an overview of research using Entomodelling
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.2021v8i3p108-129Keywords:
Ethnomodelling, Cultural practices, Mathematics teaching, MappingAbstract
This article presents a mapping that aimed to understand how Ethnomodelling has been used in mathematics classes. The research analyzed in this article brings in its corpus teaching proposals, based on cultural practices, from the communities in which students and researchers are inserted. As a methodological procedure, mapping was used in educational research. Searches were carried out on the following databases: Google Scholar; Scielo; Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD); CAPES Theses and Dissertations Catalog and Proceedings of the last six editions of the National Meeting on Mathematical Education (Encontro Nacional de Educação Matemática - ENEM). 10 papers were selected that brought discussions about Ethnomodelling as a methodological approach. The results show that students are motivated to participate in activities where they feel they are builders of their own knowledge, as well as discover the importance of using Mathematics to solve problem situations in their daily lives. In addition, they show how much Ethnomodelling can contribute to the approximation of mathematical and cultural knowledge.
Metrics
References
BARBOSA, J. C. Modelagem na educação matemática: contribuições para o debate teórico. Anais... 24ª Reunião Anual da ANPED. Caxambu, MG: ANPED, 2001.
BASSANEZZI, R. C. Ensino – aprendizagem com modelagem matemática: uma nova estratégia. São Paulo: Editora Contexto, 2010.
BIEMBENGUT, M. S. Mapeamento na Pesquisa Educacional. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna, 2008.
BIEMBENGUT, M. S. Modelagem na Educação Matemática e nas Ciências. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2016.
BIEMBENGUT, M. S.; HEIN, N. Modelagem Matemática no ensino. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2007.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Lisboa: Porto Editora, 2010.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Ministério da Educação: Brasília. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 04 de dez. de 2020.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2020]. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/566968/CF88_EC105_livro.pdf Acesso em 04 de dez. de 2020.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos – Matemática. Brasília: MECSEF, 1998.
BURAK, D. Critérios norteadores para a adoção da modelagem matemática no Ensino -Fundamental e Secundário. Revista Zetetiké, Campinas, ano 2, n. 2, p. 47-60, 1994.
CALDEIRA, A. D. Modelagem Matemática: um outro olhar. ALEXANDRIA Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 2, n. 2, p. 33-54, jul., 2009.
CARDOSO, G. D; MADRUGA, Z. E. F. Etnomodelagem e extrativismo de caranguejos. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 1, n. 3, set/dez., 2017.
CORTES, D. P. O. Re-significando os conceitos de função: um estudo misto para entender as contribuições da abordagem dialógica da Etnomodelagem. 2017. 225 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática) — Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto. Disponível em: https://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/8279. Acesso em 8 de set. de 2020.
CORTES, D. P. O; OREY, D. C; ROSA, M. Consolidando a perspectiva sociocultural da Modelagem Matemática por meio da Etnomodelagem. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, v. 11, n. 1, p. 13-35, 2017.
CORTES, D. P. O; OREY, D. C; ROSA, M. Etnomodelos como uma ação pedagógica: um produto educacional com sugestões para a prática docente em salas de aula. BoEM, Joinville, v. 6, n. 10, p. 40-60, ago, 2018.
D’AMBROSIO, U. Etnomatemática. São Paulo, SP: Editora Ática, 1990.
D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: um programa. Educação Matemática em Revista, v. 1, n. 1, p. 5-11, 1993.
D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 3. ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2009.
DUTRA, E. D. R. Etnomodelagem e café: propondo uma ação pedagógica para a sala de aula. 2020. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática) – Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2020.
FILLIPIN, E. M. R. Modelagem e Etnomodelagem Matemática: Desenvolvendo Um Projeto em Uma Escola De Ensino Fundamental de Itaara. 2011, 48f. Monografia (Especialização em Educação em Matemática) – Universidade Federal de Santa Maria.
KAISER, G.; SRIRAMAN, B. A global survey of international perspectives on modelling in mathematics education. ZDM, v. 38, n. 3, p. 302-310, 2006.
KNIJNIK, G. Itinerários da etnomatemática: questões e desafios sobre o cultural, o social e o político na educação matemática. In: KNIJNIK, G., WANDERER, F.; OLIVEIRA, C. J. (Orgs). Etnomatemática: currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul, RS: Edunisc, p. 19-38, 2010.
LOPES, L. S; FERREIRA, A. L.A. Um olhar sobre a história nas aulas de matemática: Abakós, Belo Horizonte, v. 2, n. 1, p. 75–88, nov., 2013.
LOPES, F. M; SILVA, B. L. O. Proposta de ensino de transformações isométricas a partir da perspectiva da Etnomodelagem. Congresso Internacional das Licenciaturas (6). 2019. Anais... VI COINTER PDVL, Recife, 2019.
MADRUGA, Z. E. F.; BREDA, A. Mapeamento de produções recentes sobre Modelagem Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, v. 3, n. 1, p. 67-81, jul., 2017.
MESQUITA, A. P. S. S. Uma análise sociocrítica da etnomodelagem como uma ação pedagógica para o desenvolvimento de conteúdos matemáticos em uma comunidade periférica. 2020. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática) – Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2020.
PIMENTEL, C. C. Etnomodelagem: uma abordagem de conceitos geométricos no cemitério de Arraias – TO. 2019.108f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Matemática, Arraias, 2019.
REGES, A. M. M.; DANTAS, A. S.; GARCIA, A. R. G.; RODRIGUES, W. M. O Ensino da Geometria com enfoque na Etnomodelagem, Revista Ensino Interdisciplinar, v. 3, ed. 7, jan. 2017. Disponível em: http://periodicos.uern.br/index.php/RECEI/article/view/2156. Acesso em 3 de nov. de 2020.
ROSA, M.; OREY, D. C. O campo de pesquisa em etnomodelagem: as abordagens êmica, ética e dialética. Educação e Pesquisa, v. 38, n. 4, 2012.
ROSA, M.; OREY, D. Etnomodelagem: a arte de traduzir práticas matemáticas locais. São Paulo: Livraria Editora da Física, 2017.
SANTOS, L. M. M.; BISOGNIN, V. Experiências de ensino por meio da Modelagem Matemática na educação fundamental. In: BARBOSA, J. C.; CALDEIRA, A. D.; ARAÚJO, J. L. Modelagem Matemática na Educação Brasileira: pesquisas e práticas educacionais. Recife: Biblioteca do Educador Matemático SBEM, 2007, p. 99-114.
SANTOS, J.; MADRUGA, Z. E. F. Produção Artesanal de chocolate & Modelagem Matemática: compreensão do conceito de função por estudantes do Ensino Fundamental. Encontro Baiano de Educação Matemática (18), jul., 2019. Anais... Ilhéus, BA, 2019. Disponível em: https://casilhero.com.br/ebem/mini/uploads/anexo_final/71d30269bb6e487829d13d3fd7ad80ef.pdf. Acesso em 3 de nov. de 2020.
SANTOS, J.: MADRUGA, Z. E. F. Etnomodelagem e produção artesanal de chocolate: uma investigação no 9oano do Ensino Fundamental. REnCiMa, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 1-20, jan./mar., 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ensino da Matemática em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.