A methodological path for the constitution of didactic sequences: the teaching of the concept of function
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.2022v9i155855Keywords:
Teaching of Mathematics; Didactic Sequence, Function Concept, Research.Abstract
This article presents an excerpt from a master's degree research in mathematics teaching, its objective was to investigate the potential of a didactic sequence for teaching the concept of function, based on the question: Do activities of a didactic sequence, structured according to the Articulated Units of Conceptual Reconstruction enhance the process of teaching and learning the concept of function? The method included perceptions of students and teachers on the topic; literature review on the subject and supporting theories; workshop with prerequisites and preparation, application and validation of the didactic sequence. Replications of this method in other researches in a professional master's degree course have generated differentiated educational products. The results mark the Evolution in the students' conceptions, the overcoming of obstacles and collaborative learning and the perception of regularities and generalizations around the object of study.
Metrics
References
ALMOULOUD, S. A. Fundamentos da didática Matemática. Curitiba: UFPR, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministérios da Educação. Lei de diretrizes e Bases da Educação Brasileira. Brasília: MEC/SEM, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília. MEC/SEB, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Matriz de referência ENEM. Brasília: MEC/INEP, 2018. Disponível em :< http://download.inep.gov.br/download/enem/matriz_referencia.pdf>
BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais, Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 1999
BRITO, D. S.; ALMEIDA, L. M. W. O conceito de função em situações de modelagem. In: ZETETIKÉ. v.13, n.23, jan.-jun. 2005.
BROUSSEAU, G. Fundamentos e métodos da didáctica da Matemática. In: BRUM, J. (Org.). Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Horizontes Pedagógicos, p. 35-114. 1996.
BROUSSEAU, G. Introdução ao estudo das situações didáticas: conteúdos e métodos. São Paulo: Ática, 2008.
CABRAL, N. F. Sequências didáticas: estrutura e elaboração. Belém: SBEM-PA, 2017.
CEOLIM, A. J.; REZENDE V.; HERMANN, W. Diálogos entre a educação básica e a universidade: reflexões acerca do conceito de função nas salas de aula. Curitiba: CVR, 2019.
CHAQUIAM, M.; CABRAL, N. F. Funções: Uso, desuso e reflexos no ensino. Belém: SINEPEM-IFPA, 2019.
CRUZ, P. J. D. Interdisciplinaridade como prática para a construção do conceito de função. 118 f. Dissertação (Mestrado Matemática em Rede Nacional) - Universidade Federal Rural do Semiárido. Mossoró, 2015.
CUNHA, C. V. L.; SOUSA, T. D. V.; CHAQUIAM, M. Função: um pouco de história. ANAIS do VII Encontro Paraense de Educação Matemática - EPAEM. Belém, 2010.
LIMA, E. L. et al. A Matemática do ensino Médio. v1. Rio de Janeiro: SBM, 1997.
LIMA, E. L. Matemática e Ensino. Rio de Janeiro: SBM, 2007.
GOÉS, M. C. R. A abordagem microgenética na matriz histórico-cultural: uma perspectiva para o estudo da constituição da subjetividade. v. 20, Campinas: Cadernos Cedes, 2000. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v20n50/a02v2050.pdf >. Acesso em: 02 de Nov. 2017.
IEZZI, G. et al. Matemática: Ciência e Aplicações. v.1. São Paulo: Saraiva, 2016.
MACIEL, P. R. C. A História do Conceito de Função em Vídeo: uma proposta para a aprendizagem. In: BOLEMA. v.28, n.50, p. 1348-1367, dez. 2014.
MORTIMER, E. F.; SCOTT, P. Atividade discursiva nas salas de aula de ciências: uma ferramenta sociocultural para analisar e planejar o ensino. Investigações no ensino de ciências. Porto Alegre: UFRGS, 2002.
PAIVA, M. Matemática. v.1. São Paulo: Moderna, 2015.
PARÁ. Secretaria de Educação do Estado do Pará. Revista do sistema paraense de avaliação educacional: referências e resultados. Belém, 2016. Disponível em:Acesso em: 10 nov. 2018.
PELHO, E. B. B. Introdução ao conceito de função: A importância da compreensão das variáveis. 146 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003.
SILVA, C. F. O Pibid e o ensino de função: investigando como professores ensinam função no ensino médio com a finalidade de elaborar intervenções pedagógicas. Reflexões pedagógicas: cenários de iniciação a docência. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2014.
SILVA, E. M.; FELIX, A. P. N.; CHAQUIAM, M. Aprendizagem do conceito de função no ensino médio. ANAIS do Congresso Pan-Amazônico de Matemática. Belém: UFPA, 2018.
SILVA, E. M.; MIRANDA, D. S. P.; CABRAL, N. F. FUNÇÃO: Uma reconstrução histórica do conceito. ANAIS do XIII Seminário Nacional de História da Matemática. Fortaleza: SBHMat, 2019.
SILVA, E. M. O conceito de função e suas linguagens. 2019, 179f. Dissertação (Mestrado em Ensino da Matemática) – Universidade do Estado do Pará, Belém, 2020.
SOUZA, R. P. A construção do conceito de função através de atividades baseadas em situações do dia a dia. 98 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade Estadualdo Norte Fluminense Darcy Ribeiro. Centro de Ciência e Tecnologia. Laboratório de Ciências Matemáticas. Campos dos Goytacazes, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ensino da Matemática em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.