State of knowledge about mathematics teaching through Comic Books

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.2023v10i359924

Keywords:

Mathematics Teaching, Comics, Academic research, Literature review

Abstract

Through this article, dialogue about the use of comics in mathematics teaching. In addition, we aim to present the main results of Brazilian research concerning the teaching of mathematics through comic books, in 2016 - 2021 lapse of time. To do that, we carried out a survey with the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) from the Instituto Brasileiro de Ciência e Tecnologia and in addition of the repository of dissertations and theses in the Catalog of Theses and Dissertations of CAPES, aiming to answer the guiding question: “What do Brazilian scientific productions say about the Teaching of Mathematics through Comics?”. Research indicates that comics are a teaching resource with great potential to be used in the classroom. However, most of the time they are used with the purpose of contributing to improve the reading and writing of texts that use verbal and non-verbal elements. They also show that through comics, the teaching and learning processes of Mathematics can take place in a fun and attractive way for students. Another aspect considered by the researchers are the possibilities of interdisciplinary activities, that is, with the comics we can dialogue on various topics, therefore, they are applicable in all areas of knowledge. Therefore, they have the potential to provide students with critical reflections on relevant issues of society and contribute to improving the reading and writing of texts that use verbal and non-verbal elements.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AMORIM, Loren Grace Kellen Maia. Interdisciplinaridade, modelagem matemática, tecnologias e escrita no ensino e aprendizagem de função do 1º grau. 181 f. Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática Instituição de Ensino: Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia. 2016.

BARKS, Carl. Tio Patinhas em: A lua de vinte e quatro quilates. Coleção Carl Barks definitiva: vol. 22. Barueri, SP: Panini Brasil, 2021.

BATISTA, Manassés da Silva. Princípio fundamental da contagem e modelagem matemática nos anos finais do ensino fundamental. 85 f. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Matemática e Estatística. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática. 2020.

BORGES, Janderson da Silva. Um novo olhar para a leitura de romances pelos alunos do 6 ano do ensino fundamental em uma escola pública de Patos de Minas - MG. 115f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Programa de Mestrado Profissional em Letras em Rede Nacional, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, 2020.

CARVALHO, DJota. A educação está no Gibi. Campinas, SP: Papiros, 2006.

DISNEY, Walt. Tio Patinhas, Donald e sobrinhos em: História e glória da dinastia Pato. Primeira aventura: O segredo do Baú. Nº 100. The Walt Disney Company, 1987.

DOXIADIS, Apostolos. Logicomix: uma jornada épica em busca da verdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.

ECO, Umberto. Seis passeios pelos bosques da ficção. São Paulo: Companhia das Letras,1994.

EISNER, Will. Quadrinhos e Arte Seqüencial. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

EISNER, Will. Narrativas Gráficas de Will Eisner. São Paulo: Devir, 2005.

FRANCO, Edgar. Criando histórias em quadrinhos com técnicas alternativas. In: SANTOS NETO, Elydio dos; SILVA, Marta Regina Paulo da. Histórias em quadrinhos & educação: formação e prática docente. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo, 2011.

JARA, Jackson Santos. Quadrinhos Para O Ensino De Ciências: Uma Proposta Sob A Perspectiva Bachelardiana. 112 f. Mestrado Profissional em Educação Científica E Matemática. Instituição de Ensino: Universidade Estadual De Mato Grosso Do Sul, Dourados, 2020.

LIMA DA SILVA, José Gleison. Matemática básica em quadrinhos: algumas aplicações das hqs em sala de aula. 74 f. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Centro de Ciências, Departamento de Matemática, Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional, Fortaleza, 2020.

MENDONÇA, Márcia Rodrigues de Souza. Ciência em quadrinhos: recurso didático em Cartilhas Educativas. 223 f. Tese de Doutorado em Letras, Recife: Universidade Federal de Pernambuco. 2008.

MIGLIAVACCA, André Caliman. O mistério do pirata avarento. Curitiba, PR: André Migliavacca, 2021.

NASCIMENTO, Adolfo Pragana Dantas do. Conhecendo o mundo da Otimização: Propostas de introdução da Otimização Geométrica no Ensino Básico. 132 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, Programa de Mestrado Profissional em Matemática (PROFMAT), Recife, 2021.

OKAEDA, Micarlla Priscilla Freitas da Silva. Histórias em quadrinhos em contexto matemático: uma proposta para o ensino de triângulos à luz da teoria dos registros de representação semiótica. 223f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.

OLIVEIRA, Maíra Matos de. A contribuição das histórias em quadrinhos para a formação de professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental. 107 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Instituto de Ciências Exatas. Programa de Pós graduação em Educação Matemática. 2020.

PAIVA, Fábio. Histórias em Quadrinhos na Educação. Salvador: Quadro a Quadro, 2017.

QUEIROZ, Carlos Alex Barreto de. Média aritmética: o uso das histórias em quadrinhos no ensino da matemática. Undefined f. Mestrado Profissional em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas Instituição de Ensino: Universidade Federal do Pará, Belém. 2019.

RAMOS, Paulo. A leitura dos quadrinhos. São Paulo: Contexto, 2009.

ROSA, Natana Souza da. Avaliação da aprendizagem do conceito de projeção cilíndrica ortogonal no ambiente virtual bilíngue: moobi. 138 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico. Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento, Florianópolis, 2017.

SANTOS, Cícero Gonçalves dos. Estratégias para implantação e avaliação de um método educacional desplugado com histórias em quadrinhos para o ensino e aprendizagem associados ao desenvolvimento do pensamento computacional com alunos do ensino fundamental. 196 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2019.

SANTOS, J. S. Sequência de ensino-aprendizagem em torno das histórias em quadrinhos a luz das interações discursivas e do engajamento dos alunos. 181 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2018.

SANTOS NETO, Elydio dos; SILVA, Marta Regina Paulo da. Histórias em quadrinhos & educação: formação e prática docente. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo, 2011.

SANTOS, Rodrigo Otávio. Algumas possibilidades das histórias em quadrinhos como recursos de prática docente na área de História na Educação Básica. Aedos, Porto Alegre, v. 10, n. 23, p. 354-373, Dez. 2018.

SANTOS, Rodrigo Otávio. Webcomics Malvados: Tecnologia e Interação nos Quadrinhos de André Dahmer. 259 f. Dissertação (mestrado em Tecnologia e Sociedade) - Programa de Pós-Graduação em Tecnologia, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2010.

SILVA, Cássia Vanesa de Sousa. Aprendizagem Matemática Baseada Em História Em Quadrinhos (Hqs) No Ensino Médio. 133 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Federal De Alagoas, Maceió, 2020.

SILVA, Éderson Paulino; DUARTE, Michelle Costa. Elementos Básicos da linguagem das histórias em quadrinhos. In: SANTOS NETO, Elydio dos; SILVA, Marta Regina Paulo da. Histórias em quadrinhos & educação: formação e prática docente. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo, 2011.

SILVA, Telma Fidelis Fragoso da. “Nem tudo é por Bhaskara”: a aprendizagem significativa por meio da história em quadrinhos para o ensino da equação do segundo grau. 126f. Dissertação (Mestrado Profissional) Ensino de Ciências na Educação Básica da Universidade Unigranrio. Duque de Caxias. 2017.

SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ, Maria Ignez. Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. Porto Alegre: Artmed, 2001.

SOUSA, Márcio Conceição Bessa de. Construção de histórias em quadrinhos para o ensino de matemática com alunos do 2º ano do ensino médio. 65 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Programa de Pós-Graduação Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2015.

SOUSA, Mauricio de. Revista Saiba mais. N 45. São Paulo: Panini, maio de 2011.

SOUZA, Patrícia Priscilla Ferraz da Costa. O desenvolvimento do pensamento geométrico: uma proposta de recurso didático por meio da HQ. 146 f. Dissertação (Mestrado). Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Engenharia, Bauru, 2018.

VASCONCELOS, Danilo Monteiro de. Entre palavras, quadros e números: uma análise ontossemiótica da construção do conceito de razões trigonométricas com a utilização de histórias em quadrinhos. 169f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Pernambuco, CAA, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, 2019.

VERGUEIRO, W. Uso das HQs no ensino. In: BARBOSA, A; RAMOS, P.; VILELA, T; RAMA, A.; VEGUEIRO, W. (orgs.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2005. p. 7-29.

VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014.

Published

2023-12-29

How to Cite

Santos, S. J. A. da S. ., & Santos, R. O. dos . (2023). State of knowledge about mathematics teaching through Comic Books. Ensino Da Matemática Em Debate, 10(3), 25–46. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2023v10i359924

Issue

Section

Artigos