The theory of conceptual fields in the connection between teacher training and supervised internship
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.66020Keywords:
Conceptual Fields Theory, Supervised Internship, Teacher Training, Experience Report, Mathematics TeachingAbstract
Conceptual Fields Theory highlights the interconnection between mathematical concepts, while Maurice Tardif proposes the integration of Content Knowledge, Pedagogical Knowledge, and Knowledge of Experience in teacher training. This article aims to report on an experience during a supervised internship in a school that seeks to provide quality education, highlighting the importance of communication and facing practical challenges. The experience highlights the classroom as a space for building knowledge and emotional and social growth, emphasizing understanding the concept of "talking" according to Maturana. The internship is divided into phases, including Pre-Internship, Internship, and Post-Internship, each with different emphases. Innovative strategies, such as technology and pedagogical differentiation, are adopted to promote a solid understanding of the content. The report highlights a negative experience involving sexual abuse, highlighting the complexity of human relationships in the classroom. Reflection on the role of the teacher in identifying and preventing sexual abuse is presented, emphasizing the responsibility of creating a safe environment. The article concludes by emphasizing the importance of a culture of peace in education, promoting acceptance of diversity and valuing differences. Teacher training is described as a multifaceted journey that requires technical knowledge, empathy, sensitivity, and preparation to face complex challenges, contributing to building a safe learning environment and a fairer, more responsible society.
References
BERTONI, N. Formação de Professor: concepção, tendências verificadas e ponto de reflexão. Revista Temas e Debates. Blumenau, Sociedade Brasileira de Educação Matemática, n.7, p. 8-15, 1995.
D'AMBROSIO, U. Educação Matemática: uma visão do estado da arte. Pro-Posições, v. 4, n. 1, p. 7-17, 1993.
D'AMBROSIO, U. Educação Matemática: da teoria à prática. Papirus. 1999.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. (5a edição). Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade e transdisciplinaridade na formação de professores. Ideação, v. 10, n. 1, p. 93-104, 2008.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
MATURANA, H. Humberto Maturana. Revista Humanitates, Brasília, v. 1, n. 2, 2004.
MATURANA, H; VERDEN-ZOLLER, G. Amar e Brincar: Fundamentos esquecidos do humano. 3ª Edição. São Paulo: Editora Palas Athena, 2011.
MONTEIRO FILHO, L. Abuso Sexual contra Crianças e Adolescentes, Mitos e Realidades. Rio de Janeiro: Abrapia - Associação Brasileira Multiprofissional de Proteção à Infância e Adolescência, 2002.
MOREIRA, Marco Antonio. A teoria dos campos conceituais de Vergnaud, o ensino de ciências e a pesquisa nesta área. Investigações em ensino de ciências. Porto Alegre. Vol. 7, n. 1 (jan./mar. 2002), p. 7-29, 2002.
NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. Educação, p. 7-18. 2009.
NUCCI, L. P; HERMAN, J. L. School-based child sexual abuse prevention: A review of issues and practices. Psychology in the Schools, p. 1237-1250. 2019
PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática. 2006.
SHULMAN, L. S. Pedagogies of uncertainty. Liberal Education, p. 18-25. 2005
SMITH, D. Ubiratan D'Ambrosio and mathematics education. ZDM, 40(2), 173-184. 2008.
SANTOS, L. B. Ubiratan D’Ambrosio: A luta pelo reconhecimento de uma ciência e de um povo. Revista Brasileira de Educação, p. 291-307. 2015.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
VERGNAUD, G. La teoría de los campos conceptuales. Recherches en didactique des mathématiques, v. 10, n. 2, p. 3, 1990.
ZABALZA, M. A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Artmed Editora. 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ensino da Matemática em Debate

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.


