Representational Diversity of the teaching of fractions in 6th grade elementary school textbooks in Jacarezinho/PR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.69231

Keywords:

Mathematics Teaching, Multiple Representations , Elementary Education , Fractions

Abstract

This study aimed to investigate the Multiple Representations addressed for teaching fractions in 6th grade Elementary School textbooks, recommended by the National Textbook Program for public schools and colleges in the city of Jacarezinho/PR, during the period from 2015 to 2024. The research adopted a qualitative and documentary approach, using Content Analysis as an analytical framework. Emerging categories were raised such as C1 - Concept of Fractions, C2 - Equivalent Fractions, C3 - Comparison of Fractions, C4 - Operations with Fractions, C5 - Exponentiation and Square Root, C6 - Probability, Percentage and Proportion, and C7 - Problems involving Fractions. The representations were analyzed as subcategories, including Natural Language (S1), Fractional Representation (S2), Figural Representation (S3), Tabular Representation (S4), Egyptian Representation (S5), Contextualized Representation (S6) and Graphical Representation (S7). In general terms, fractional and figural representations, combined with Natural Language (S1), represented 23.6% of the records, followed by Contextualized Representation (S6) with 17.9%, Graphical Representation (S7) with 6.6%, Tabular Representation (S4) with 2.8% and Egyptian Representation (S5) with 1.9%. It was observed that the proportions presented in the subcategories were identified in 78.3% of the textbooks adopted in the classroom between 2015 and 2024.

References

ANDRINI, A.; VASCONCELLOS, M. J. Praticando matemática, 6. 3. ed. renovada. São Paulo: Editora Brasil, 2012.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 3. reimpr. da 1. ed. São Paulo: Edições 70, 2016.

BERTONI, N. E. Educação e linguagem matemática IV: frações e números fracionários. Brasília: Universidade de Brasília, 2009.

BRASIL. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Programas do Livro. Disponível em: https://www.gov.br/fnde/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/programas/programas-do-livro. Acesso em: 21 out. 2024.

CARDOSO, P.; MAMEDE, E. Saber e ensinar frações: concepções e práticas de professores do ensino fundamental. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.49, e261007, 2023.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre, RS: Artmed, 2007.

DE GOES, A. L.; DA SILVA, D. C.; TREVISAN SANZOVO, D.; LUCAS, L. B. Base Nacional Comum Curricular: uma perspectiva perante a Aprendizagem Significativa e Múltiplas Representações no ensino da Matemática. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 30, e14832, 2023.

GERONIMO, R. R.; SAITO, F. O papiro de Rhind: uma estudo preliminar. Revista de Produção Discente em Educação Matemática, v. 1, n. 1, 2012.

GLAP, L.; FRASSON, A. C. As políticas curriculares no Brasil: o percurso até a formulação da Base Nacional Comum Curricular. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 13, n. 39, p. 419–441, 2023.

JUNIOR, E. B. L.; OLIVEIRA, G. S.; SANTOS, A. C. O.; SCHNEKENBERG, G. F. Análise documental como percurso metodológico na pesquisa qualitativa. Cadernos da Fucamp, v. 20, n. 44, p. 36-51, 2021.

JÚNIOR, J. R. G. A conquista da matemática: 6º ano: ensino fundamental: anos finais. 1. ed. São Paulo: FTD, 2022.

JÚNIOR, J. R. G.; CASTRUCCI, B. A conquista da matemática: 6º ano: ensino fundamental: anos finais. 4. ed. São Paulo: FTD, 2018.

MORI, I.; ONAGA, D. S. Matemática: ideias e desafios, 6° ano. 18. ed. São Paulo: Saraiva, 2015.

PRAIN, V.; WALDRIP, B. An exploratory study of teachers' and students' use of multi-modal representations of concepts in primary science. International Journal of Science Education, v. 28, n. 15, p. 1843-1866, 2006.

KIEREN, T. E. The rational number construct: its elements and mechanisms. In: KIEREN, T. (Ed.). Recent research on number learning. Columbus: Eric/Smeac, 1980. p. 125-150.

SANTOS, E. F.; PASSOS, A. M. A.; BORELLI, S. S. O conceito de frações e os significados apresentados nos materiais curriculares da Secretaria Estadual de Educação de São Paulo. Ensino da Matemática Em Debate, v.11, n.3, p.166-183, 2024.

TREVISAN SANZOVO, D. Níveis interpretantes alcançados por estudantes de licenciatura em ciências biológicas acerca das estações do ano por meio de utilização de estratégia de diversidade representacional: uma leitura peirceana para sala de aula. 2017. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2017.

VASCONCELOS, S. D.; SOUTO, E. O livro didático de Ciências no ensino fundamental: proposta de critérios para análise do conteúdo zoológico. Ciência e Educação (Bauru), v. 9, n. 1, p. 93-104, 2003.

Published

2025-10-30

How to Cite

Bueno, A. Y. F. ., da Rocha, A. C., Genoario, R. M., & Sanzovo, D. T. . (2025). Representational Diversity of the teaching of fractions in 6th grade elementary school textbooks in Jacarezinho/PR. Ensino Da Matemática Em Debate, 12(2), 164–181. https://doi.org/10.23925/2358-4122.69231

Issue

Section

Artigos