Contributions of ethnomathematics in the training of rural educators
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.70021Keywords:
ethnomathematics, pedagogy of alternation, rural educationAbstract
Undergraduate courses in Rural Education are fertile ground for ethnomathematics practices, which can be conceived as the art or technique of explaining, knowing and understanding in different cultural contexts. The objective of this work is to discuss the contributions of an activity on ethnomathematics in the training of students of a Bachelor's Degree in Rural Education at the Federal University of Piauí. The activity consisted of bibliographic and field research with peasants on practices in their craft that involve mathematical knowledge acquired in their cultural contexts. The university students conducted interviews and observation records, filling out an electronic form at the end of the activity. The results showed that the students' participation in the activity involving ethnomathematics in community time contributed to their training.
References
BRAUN, Virginia; CLARKE, Victoria. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006.
BRASIL. Referências para uma política nacional de educação do campo. Ministério da Educação grupo permanente de trabalho de educação do campo. Caderno de subsídios. Brasília, DF: MEC, 2004.
BRASIL. Decreto Nº. 7.352, de 04 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de Educação do Campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – PRONERA. Brasília, DF: 2010.
CALDART, Roseli Salete. Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In: ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Monica Castagno (Orgs.). Por uma educação do campo. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. Cap. 5, p. 147-160.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática. São Paulo: Ática, 1990
D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: arte ou técnica de explicar e conhecer. São Paulo: Ática, 1998.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática e educação. In: KNIJNIK, Celsa; WANDERER, Fernanda; OLIVEIRA, Claudio José de. (Orgs.). Etnomatemática, currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2004.
D’AMBROSIO, Ubiratan. O Programa Etnomatemática: uma síntese. Acta Scientiae, v. 10, n. 1, p. 07-16, 2008.
DOMITE, Maria do Carmo Santos. Formação de professores e etnomatemática: compreendendo para pedir mudanças. In: SIPEM, 3, 2006, Águas de Lindóia, SP. Anais [...] Águas de Lindóia: SBM, 2006.
DUARTE, Claudia Glavam. Interlocuções entre a educação do campo e a etnomatemática. Em Teia | Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, [S. l.], v. 5, n. 1, 2014.
DUARTE, Claudia Glavam; FARIA, Juliano Espezim. Educação do campo e educação matemática: possíveis entrelaçamentos. Reflexão e Ação, v. 25, n. 1, p. 80-98, 2017.
FARIA, Juliano Espezim Soares. Etnomatemática e educação do campo: e agora, José?. Em Teia | Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, [S. l.], v. 4, n. 3, 2014.
FERNANDES, Filipe Santos; COUTINHO, Eliziara Pereira. Decolonialidade, Educação do Campo e Formação de Professores de Matemática: por uma reforma agrária do saber. Revista de Educação Matemática, [s. l.], v. 18, n. Edição Especial, p. e021045, 2021.
GAIA, Carlos A.; SILVA, Marcos Guilherme Moura; PIRES, Lucas Silva. Ensino de matemática na educação do campo a partir de narrativas. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, v. 10, n. 1, 2017.
GARFINKEL, Harold. Estudos de etnometodologia. Petrópolis: Vozes, 2018.
KAVALEK, Debora Schmitt; REIS, Ariele Maria Santos dos. Por que (não) fugir da matemática? A (re)significação dos conteúdos no tempo comunidade da educação do campo. Kiri-kerê: Pesquisa em Ensino, n.4, v. 1, p. 91-108, 2020.
LEDUR, Diandra Batirola; KIEFER, Juliana Gabriele; MARIANI, Rita de Cássia Pistóia. Educação do Campo no Encontro Nacional de Educação Matemática (2013-2019). Educação & Realidade, v. 48, p. e122447, 2023.
LOMASSO, Emerson Bastos; SILVA, Albertina Maria Batista de Sousa da. A formação em matemática nas licenciaturas em educação do campo. Ensino da Matemática em Debate, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 142–159, 2023.
MAINARDES, Jefferson; CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Autodeclaração de princípios e de procedimentos éticos na pesquisa em educação. In Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Ética e pesquisa em educação: subsídios. v. 1. Rio de Janeiro: ANPED, 2019.
MOLINA, Monica Castagno. Expansão das licenciaturas em Educação do Campo: desafios e potencialidades. Educar em Revista, Curitiba, n. 55, p. 145-166, 2015.
MONTEIRO, Alexandrina; OREY, Daniel Clark; DOMITE, Maria do Carmo Santos. Etnomatemática: papel, valor e significado. In: RIBEIRO, José Pedro Machado; DOMITE, Maria do Carmo Santos; FERREIRA, Rogerio (Orgs.). Etnomatemática: papel, valor e significado. Porto Alegre: Zouk, 2006. p. 13-38.
MONTEIRO, Carlos Eduardo Ferreiro. Relações entre educação matemática e educação do campo: análise de publicações recentes. REMATEC, Belém, v. 15, n. 36, p. 108–129, 2020.
SACHS, Línlya; SANTOS, Jader Gustavo de Campos; BORGES, Larissa Gehrinh. A Presença da Etnomatemática em Cursos de Licenciatura em Educação do Campo: um Estudo Inicial. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, [S. l.], v. 19, n. 3, p. 363–370, 2018.
SANTOS, Benerval Pinheiro. Contribuições da etnomatemática D’Ambrosiana para a formação docente. In: OLIVEIRA, Cristiane Coppe de; MARIM, Vlademir (Orgs.). Educação matemática: contextos e práticas docentes. Campinas: Alínea Editora, 2010. p. 72-100.
SILVA, Alexandre Leite dos Santos; Reis, Edmerson dos Santos. Educação do Campo para a Convivência com o Semiárido: contribuições dos cursos de licenciatura em Educação do Campo. Teresina: EDUFPI, 2024.
SILVA, Marcia Regina de Souza et al. Licenciatura em Educação do Campo no ENEM e SIPEM: uma revisão sistemática. Revista Eletrônica de Educação Matemática -REVEMAT, Florianópolis, v. 19, p. 01-26, 2024.
SILVA, Marcia Regina de Souza; LEITE, Kécio Gonçalves. Educação do campo nos anais do congresso brasileiro de etnomatemática. Revista de Educação do Vale do Arinos - RELVA, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 132–145, 2021.
SOUZA, Regis Luiz Lima de. Etnomatemática: concepções e ideias. In: OLIVEIRA, Cristiane Coppe de; MARIM, Vlademir (Orgs.). Educação matemática: contextos e práticas docentes. Campinas: Alínea Editora, 2010. p. 59-71.
SOUZA, Adria Simone Duarte de; MENDES, Geancarla Coelho. O trabalho docente do educador do campo e a pedagogia da alternância: elementos para reflexão e discussão. In: GHEDIN, Evandro (Org.). Educação do Campo: epistemologia e práticas. São Paulo: Cortez, 2012. p. 251-270.
TEIXEIRA, Edival Sebastião; BERNARTT, Maria de Lourdes; TRINDADE, Glademir Alves. Estudos sobre Pedagogia da Alternância no Brasil: revisão de literatura e perspectivas para a pesquisa. Educação e Pesquisa, v. 34, n. 2, p. 227–242, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ensino da Matemática em Debate

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.


