Application of initial Trigonometry concepts in an interdisciplinary manner through topographic examples
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.67292Keywords:
Mathematics Education, Interdisciplinary, Problem Solving, Topography, TrigonometryAbstract
In this work, proposals for interdisciplinary activities are presented, combining the application of initial Trigonometry concepts with Topography, aiming to assist teachers and students in the construction of new knowledge. The teaching methodology used is Problem Solving, as it favors the practical application of knowledge, challenging students to solve problems collaboratively. To achieve interdisciplinarity, it is essential to propose a problem that involves other areas of knowledge. The research question that guided this work was: "Is it possible to apply initial Trigonometry concepts in the school environment in an interdisciplinary way, more specifically, through topographical examples?" The intention is to show that learning Mathematics is indeed useful and interesting when connected to the student's daily life. A Didactic Sequence was applied with students from the final years of elementary school and high school at a private school in São Paulo. The application of the sequence had a satisfactory response from the students; however, it is believed that the potential would be greater if it were carried out over an extended period, involving more than one teacher, external activities, and professionals from other areas.
References
ARAMAN, Eliane Maria de Oliveira; BATISTA, Irinéia de Lourdes. O Processo de construção de abordagens históricas na formação interdisciplinar do professor de matemática. Bolema, Rio Claro, SP, v. 31, n. 57, p. 380-407, Abr. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a19 . Acesso em: 21, jan. 2021.
COSTA, Marcelo Macedo. Abordagens interdisciplinares no ensino da topografia: contribuições das práticas docente no proeja e ensino médio técnico. BJD: Brazilian Journal of Development, Curitiba, PR, v. 7, n. 3, p. 20893-20904, Mar. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.34117/bjdv7n3-003 . Acesso em: 29, Jun. 2021.
GOMES, Camila e Silva; LÓPEZ, Javier García. Uma abordagem de Física Experimental com um olhar na Matemática. REMAT, Revista Eletrônica da Matemática, Caxias do Sul, RS, v. 1, n. 2, p. 1-7, 2015.
HENRIQUE, Ana Lúcia Sarmento.; NASCIMENTO, José Mateus do. Sobre práticas integradoras: um estudo de ações pedagógicas na educação básica. HOLOS, v. 4, p. 63-76, Ago. 2015. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/3188 . Acesso em: 20, Jun. 2021.
JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago Editora Ltda, 1976.
LATAS, Joana; RODRIGUES, Ana. Trilho da Ciência: um percurso de educação científica na Ilha do Príncipe. RLE, Revista Latino-americana de Etno-matemática, San Juan de Pasto, v. 8, n. 2, p. 53-75, 2015. Disponível em: https://www.revista.etnomatematica.org/index.php/RevLatEm/article/view/178 . Acesso em: 30, Jun. 2021.
LENOIR, Yves. Didática e Interdisciplinaridade: uma complementaridade necessária e incontornável. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. (org.). Didática e interdisciplinaridade. Campinas, SP: Editora Papirus, 1998. p. 48-75.
MCPHAIL, Graham. J. From aspirations to practice: curriculum challenges for a new ‘twenty-first-century’ secondary school. The Curriculum Journal, v. 27, n. 4, p. 1-20, Maio 2016. Disponível em: < https://doi.org/10.1080/09585176.2016.1159593>. Acesso em: 30, Jun. 2021.
MICHAELLO, Roberta da Silva. Propostas de atividades utilizando conceitos de topografia. 2016. 89f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT) - Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Rio Grande, RS. Disponível em: https://profmat.furg.br/images/TCC/Roberta.pdf. Acesso em: 10, out. 2021
MILLER, Syrilda. Understanding transformations of periodic functions through Art. The Mathematics Teacher, v. 94, n. 8, p. 632-635, Nov. 2001. Disponível em: www.jstor.org/stable/20870834 . Acesso em: 30, Jun. 2021.
MOZENA, Erika Regina; OSTERMANN, Fernanda. Uma revisão bibliográfica sobre a interdisciplinaridade no ensino das ciências da natureza. Ensaio, Belo Horizonte, MG, v. 16, n. 02, p. 185-206, maio-ago. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/CgpBrMQzDYPqkHZ7yKKdqGk/?lang=pt . Acesso em: 10, out. 2021
OCAMPO, Daniel Morim; SANTOS, Marcelli Evans Telles dos; FOLMER, Vanderlei. A Interdisciplinaridade no Ensino É Possível? Prós e contras na perspectiva de professores de Matemática. Bolema, Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, SP, v. 30, n. 56, p. 1014-1030, Dez. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-4415v30n56a09 . Acesso em: 27, Jun. 2021.
ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes; NOGUTI, Fabiane Cristina Höpner; JUSTULIN, Andresa Maria (orgs.). Resolução de Problemas: Teoria e prática. 2. ed. Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2021.
REIS, Ana Queli; NEHRING, Cátia Maria. A contextualização no ensino de matemática: concepções e práticas. Educação Matemática Pesquisa, Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 339-364, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2017v19i2p339-364 . Acesso em: 02, Jun. 2021.
RENNIE, Leonie J.; VENVILLE, Grady; WALLACE, John. Learning science in an integrated classroom: Finding balance through theoretical triangulation. Journal of Curriculum Studies, v. 43, n. 2, p. 139-162, Abril 2011. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00220272.2010.509516 . Acesso em 20, jun, 2021.
RIBEIRO, Denise Aparecida Enes. A história da Matemática e a interdisciplinaridade em atividades lúdico pedagógicas. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, Fortaleza, v. 3, n. 2, p. 1-17, 18 Fev. 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4458 . Acesso em: 18, Jun. 2021.
RIVERA, Glenda Collazo. The Impact of Project Creation on Learning Mathematics in a Transdisciplinary Setting. International Journal of Educational Methodology, v. 6, n. 2, p. 405-421, 2020.
RIZZON, Bruna Moresco; MARCHIORO, Fernanda; GIOVANNINI, Odilon. Proposta de Ação Interdisciplinar para o Ensino de Trigonometria no Ensino Fundamental. Scientia cum Industria, v. 7, n. 3, p. 1-6, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18226/23185279.v7iss3p1 . Acesso em: 30, Jun. 2021.
SANTOS, Fernanda Pereira; NUNES, Célia Maria Fernandes; VIANA, Marger da Conceição Ventura. A Busca de um Currículo Interdisciplinar e Contextualizado para Ensino Técnico Integrado ao Ensino Médio. Bolema: Rio Claro, SP, v. 31, n. 57, p. 517-536, 2017a. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a25 . Acesso em: 01, Jul. 2021.
SANTOS, Fernanda Pereira; NUNES, Célia Maria Fernandes; VIANA, Marger da Conceição Ventura. Currículo, Interdisciplinaridade e contextualização na disciplina de Matemática. Educação Matemática Pesquisa, Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, São Paulo, v. 19, n. 3, p. 157-181, 2017b. Disponível em: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2017v19i3p157-181 . Acesso em: 01, Jul. 2021.
SILVA, Maria Mailâne Vieira.; LIMA, Deisiane Linhares.; SOUZA, Maria José Araújo. História da Matemática e atividades com o Teodolito: contribuições do PIBID/UVA para a Aprendizagem da Trigonometria. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, Ceará, v. 4, n. 12, p. 66-78, 1 Jun. 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/27 . Acesso em: 19, Jun. 2021.
UAO, P. D. "1 vídeo (21 min.). Entrevista Yves Lenoir". Publicado pelo Canal 4", 2015. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=4fmi1fkMLw0 . Acesso em: 24, Set. 2021. Entrevista realizada dentro do âmbito do Seminário Internacional sobre Interdisciplinariedad en la formación universitaria.
WOODBURY, Sonia. Rhetoric, Reality, and Possibilities: Interdisciplinary Teaching and Secondary Mathematics. School Science and Mathematics, v. 98, n. 6, p. 303-311, Mar. 2010. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1949-8594.1998.tb17425.x . Acesso em 15, jun. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ensino da Matemática em Debate

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.


