Application of initial Trigonometry concepts in an interdisciplinary manner through topographic examples

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.67292

Keywords:

Mathematics Education, Interdisciplinary, Problem Solving, Topography, Trigonometry

Abstract

In this work, proposals for interdisciplinary activities are presented, combining the application of initial Trigonometry concepts with Topography, aiming to assist teachers and students in the construction of new knowledge. The teaching methodology used is Problem Solving, as it favors the practical application of knowledge, challenging students to solve problems collaboratively. To achieve interdisciplinarity, it is essential to propose a problem that involves other areas of knowledge. The research question that guided this work was: "Is it possible to apply initial Trigonometry concepts in the school environment in an interdisciplinary way, more specifically, through topographical examples?" The intention is to show that learning Mathematics is indeed useful and interesting when connected to the student's daily life. A Didactic Sequence was applied with students from the final years of elementary school and high school at a private school in São Paulo. The application of the sequence had a satisfactory response from the students; however, it is believed that the potential would be greater if it were carried out over an extended period, involving more than one teacher, external activities, and professionals from other areas.

Author Biography

Ligia Maria de Campos Fagundo, Instituto Federal de São Paulo

Ligia Maria de Campos Fagundo é Mestra em Ensino de Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de São Paulo (2024), Licenciada em Matemática pelo Instituto Federal do Triângulo Mineiro (2018), Mestra em Economia Política pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2008), Economista pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2004). Atualmente ministra aulas de matemática para alunos do Ensino Fundamental 2 e Médio no Colégio Batista da Penha. Tem experiência acadêmica como tutora pela FGV ONLINE nas disciplinas: Introdução a Economia, Macroeconomia, Fundamentos de Economia Internacional e Negócios Internacionais. Tem experiência na área de Economia e da Educação, com conhecimentos nas seguintes áreas: Macroeconomia, Microeconomia, Economia Internacional, Economia Política, Desindustrialização, Desconcentração Industrial, Matemática, Telecomunicações, Urbanização em São Paulo, Habitação, Turismo. Sua experiência profissional inclui também a atuação nos setores administrativo / financeiro / segurança da receita e antifraude nas seguintes empresas: Transit Telecom, Veriplan Engenharia, Gap Net Viagens e Turismo, Companhia Metropolitana de Habitação de São Paulo, Stella Barros Turismo e Playcenter.

References

ARAMAN, Eliane Maria de Oliveira; BATISTA, Irinéia de Lourdes. O Processo de construção de abordagens históricas na formação interdisciplinar do professor de matemática. Bolema, Rio Claro, SP, v. 31, n. 57, p. 380-407, Abr. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a19 . Acesso em: 21, jan. 2021.

COSTA, Marcelo Macedo. Abordagens interdisciplinares no ensino da topografia: contribuições das práticas docente no proeja e ensino médio técnico. BJD: Brazilian Journal of Development, Curitiba, PR, v. 7, n. 3, p. 20893-20904, Mar. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.34117/bjdv7n3-003 . Acesso em: 29, Jun. 2021.

GOMES, Camila e Silva; LÓPEZ, Javier García. Uma abordagem de Física Experimental com um olhar na Matemática. REMAT, Revista Eletrônica da Matemática, Caxias do Sul, RS, v. 1, n. 2, p. 1-7, 2015.

HENRIQUE, Ana Lúcia Sarmento.; NASCIMENTO, José Mateus do. Sobre práticas integradoras: um estudo de ações pedagógicas na educação básica. HOLOS, v. 4, p. 63-76, Ago. 2015. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/3188 . Acesso em: 20, Jun. 2021.

JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago Editora Ltda, 1976.

LATAS, Joana; RODRIGUES, Ana. Trilho da Ciência: um percurso de educação científica na Ilha do Príncipe. RLE, Revista Latino-americana de Etno-matemática, San Juan de Pasto, v. 8, n. 2, p. 53-75, 2015. Disponível em: https://www.revista.etnomatematica.org/index.php/RevLatEm/article/view/178 . Acesso em: 30, Jun. 2021.

LENOIR, Yves. Didática e Interdisciplinaridade: uma complementaridade necessária e incontornável. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. (org.). Didática e interdisciplinaridade. Campinas, SP: Editora Papirus, 1998. p. 48-75.

MCPHAIL, Graham. J. From aspirations to practice: curriculum challenges for a new ‘twenty-first-century’ secondary school. The Curriculum Journal, v. 27, n. 4, p. 1-20, Maio 2016. Disponível em: < https://doi.org/10.1080/09585176.2016.1159593>. Acesso em: 30, Jun. 2021.

MICHAELLO, Roberta da Silva. Propostas de atividades utilizando conceitos de topografia. 2016. 89f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT) - Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Rio Grande, RS. Disponível em: https://profmat.furg.br/images/TCC/Roberta.pdf. Acesso em: 10, out. 2021

MILLER, Syrilda. Understanding transformations of periodic functions through Art. The Mathematics Teacher, v. 94, n. 8, p. 632-635, Nov. 2001. Disponível em: www.jstor.org/stable/20870834 . Acesso em: 30, Jun. 2021.

MOZENA, Erika Regina; OSTERMANN, Fernanda. Uma revisão bibliográfica sobre a interdisciplinaridade no ensino das ciências da natureza. Ensaio, Belo Horizonte, MG, v. 16, n. 02, p. 185-206, maio-ago. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/CgpBrMQzDYPqkHZ7yKKdqGk/?lang=pt . Acesso em: 10, out. 2021

OCAMPO, Daniel Morim; SANTOS, Marcelli Evans Telles dos; FOLMER, Vanderlei. A Interdisciplinaridade no Ensino É Possível? Prós e contras na perspectiva de professores de Matemática. Bolema, Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, SP, v. 30, n. 56, p. 1014-1030, Dez. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-4415v30n56a09 . Acesso em: 27, Jun. 2021.

ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes; NOGUTI, Fabiane Cristina Höpner; JUSTULIN, Andresa Maria (orgs.). Resolução de Problemas: Teoria e prática. 2. ed. Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2021.

REIS, Ana Queli; NEHRING, Cátia Maria. A contextualização no ensino de matemática: concepções e práticas. Educação Matemática Pesquisa, Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 339-364, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2017v19i2p339-364 . Acesso em: 02, Jun. 2021.

RENNIE, Leonie J.; VENVILLE, Grady; WALLACE, John. Learning science in an integrated classroom: Finding balance through theoretical triangulation. Journal of Curriculum Studies, v. 43, n. 2, p. 139-162, Abril 2011. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00220272.2010.509516 . Acesso em 20, jun, 2021.

RIBEIRO, Denise Aparecida Enes. A história da Matemática e a interdisciplinaridade em atividades lúdico pedagógicas. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, Fortaleza, v. 3, n. 2, p. 1-17, 18 Fev. 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4458 . Acesso em: 18, Jun. 2021.

RIVERA, Glenda Collazo. The Impact of Project Creation on Learning Mathematics in a Transdisciplinary Setting. International Journal of Educational Methodology, v. 6, n. 2, p. 405-421, 2020.

RIZZON, Bruna Moresco; MARCHIORO, Fernanda; GIOVANNINI, Odilon. Proposta de Ação Interdisciplinar para o Ensino de Trigonometria no Ensino Fundamental. Scientia cum Industria, v. 7, n. 3, p. 1-6, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18226/23185279.v7iss3p1 . Acesso em: 30, Jun. 2021.

SANTOS, Fernanda Pereira; NUNES, Célia Maria Fernandes; VIANA, Marger da Conceição Ventura. A Busca de um Currículo Interdisciplinar e Contextualizado para Ensino Técnico Integrado ao Ensino Médio. Bolema: Rio Claro, SP, v. 31, n. 57, p. 517-536, 2017a. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a25 . Acesso em: 01, Jul. 2021.

SANTOS, Fernanda Pereira; NUNES, Célia Maria Fernandes; VIANA, Marger da Conceição Ventura. Currículo, Interdisciplinaridade e contextualização na disciplina de Matemática. Educação Matemática Pesquisa, Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, São Paulo, v. 19, n. 3, p. 157-181, 2017b. Disponível em: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2017v19i3p157-181 . Acesso em: 01, Jul. 2021.

SILVA, Maria Mailâne Vieira.; LIMA, Deisiane Linhares.; SOUZA, Maria José Araújo. História da Matemática e atividades com o Teodolito: contribuições do PIBID/UVA para a Aprendizagem da Trigonometria. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, Ceará, v. 4, n. 12, p. 66-78, 1 Jun. 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/27 . Acesso em: 19, Jun. 2021.

UAO, P. D. "1 vídeo (21 min.). Entrevista Yves Lenoir". Publicado pelo Canal 4", 2015. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=4fmi1fkMLw0 . Acesso em: 24, Set. 2021. Entrevista realizada dentro do âmbito do Seminário Internacional sobre Interdisciplinariedad en la formación universitaria.

WOODBURY, Sonia. Rhetoric, Reality, and Possibilities: Interdisciplinary Teaching and Secondary Mathematics. School Science and Mathematics, v. 98, n. 6, p. 303-311, Mar. 2010. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1949-8594.1998.tb17425.x . Acesso em 15, jun. 2021.

Published

2025-08-13

How to Cite

Fagundo, L. M. de C. (2025). Application of initial Trigonometry concepts in an interdisciplinary manner through topographic examples. Ensino Da Matemática Em Debate, 12(1), 76–96. https://doi.org/10.23925/2358-4122.67292