Percepções de professores de Matemática sobre o ensino de funções e sobre o uso de materiais tecnológicos<br>Perceptions of mathematics teachers on the functions teaching and the use of technological materials

Autores

  • Floriano Viseu Universidade do Minho
  • Helena Rocha

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2018v20i2p113-139

Palavras-chave:

Funções, Professores do 3.º ciclo e do ensino secundário, Materiais tecnológicos

Resumo

Este estudo pretende conhecer as perceções de professores de matemática do final do ensino básico e do ensino secundário relativamente ao ensino de Funções e ao uso de materiais tecnológicos. Para tal, foi adotada uma metodologia mista, tendo sido recolhidas as perceções de 129 professores através de questionário e de quatro professoras através de entrevista. As principais conclusões apontam para semelhanças nas perceções dos professores, mas também para algumas diferenças relativamente aos ciclos de ensino. No ensino de Funções, os manuais são amplamente utilizados, mas de forma diferente entre os professores de cada um dos ciclos em estudo. O mesmo sucede com as representações e com o uso que é feito das tecnologias. O envolvimento dos alunos nas atividades de estudo é outro aspeto considerado importante, mas uma vez mais existem diferenças. Também a avaliação tem semelhanças, mas difere quanto à valorização do trabalho de grupo.

 

This study intends to understand the perceptions of mathematics teachers from lower and upper secondary regarding the teaching of Functions and the use of technological materials. For that, a mixed methodology was adopted, and the perceptions of 129 teachers were collected through a questionnaire and four teachers through an interview. The main conclusions point to similarities in teachers' perceptions, but also to some differences related to the teaching level of lower or upper secondary. In the teaching of Functions, textbooks are widely used, but differently depending on the level being taught. The same happens with the representations and with the use that is made of the technologies. Involvement of students in work is another aspect considered important, but again there are differences. The assessment also has similarities, but differs in the valuation ascribed to group work.

 

 

Metrics

Carregando Métricas ...

Biografia do Autor

Floriano Viseu, Universidade do Minho

Departamento de Estudos Integrados de Literacias, Didática e Supervisão

Referências

BARDINI, C.; PIERCE, R.; & STACEY, K. Teaching linear functions in context with graphic calculators: students’ responses and the impact of the approach on their use of algebraic symbols. International Journal of Science and Mathematics Education, v. 2, n. 3, p. 353-376, 2004.

BURRIL, G. The role of handheld technology in teaching and learning secondary school mathematics. In: PROCEEDINGS OF ICME 11. Monterrey, México: ICME, 2008.

CAVANAGH, M.; & MITCHELMORE, M. Graphics calculators in the learning of mathematics: teacher understandings and classroom practices. Mathematics Teacher Education and Development, v. 5, p. 3-18, 2003.

FERNANDES, J. A.; ALMEIDA, C.; VISEU, F.; & RODRIGUES, A. M. Um estudo exploratório sobre atitudes e práticas de professores de matemática na utilização de calculadoras. In: ALMEIDA, Conceição; FERNANDES, José. A.; RODRIGUES, Ana M.; MOURÃO, Ana P.; VISEU, Floriano; & MARTINHO, Helena (Orgs.), Calculadoras gráficas no ensino da matemática. Braga: Departamento de Metodologias da Educação da Universidade do Minho, 1999. p.1-28.

FERNANDES, J. A.; ALVES, M. P.; VISEU, F.; & LACAZ, T. M. Tecnologias de informação e comunicação no currículo de Matemática do ensino secundário após a reforma curricular de 1986. Revista de Estudos Curriculares, v. 4, n. 2, p. 291-329, 2006.

FORD, S. The effect of graphing calculators and a three-core representation curriculum on college students’ learning of exponential and logarithmic functions. 2008. 142f. Tese (Doutoramento em Educação), North Carolina State University.

FRIEDLANDER, A.; & TABACH, M. Promoting multiple representations in algebra. In: CUOCO, Albert A.. & CURCIO, Frances R. (Eds.), The roles of representation in school mathematics. Reston: NCTM, 2001. p. 173-185.

GALL, M.; GALL, P.; & BORG, W. Educational research: An introduction. Boston: Allyn and Bacon, 2003.

HILL, H.; & BALL, D. The curious – and crucial – case of Mathematical Knowledge for Teaching. Phi Delta Kappan, v. 91, n. 2, p. 68-71, 2009.

HILL, M. M.; & HILL, A. Investigação por Questionário. Lisboa: Edições Sílabo, 2012.

KAPUT, J. Linking representations in the symbol systems of algebra. In: WAGNER, Sigrid; & KIERAN, Carolyn (Eds.), Research issues in the learning and teaching of algebra. Reston, Va: NCTM, 1989. p. 167-194.

KAPUT, J. Technology and mathematics education. In: GROUWS, Douglas A. (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning. New York: Macmillan, 1992. p. 515-556.

MESA, V. Characterizing practices associated with functions in middle school textbooks: an empirical approach. Educational Studies in Mathematics, v. 56, n. 2-3, p. 255-286, 2004.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E CIÊNCIA – MEC. Programa de Matemática para o ensino básico. Lisboa: MEC, 2013.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E CIÊNCIA – MEC. Programa de Matemática A - Ensino secundário. Lisboa: MEC, 2014.

MISHRA, P.; & KOEHLER, M. Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, v. 108, n. 6, p. 1017-1054, 2006.

NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS. Princípios e normas para a matemática escolar. Lisboa: Associação de Professores de Matemática, 2007.

PARK, S.; & OLIVER, S. Revisiting the conceptualisation of pedagogical content knowledge (PCK): PCK as a conceptual tool to understand teachers as professionals. Research in Science Education, v. 38, n. 3, p. 261-284, 2008.

PONTE, J. P.; MATOS, J. M.; & ABRANTES, P. Investigação em Educação Matemática: Implicações curriculares. Lisboa: IIE, 1998.

PONTE, J. P., & SERRAZINA, L. As novas tecnologias na formação inicial de professores. Lisboa: Editorial do Ministério da Educação, 1998.

QUESADA, A.; & DUNLAP, L. The preparation of secondary pre- and inservice mathematics teachers on the integration of technology in topics foundational to calculus. In: YANG, Wei-Chi; MAJEWSKI, Miroslaw; ALWIS, Tilak; & KHAIRIREE, Krongthong (Eds.), Proceedings of 13th Asian Technology Conference in Mathematics. Bangkok: ATCM, 2008.

ROCHA, H. Teacher’s representational fluency in a context of technology use. Teaching Mathematics and its Applications, v. 35, n. 2, p. 53-64, 2016.

SANTOS, E. O computador e o professor: um contributo para o conhecimento das culturas profissionais de professores. Quadrante, v. 9, n. 2, p. 55-81, 2000.

SHULMAN, L. Knowledge and teaching foundations of the new reform. Harvard Educational Review, v. 57, n. 1, p. 1-22, 1987.

VISEU, F. A formação do professor de Matemática, apoiada por um dispositivo de interação virtual no estágio pedagógico. 2008. 523f. Tese (Doutoramento em Educação), Universidade de Lisboa.

WAITS, B.; & DEMANA, F. Graphing calculator intensive calculus: A first step in calculus reform for all students. In: SLOW, Anita (Ed.), Preparing for a new calculus conference proceedings. Washington: The Mathematical Association of America, 1994, p. 96-102.

Downloads

Publicado

2018-10-03

Edição

Seção

Artigos