“Vygotsky’s Inner Speech” Ajuda na solução de problemas matemáticos em TICs? <br> "Vygotsky's Inner Speech" Does it help in the solution of mathematical problems with the use of ICTs?
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2017v19i2p421-434Keywords:
Vygotsky, Inner-Speech, Resolução de Problemas em Matemática, TICsAbstract
Resumo
Após extensa e inconclusiva pesquisa bibliográfica por replicações de um estudo de Berk (1994) que relatou positivamente a relação entre o uso do Inner Speech, tão argumentado por Vygotsky, e o sucesso na resolução de problemas em crianças viu-se a oportunidade de elaborar um novo estudo, desta vez utilizando uma amostragem diferente de participantes composta em sua totalidade por alunos do curso de Matemática da PUCRS. Assim, fazendo uso de uma TIC, propomos investigar se há correlação entre o uso do Inner Speech e o sucesso na resolução de problemas matemáticos mesmo após a infância. A análise estatística usando SPSS resultou no valor-p 0,0357 e assim a hipótese nula (“Vygotsky’s Inner Speech não ajuda na solução de problemas matemáticos em TICs?) pode ser rejeitada.
Abstract
After extensive and inconclusive bibliographical research by replications of a study by Berk (1994) that reported positively the relationship between the use of the Inner Speech, so argued by Vygotsky, and children’s success in solving problems, we realized that there was an opportunity to elaborate a new study. However, this time using a different sample of participants that is composed in its entirety by students of the Faculty of Mathematics at PUCRS. Thus, making use of an ICT, we proposed to investigate if there is a correlation between the use of Inner Speech and the success in solving mathematical problems even after childhood. Statistical analysis using SPSS resulted in a p-value 0.0357 and therefore the null hypothesis ("Vygotsky's Inner Speech does not help solve mathematical problems in ICTs?") can be rejected.
Metrics
References
CHRYSANTHOU, Inrini. The use of ICT in Primary Mathematics in Cyprys: The case of Geogebra. 2008. 94 f. Tese (Doutorado) - Curso de Philosophy In Education, Faculty Of Education, University Of Cambridge, Cambridge, 2008.
BEHREND, DA., HARRIS, II., CARTWRIGHT, KB., Morphological cues to verb meaning: verb inflections and the initial mapping of verb meaning, in Journal of Child Language, 1992, Vol. 22, pp. 89-106.
BERK, Laura E., Why Children Talk to Themselves. Scientific American. Estados Unidos, v. 5, n. 271, p.60-65, nov. 1994.
EHRICH, JF., Vygotskian Inner Speech and the Reading Process. Australian Journal of Educational & Development Psychology. v. 6, p. 12-25, 2006.
HACKER, DJ., DUNLOSKY, J., GRAESSER, AC., Metacognition in Educational Theory and Practice. London, Routledge, 1998.
HITCH, GJ., HALLIDAY, MS., SCHAAFSTAL, AM. HEFFERMAN, FM., Speech, inner speech, and the development of short-term memory: effects of picture labeling on recall. Journal of Experimental Child Psychology. v. 51, n.2., p. 220-234, 1991.
KINARD, JT., and KOZULIN, A., Rigorous Mathematical Thinking: Conceptual Formation in the Mathematics Classroom, Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
KOHLBERG, L., A cognitive-developmental analysis of children's sex- role concepts and attitudes. E. E. Maccody (Ed.), The development of sex differences. Stanford, CA: Stanford University Press, 1966.
SANTOS, Monica Bertoni dos; GIGANTE, Ana Maria Beltrão. Matemática: Reflexões no ensino, reflexos na aprendizagem. Erechim: Edelbra, 2012.
VYGOTSKY, LS., Mind in society: The development of higher psychological processes Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1930/1979.
FERNYHOUGH, C. FRADLEY, E. Private Speech on an executive task: relations with task difficulty and task performance. Cognitive development p. 103-120
VAN DER VEER,R. ANTON, Y. Vygotsky in English: What Still Needs to Be Done. Integrative Psychological & Behavioral Science.. 9 mar. 2017
MENSCHISKAIA, NA., (1966), Développement de la pensée au cours du processus d’enseignement scolaire, em Leontiev, A., Luria, A., e Smirnov, A., (Eds), Recherches psychologiques en URSS, Moscow: Éditions du progrès.
YVON, F., CHAIGUEROVA, LA., NEWNHAM, DS., (2013), Vygotsky under debate: two points of view on school learning, em Psychology in Russia: State of the Art, Vol. 6, No. 2, p. 32-43
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).