An investigation on the concepts of financial literacy of mathematics teachers in three cities with the support of CHIC

Authors

  • Fabiano dos Santos Souza Universidade Federal FluminenseFaculdade de EducaçãoDepartamento de Educação, Sociedade e Conhecimento http://orcid.org/0000-0002-5474-7009
  • Tiago Vanini Vieira Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio São José - Rede Pública Estadual do Espírito Santo Mestrado em Ensino - UFF https://orcid.org/0000-0003-4332-0939
  • Marco Aurélio Kistemann Junior Universidade Federal de Juiz de Fora, Instituto de Ciências Exatas, Departamento de Matemática.Rua José Lourenço Kelmer, s/nSão Pedro36036900 - Juiz de Fora, MG - BrasilTelefone: (32) 21023308URL da Homepage: http://www.mat.ufjf.br/ https://orcid.org/0000-0002-8970-3954

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2021v23i2p016-046

Keywords:

Financial education, Financial literature, Analysis of similarity, CHIC software

Abstract

This article investigates the characteristics of the initial training process and performance of 27 mathematics teachers working in basic education concerning financial education and literacy. The data was obtained through a questionnaire containing 27 closed and 14 open questions, which were analyzed using the similarity analysis methodology with the support of the CHIC software (Hierarchical, Implicative and Cohesive Classification). With regard specifically to teacher training, in relation to financial education, there are indications that it occurred superficially. The analysis also highlights that financial education is still much confused with financial mathematics, being approached in the classroom in a very superficial way, with only basic concepts, without promoting the construction of literacy and financial awareness of students. In-service training for mathematical educators is advocated, with themes related to school financial education, in accordance with the guidelines of the National Strategy for Financial Education (ENEF) and the guidelines of the Brazilian Common Curricular Base (BNCC).

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fabiano dos Santos Souza, Universidade Federal FluminenseFaculdade de EducaçãoDepartamento de Educação, Sociedade e Conhecimento

FABIANO SOUZA é Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense. Professor Adjunto III da Universidade Federal Fluminense - UFF. Lotado no Departamento de Sociedade, Educação e Conhecimento (SSE) da Faculdade de Educação (FEUFF). Professor do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ensino (PPGEn-UFF-INFES). Atual coordenador do Subprojeto Interdisciplinar de Matemática e Física do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) a ser iniciado em 2020. Foi coordenador do Subprojeto de Matemática do Programa Institucional da Residência Pedagógica da UFF (2018 - 2020). Foi integrante da equipe de professores da Especialização em Ensino de Matemática do Instituto de Matemática e Estatística da UFF (IME) de 2012 a 2018. Foi Coordenador Adjunto na IES (UFF) do Curso de Especialização em Gestão Escolar (UFF/SEB/MEC/Ead - 2015-2017) - Escola de Gestores. Mestre em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro em março de 2007. Atua nas áreas de Educação Matemática, Educação Estatística e Financeira, Formação de Professores e Políticas Educacionais. É líder do Grupo de Pesquisa Ensino e Aprendizagem em Matemática e Estatística. Atual membro dos Grupos de Pesquisas: (i) Grupo de Pesquisa em Políticas Públicas de Educação - GRUPPE - FEUFF; (ii) Grupo de Pesquisa em Processo de Ensino e Aprendizagem em Matemática - PEAMAT da PUC-SP. Trabalha como membro do Grupo de Trabalho, o GT 12 - Ensino de Probabilidade e Estatística - (Educação Estatística), grupo que desenvolve pesquisas sobre Educação Estatística, filiado à Sociedade Brasileira de Educação Matemática - SBEM. Secretário da SBEM-RJ gestão (2013 - 2015).

Tiago Vanini Vieira, Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio São José - Rede Pública Estadual do Espírito Santo Mestrado em Ensino - UFF

TIAGO VIEIRA é Mestre em Ensino pela Universidade Federal Fluminense (2019). Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade do Estado de Minas Gerais (2014). Tem experiência na área de Matemática e Física e interesse em pesquisas na área de Educação Financeira. Atua na Educação Básica desde 2014, com foco em Ensino Médio e Cursinho Pré - Vestibular.

Marco Aurélio Kistemann Junior, Universidade Federal de Juiz de Fora, Instituto de Ciências Exatas, Departamento de Matemática.Rua José Lourenço Kelmer, s/nSão Pedro36036900 - Juiz de Fora, MG - BrasilTelefone: (32) 21023308URL da Homepage: http://www.mat.ufjf.br/

Pesquisador e Líder do Grupo Pesquisa de Ponta (UFJF) e Pesquisador Colaborador do Grupo PEA-MAT-Processo de Ensino-aprendizagem da Matemática (CNPq) na Escola Básica da PUC-SP, possui graduação em Matemática pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1999) e Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2004) com tema de pesquisa na área de Formação de Professores, Análise de erros e Avaliação em Matemática. Concluiu em 3 anos o Doutorado na Universidade Estadual Paulista (UNESP-Rio Claro- 2011) em Educação Matemática com tema referente à Educação Financeira, Produção de Significados e Educação Matemática Crítica. 

References

Almouloud, S. A. Coutinho, C. Q. S. (2015). Áudio Gravado do Minicurso do software CHIC: o método estatístico implicativo utilizado em estudos qualitativos de regras de associação. Contribuição à pesquisa em educação. Pontifícia Universidade de São Paulo, jun.

Almouloud, S. A. (2015). O que está por Detrás do CHIC? In Valente, J. A.; Bianconcini, M. A. (Eds.). Uso do CHIC na Formação de Educadores: à guisa de apresentação dos fundamentos e das pesquisas e foco (pp. 55-78). Rio de Janeiro: Letra Capital.

Araújo, R. M. B. (2009). Alfabetização econômica: compromisso social na educação das crianças. 1. ed. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo.

Arroyo, M. G. (2000). Ofício de Mestre: imagens e auto-imagens. 1ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes.

Bauman, Z.(2008). A sociedade individualizada: Vidas contadas e histórias vividas. Rio de Janeiro: Zahar.

Borsoi, B. L. (2008) O estágio na formação docente: da teoria à prática, ação-reflexão. In: Simpósio Nacional de Educação, 1., 2008, Paraná. Paraná: Unioeste.

Brasil. (1997). Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Brasília: MEC/SEF.

Brasil. (2010). Decreto nº 7.397, de 22 de dezembro de 2010. Institui a Estratégia Nacional de Educação Financeira - ENEF, dispõe sobre a sua gestão e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, Seção 1, p. 7-8.

Brasil. (2017) Conselho Nacional de Educação. Plano diretor da ENEF: Estratégia Nacional de Educação Financeira (Anexos). 2011. Disponível em: . Acessado em novembro de 2017.

Cecco, B. L. et al. (2016). O curso de matemática: educação financeira em destaque. In: Encontro Nacional de Educação Matemática, São Paulo. Educação Matemática na contemporaneidade: desafios e possibilidades. São Paulo: Sociedade Brasileira de Educação Matemática.

D’Ambrosio, B. S. (1993). Formação de Professores de Matemática para o Século XXI: o Grande Desafio. Pro-posições. v. 4, n. 1, 9. 35-41.

Estece, J. M. (1995). Mudanças Sociais e Função Docente. In: NÓVOA, António (org.). Profissão Professor. 2ª ed. Porto, Portugal: Porto Editora, 1995. cap. 4. p. 93-194.

Formosinho, J. (1991). Formação contínua de professores: realidades e perspectivas. Aveiro: Universidade de Aveiro.

Gras. R. (2015). Prefácio. In: Uso do CHIC na Formação de Educadores: à guisa de apresentação dos fundamentos e das pesquisas e foco, pp9-13. José Armando Valente; Maria Elizabeth Bianconcini de Almeida (organizadores). 1. Ed. – Rio de Janeiro: Letra Capital.

Hoffman, R. M. (2020). Os Vieses Cognitivos e suas Implicações para Educação Financeira: o caso do “efeito Brumadinho” na construção de gráficos. Bolema vol.34, n.67, Rio Claro maio/agosto.

Imbernón, F. (2011) Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9ed. São Paulo: Cortez.

Kistemann Jr. M.A; Barroso, D. F.(2013). Uma Proposta de Curso de Serviço para a disciplina Matemática Financeira. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática. v.15, n.2, p.465-485. DOI: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2017v19i1p.465-485.

Kistemann Jr. M.A.; Teixeira. W. C. (2017). Uma investigação sobre a inserção da Educação Financeira em um Curso de Serviço de Matemática Financeira para graduandos de um curso de Administração. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática. v.19, n.1, p.223-249. DOI: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2017v19i1p223-249.

Modernell, Á. (2019). Mitos sobre Educação Financeira Infantil. Disponível em: <http://www.empregoerenda.com.br/editorias/artigos/2385-mitos-sobre-educacao- financeira-infantil>. Acessado em março de 2019.

Noctor, M., Stoney, S. and Stradling, R., 1992, Financial Literacy: A Discussion of Concepts and Competences of Financial Literacy and Opportunities for its Introduction into Young People’s Learning, Report prepared for the National Westminster Bank, National Foundation for Education Research, London.

Nóvoa, A. (1992). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote.

Ocde/Infe. (2011). Guidelines on Financial Education at School and Guidance on Learning Framework. OECD, Disponível em: www.oecd.org/finance/financialeducation/48493142.pdf. Acessado em março de 2019.

Paiva, V. L. M. O. O Uso da Tecnologia no Ensino de Línguas Estrangeira: breve retrospectiva histórica. Disponível em: . Acesso em: mar. 2019.

Pereira, F., Souza, F., & Rodrigues, C. (2020). A Validação de vídeos para Educação Estatística com o suporte do CHIC. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, v.22, n.3, p. 538-571. doi:https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i3p538-571

Régnier, J.C., & Andrade, V. L. V. X. (2020). Usando o Software CHIC. In. Análise estatística implicativa e análise de similaridade no quadro teórico e metodológico das pesquisas em ensino de ciências e matemática com a utilização do software CHIC / Jean-Claude Régnier, Vladimir Lira Véras Xavier de Andrade, organizadores. – Recife: EDUFRPE, 2020. 323 p. : il.

Souza, F. dos S. Política nacional de formação de professores: análise da implementação do PIBID de matemática pela Universidade Federal Fluminense no período de 2009 - 2013. Niterói: [s.n.], 2016.

Souza, G. F. O letramento financeiro e a matemática financeira básica no ensino fundamental. 2016. 89 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de janeiro, Rio de Janeiro, 2016.

Souza, F. S., & Coutinho, C. Q. S. (2019). Um Estudo com Bolsistas do PIBID Sobre Concepções de Formação Docente. Educação Matemática em Pesquisa, 21 (1), 500-524. http://dx.doi.org/10.23925/1983-3156.2019v21i1p496-520

Tardif, M. Saberes docentes e formação profissional, 14ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

Teixeira, J. (2015). Um estudo diagnóstico sobre a percepção da relação entre educação financeira e matemática financeira. 2015. 160 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Unesco. Aspects of Literacy Assessment: Topics and issues from the UNESCO Expert Meeting. 2005. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0014/ 001401/140125eo.pdf>. Acesso em: maio de 2018.

Valente, J. A. (2015). O Uso do CHIC na Pesquisa. In: Valente, J. A.; Almeida, M. E. B. de (orgs.). Uso do CHIC na Formação de Educadores: à guisa de apresentação dos fundamentos e das pesquisas e foco. 1ª ed. Rio de Janeiro: Letra Capital.Brousseau, G. (1986). Fondements et méthodes de la didactique des mathématiques. Recherches en Didactique des Mathématiques, 7(2), 33-115.

Published

2021-09-01

How to Cite

SOUZA, F. dos S.; VIEIRA, T. V.; JUNIOR, M. A. K. An investigation on the concepts of financial literacy of mathematics teachers in three cities with the support of CHIC. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 23, n. 2, p. 016–046, 2021. DOI: 10.23925/1983-3156.2021v23i2p016-046. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/52865. Acesso em: 22 nov. 2024.