And degree equations in video classes

a praxeological analysis on YouTube Edu.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i1p125-155

Keywords:

Second degree equations, Anthropological theory of the didactic, Video lessons, Youtube Edu

Abstract

This study aimed to analyze videoclasses on the YouTube Edu platform about quadratic equations from the perspective of mathematical praxeologies and ostensive objects. To analyze this didactic resource, we base the current study on the Anthropological Theory of the Didactic, by Yves Chevallard and collaborators. It is qualitative research of documentary type. Two Mathematics channels of the platform Youtube Edu were analyzed. The methodology implementation provided the identification and analysis of the types of tasks, the techniques, the technological-theoretical elements, and the ostensive and non-ostensive objects present around the object of the quadratic equations in those channels. The main results show that in the mathematics praxeology of the videoclasses, there was a privileged technique to solve the equations. The ostensive objects highlighted in the video lessons were also different in both channels, and the utilization of the technological ostensives of a more professional edition point to a greater number of accesses by the users of the platform.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luana Leticia da Silva, Universidade Federal de Pernambuco, Campus Acadêmico do Agreste

Meotodologias e práticas em ensino de Matemática, Licenciatura em Matemática.

Marcus Bessa de Menezes, Universidade Federal de Campina Grande e Universidade Federal de Pernambuco

Meotodologias e práticas em ensino de Matemática, Teoria Antropológica do Didático. Licenciatura em Matemática.

References

Almeida, Fernando Emílio Leite de. O contrato didático e as organizações matemáticas e didáticas: analisando suas relações no ensino da equação do segundo grau a uma incógnita. 305 f. Tese (Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2016.

Almouloud, Saddo Ag. Fundamentos da didática da matemática. Curitiba: Ed. UFPR, 2007.

Araújo, Abraão Juvencio de. O ensino de álgebra sobre o ensino de equações do 1° grau à luz da teoria antropológica do didático. 292 f. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Educação, UFPE, Recife, 2009.

Bessa de Menezes, M. Praxeologia do professor e do aluno: uma análise das diferenças no ensino de equações de 2º grau. 178f. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Educação, UFPE, Recife, 2010.

Cavalcante, José Luiz. A dimensão cognitiva na Teoria Antropológica do didático: reflexão teórico-crítica no ensino de probabilidade na licenciatura em matemática. 483f. UFRPE, Recife, 2018.

Chevallard, Yves. L’analyse des pratiques enseignantes et didactique des mathématiques: l’approche anthropologique. In: L’UNIVERSITE D’ETE, 1998, p.91 - 118. Actes de l’Univessité d’été La Rochelle, IREM, Clermont-Ferrand, France, 1998.

Chevallard, Y. L’ Analyse des pratiques enseignantes théorie anthropologique du didactique. In: Recherches en Didactique des Mathématiques. v. 19, n. 2, p. 221-265, 1999.

Faria, Ive Sá de Pina. Problemas na aprendizagem de matemática: uma proposta de ensino usando videoaulas. 2017. 93 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT) – Instituto de Matemática e Estatística, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

Gil, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2010.

Honório, Luiz Gonzaga Hugo. Sala de aula invertida: uma abordagem na aprendizagem de matemática, 2017. 96f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática), Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2017.

Lucas Catarina et al. O Fenômeno Didático Institucional da Rigidez e a Atomização das Organizações Matemáticas Escolares* * Trabalho financiado pelo projeto: “La modelización matemática para la formación del profesorado de secundaria: del algebra al cálculo diferencial “(EDU2012-39312-C03-03). Bolema: Boletim de Educação Matemática [online]. 2014, v. 28, n. 50 [Acessado 7 Outubro 2021], pp. 1327-1347.

Lyrio, Roque da Silva. Videoteca de Matemática. 2013 37f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Estadual de Santa Cruz, Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Ihéus, 2013.

Macedo, Marcos Antônio de. Manifestação geométrica das formas indeterminadas de funções: situações didáticas apoiadas na tecnologia. 2015. 118 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Centro de Ciências, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Fortaleza - CE, 2015.

Minayo, M. C. S. (Org ); DESLANDES, S.F.; CRUZ NETO, O . GOMES, R. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

Morais, Daiane Aparecida Miliossi. Uma aplicação de vlogs nas aulas de estatística na educação básica. 2017. 77 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2017.

Oliveira, Antonio Júnior de. Um recurso para o ensino de Matemática: vídeos criados a partir de uma investigação sobre evasão. 2017. 80f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, 2017.

Patriarca, F.H. Contribuições do Programa M@tmídias para a integração de tecnologia às aulas de trigonometria no Ensino Médio. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) Programa de Pós Graduação em Educação Matemática da Universidade Anhanguera de São Paulo, 2016.

Pontes, R. R. de. A Educação de Jovens e Adultos e a Matemática: delineando trilhas alternativas para o ensino de operações básicas. 2013. 84f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática - PPGECEM) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2013.

Silva, Luana Letícia da. Condições e restrições na construção de vídeoaulas: um estudo de caso com licenciandos em Matemática do Centro Acadêmico do Agreste. 2016 90 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Núcleo de Formação Docente, Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2016.

Silva, Vânia Dal Pont Pereira da. Ensino de matemática com uso de vídeos na educação básica do Rio Grande do Sul. 2018 144 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Instituto de Física e Matemática, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2018.

Souto, Luismar Leão. Produção de conteúdo digital para o ensino de Matemática. 2019. 66f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Matemática, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2019.

Wartchow, Eduardo. EduCoelho: uma plataforma de alfabetização financeira estimulando a reflexão comportamental, 2017.109f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática- Mestrado Profissional), Universidade de Caixas do Sul, Caxias do Sul, Rio Grande do Sul, 2017.

Published

2022-04-22

How to Cite

SILVA, L. L. da; MENEZES, M. B. de. And degree equations in video classes: a praxeological analysis on YouTube Edu. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 125–155, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i1p125-155. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/54850. Acesso em: 20 dec. 2024.