The use of applications in the teaching of fractions
reflections in the context of initiation to teaching
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i4p167-201Keywords:
Teaching fractions, Initial teacher training, Remote learning, Digital toolsAbstract
This study is part of the subproject “Initial education of teachers who teach mathematics through pedagogical residency in numeracy practices in public schools of Belém-PA”, of the Pedagogical Residency Program, Edict No. 01/2020, mathematical curricular component, of the Institute of Mathematical and Scientific Education, linked to the integrated degree course in Sciences, Mathematics and Languages of the Federal University of Pará. It aims to report and analyze the proposition and implementation of a sequence of activities on fractions with classes of the 6th grade of elementary school of the School of Application of UFPA. Methodologically, this is a qualitative study, developed in the following stages: theoretical studies on fractions, diagnosis of learning levels of students of the 6th-grade classes, elaboration of a sequence of activities, implementation of this sequence, availability of electronic forms on the use of applications and learning about fractions by students and analysis of the constituted material. From the answers given to the forms, it is possible to infer that the use of these applications allowed understanding aspects of fraction content in a playful way. From learning, we consider that this practice can be incorporated both in remote and face-to-face teaching to mobilize meaningful learning.
Metrics
References
Behar, P. A. (2020). O ensino remoto emergencial e a Educação a Distância. https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/
Bianchini, E. (2018). Matemática 6˚ ano. Moderna.
Brasil. Edital CAPES 06/2018 que dispõe sobre a Residência Pedagógica (2018). https://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/01032018-Edital-6-2018-esidencia-pedagogica-pdf.
Brasil. Edital CAPES 01/2020 que dispõe sobre a Residência Pedagógica (2020). https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/06012020-edital-1-2020-residencia-pdf. Acesso em maio de 2021.
Boszko, L (2018). Os jogos digitais como qualificadores da aprendizagem de frações. (Dissertação de Mestrado no Ensino de Ciências e Matemática, Universidade de Passo Fundo). http://tede.upf.br/jspui/handle/tede/1566
Cardoso, V. C., Oliveira, S. R. de, & Kato, L. A. (2013). Percepção de professores sobre o uso de jogos digitais educativos em aulas de matemática. Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática. Curitiba-PR.
Carvalho, E. M. dos S., & Araújo, G. C. de (2020). Ensino remoto, saberes e formação docente: uma reflexão necessária. Revista Cocar, 14(30), 1-19. https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3583.
De Grande, P. B., & Kleiman, A. B. (2007). Desafios da pesquisa qualitativa: um percurso metodológico inicial. Língua, literatura e ensino, II, 1-9. https://revistas.iel.unicamp.br/index.php/lle/article/view/10
Garcia, M. F., Rabelo, D. F., Silva, D. da, & Amaral, S. F. do (2011). Novas competências docentes frente às tecnologias digitais interativas. Revista Teoria e Prática da Educação, 14(1), 79-87. https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/16108
Imbernón, F. (2014). Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. Cortez.
Kaplan, B., & Duchon, D. (1988). Combining qualitative and quantitative methods in information systems research: a case study. MIS Quarterly, 12(4), 571-586. https://www.jstor.org/stable/249133
Moretti, V. D., & Souza, N. M. M. de (2015). Educação Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: Princípios e Práticas Pedagógicas. Cortez.
Magina, S., & Campos, T. (2008). A Fração nas Perspectivas do Professor e do Aluno dos Dois Primeiros Ciclos do Ensino Fundamental. Bolema, Rio Claro (SP), Ano 21, nº 31, 23-40. https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2104
Moran, J. M, Masetto, M. T, & Behrens, M. A (2013). Novas tecnologias e mediação pedagógica. Papirus.
Moreira, J. A., & Schlemmer, E (2020). Por um novo conceito e paradigma de educação digital online. Revista UFG, 20, 2-35. https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438
Passos, C. L. B (2009). Materiais manipuláveis como recursos didáticos na formação de professores de matemática. In: Lorenzato, S. (Org.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. 2. ed. rev. Campinas: Autores Associados.
Pimenta, S. G., & Lima, M. S. L (2012). Estágio e docência. Cortez.
Rodrigues, R. B. (2016). Novas Tecnologias da Informação e da Comunicação. Recife: IFPE.
Silva, L. S. O., Lage, M. R., Gonçalves, S. A. C., Pereira, A. A. de S., Araújo, L. C. (2019). Estudo de frações nos anos finais do Ensino Fundamental I: a utilização de jogos lúdicos no ensino-aprendizagem de frações. Revista Científica Fagoc Multidisciplinar, IV, 73-81. https://revista.unifagoc.edu.br/index.php/multidisciplinar/article/view/507
Souza, S. A. de (2018). Ensinando frações com jogos virtuais e lúdicos: um estudo de caso no 5° ano do Ensino Fundamental. (Dissertação de Mestrado em Ciências, Tecnologia e Educação, Faculdade Vale do Cricaré, São Mateus - ES) https://repositorio.ivc.br/bitstream/handle/123456789/910/Silas%20Alves%20de%20Souza.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Santos, H. R. dos, & Reck, J. (2020). Investigação e reflexão no 6° ano: A importância do ensino das frações na percepção dos docentes e discentes. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, 08, 175-195.
Santos, C. A. dos, & Sales, A. (2017). As Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação no trabalho docente. Appris.
Tardif, M. (2014). Saberes docentes e formação de professores. Vozes.
Tardiff, M. (2020). Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação. Nº 13. http://www.ergonomia.ufpr.br/Metodologia/RBDE13_05_MAURICE_TARDIF.pdf
Tori, R. Tecnologia e metodologia para uma educação sem distância. Em Rede - Revista de Educação a Distância, 2(2), 44-55. https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/64
Vygotsky, L. S. O papel do brinquedo no desenvolvimento (1989). In: A formação social da mente. Martins Fontes.
Witt, C. (2018). O ensino das frações por meio de jogos e aplicativos digitais. 2018. (Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização em Tecnologias, Comunicação e Técnicas de Ensino, Universidade Tecnológica Federal do Paraná). http://riut.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/19910/1/CT_TCTE_I_2017_9.pdf
Zabala, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegra: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).