Didactic-mathematical knowledge of future teachers participating in the pedagogical residency program for the teaching of financial education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i4p293-330

Keywords:

Didactic-Mathematical Knowledge, Financial Education, Reflection on Practice, Consumption and consumerism, Pedagogical Residency Program

Abstract

The objective of this work was to examine the didactic-mathematical knowledge (CDM) of prospective teachers participating in the Pedagogical Residency Program (PRP) for the teaching of financial education (FE). This qualitative research involved four prospective mathematics teachers who participated in three meetings for studies and reflections on FE. For the organization and analysis of the data collected during the meetings, we used the ATLAS.ti software and the data were organized into the following categories: Education in values, Curriculum, Innovation, and Connections. Given the data and reflections assumed, it is possible to highlight the importance of ushering prospective teachers into the context of basic education since this dialogue with the future field of professional activity enables several reflections, especially on current topics that contribute to the development of citizenship, as is the case of FE. In addition, it is possible to highlight the importance of thinking about the practice itself, which is an opportunity to (re)assess the knowledge required for teaching FE in the contexts in which the educational institutions happen to exist.

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Author Biographies

Ygor Bruno Fernandes da Silva, Cebrac Centro Brasileiro de Cursos

Mestre em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais. Pós-Graduado em Engenharia Elétrica pela Universidade Cândido Mendes. Possui graduação em Engenharia de Telecomunicações pela Universidade Federal de São João del Rei (2013) e graduação Interdisciplinar em Ciência e Tecnologia pela Universidade Federal de São João Del-Rei (2011) . Possui experiência nas áreas de Eletrônica, Sistemas de Telecomunicações e como professor.

Paloma Ferreira Santos, Universidade Federal de Ouro Preto

Mestranda no Programa de Pós Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), graduanda em Pedagogia pela Universidade Cruzeiro do Sul. Pós-graduada em Ensino e Tecnologias Educacionais pelo Instituto Federal de Ciência e Tecnologia de Minas Gerais, licenciada em Matemática pela mesma instituição. Atuou como bolsista do Programa Residência Pedagógica na Escola Estadual Odilon Behrens de agosto 2018 a dezembro 2019 e do Programa Institucional de Bolsas de iniciação à Docência (PIBID) na Escola Municipal de Educação Básica Leonardo Guimarães em 2017.

José Fernandes da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerai

Doutorado em Educação Matemática

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Published

2022-12-26

How to Cite

FERNANDES DA SILVA, Y. B. .; SANTOS, P. F.; SILVA, J. F. da. Didactic-mathematical knowledge of future teachers participating in the pedagogical residency program for the teaching of financial education. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 4, p. 293–330, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i4p293-330. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/58203. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Número Temático: Formação de Professores de Matemática na interface com o Programa Residência Pedagógica 2022