The lesson study and the Inicial training of mathematics teachers in Brazil

a literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i1p259-282

Keywords:

Lesson study, Preservice teacher training, Literature review

Abstract

Lesson Study is a teacher training process that seeks to improve the quality of teaching and learning through collective and reflective work, which involves defining the objective of the class, studies related to the topic to be taught, detailed lesson planning, conducting of the class by one of the participants and analysis after its completion, which culminates in the improvement of the planning. This process originated in Japan at the end of the 19th century and has been developed in several countries with teachers in service and/or preservice teachers training, undergoing adaptations. In this text we present an overview of the scientific productions related to the Lesson Study developed within the scope of the preservice training of Mathematics teachers, which took place in Brazil until the year 2021. Our intention is to highlight possibilities and challenges for the development of this formative process, as well as their contributions. The surveys analyzed show that the Lesson Study can bring several contributions to the training of future Mathematics teachers, mainly in relation to the articulation between theory and practice and, also, to favor an approximation between university and basic school.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Roselene Alves Amâncio, Universidade Federal de Minas Gerais

Professora de Matemática do Centro Pedagógico da UFMG

Mestra em Ensino de Matemática - PUC Minas

Doutoranda em Educação - UFMG

Samira Zaidan, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduada em Matemática (1979), mestrado (1993) e o doutorado (2001) em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais, Pós-Doutorado na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2016). Professora titular da UFMG, aposentada, Professora Voluntária no Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino da Faculdade de Educação no subsetor Educação Matemática, com plano de trabalho no Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social (Doutorado) e do Programa de Pós-Graduação Educação e Docência-Mestrado Profissional (Promestre), ambos da Faculdade de Educação da UFMG. Professora residente IEAT-Instituto Estudos Avançados Transdisciplinares-UFMG (2017-2018). Estudos e pesquisas no âmbito da educação matemática nos seguintes subtemas: saberes docentes, prática pedagógica, formação docente.

References

Branco, N., & Ponte, J. P. (2008). Um estudo de integração de recursos multimédia na formação inicial de professores do 2. º ciclo do ensino básico. In Ponte, J. P. Práticas Profissionais dos Professores de Matemática. Lisboa. (pp. 515 – 536). https://repositorio.ul.pt/handle/10451/15310

Carvalho, M. (2020). Metodologia Lesson Study na Licenciatura em Matemática: possibilidade para a formação inicial. Boletim GEPEM, (77), 1-13. http://costalima.ufrrj.br/index.php/gepem/article/view/421/981

Coelho, F. G. (2014). A metodologia da Lesson study na formação de professores: uma experiência com licenciandos de matemática. (Dissertação de Mestrado em Ensino de Matemática). http://www.pg.im.ufrj.br/pemat/MSc%2060_Fellipe%20Gomes%20Coelho.pdf

Elipane, L. E. (2012). Integrating the essential elements of lesson study in pre-service mathematics teacher education (Doctoral dissertation, Københavns universitet). https://www.researchgate.net/profile/Levi-Elipane-3/publication/323856354_Integrating_the_Essential_Elements_of_Lesson_Study_in_Preservice_Mathematics_Teacher_Education/links/6235a073d545b7729403564a/Integrating-the-Essential-Elements-of-Lesson-Study-in-Pre-service-Mathematics-Teacher-Education.pdf

Fiorentini, D., & Lorenzato, S. (2006). Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Autores Associados.

Fiorentini, D., & Oliveira, A. T. C. C. (2013). O lugar das matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas? Bolema: Boletim de Educação Matemática, 27(47), 917-938. https://www.scielo.br/j/bolema/a/99f8nsJSh8K9KMpbGrg8BrP/?format=html&lang=pt

Fujii, T. (2014). Implementing Japanese lesson study in foreign countries: misconceptions revealed. Mathematics Teacher Education and Development, 16(1), 65-83. https://eric.ed.gov/?id=EJ1046666

Gaigher, V. R., Souza, M. A. V. F., & Wrobel, J. S. (2017). Planejamentos colaborativos e reflexivos de aulas baseadas em resolução de problemas verbais de matemática. VIDYA, 37(1), 51-73. https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/view/1929

Isoda, M., & Olfos, R. (2009). El Enfoque de Resolución de Problems: en la enseñanza de la matemática a partir del estudio de clases. Ediciones Universitarias de Valparaíso. https://ade.edugem.gob.mx/handle/acervodigitaledu/49512

Küster, J. S (2020). Formação de professores para aula de resolução de problemas a partir de um Lesson Study: contribuições, constrangimentos e desafios. (Dissertação de Mestrado Profissional em Educação em Ciências e Matemática, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo). https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/1450

Murata, A. (2011). Introduction: conceptual overview of lesson study. In HART, L., ALSTON, A., & MURATA, A. Lesson study research and practice in mathematics education. (pp. 1-12). Springer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-90-481-9941-9_1

Neves, R., & Fiorentini, D. (2021). Aprendizagens de Futuros Professores de Matemática em um Estágio Curricular Supervisionado em Processo de Lesson Study. Perspectivas da Educação Matemática, 14 (34), 1-30. https://desafioonline.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/12676

Oliveira, M. A. (2020). (Res)significações de saberes por licenciandos que vivenciam estudo de aula sobre distância entre dois pontos. (Dissertação de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática). http://www2.ufac.br/mpecim/menu/dissertacoes/turma-2018/dissertacao-michael-araujo-de-M. A. Oliveira.pdf

Palanch, W., & Freitas, A. V. (2015). Estado da Arte Como Metodologia de Trabalho Científico na Área de Educação Matemática: Possibilidades e Limitações. Perspectivas da Educação Matemática, 8(18). https://desafioonline.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/867

Ponte, J. P., Quaresma, M., Mata-Pereira, J., & Baptista, M. (2017). A adaptação dos estudos de aula ao contexto português. Anais do Seminário de Investigação em Educação Matemática (pp. 129-141). https://repositorio.ipv.pt/bitstream/10400.19/4557/1/AtasXXVIIISIEMFINAL_domi.pdf#page=139

Rincón, J. P. A., & Fiorentini, D. (2017). A ‘glocal’lesson study: The case of pedagogical practices in mathematics. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática - RIPEM, 7(2), 24-44. http://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/ripem/article/view/1230

Silva, A. D. R. M. (2020). Contribuições da Jugyou Kenkyuu e da engenharia didática para a formação e o desenvolvimento profissional de professores de matemática no âmbito do estágio curricular supervisionado. (Tese de Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco). https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/40028

Souza, C. F. (2021). Estudo de aula de matemática com robótica educacional na formação inicial do professor de matemática. (Tese de Doutorado em Educação, Universidade Federal de Uberlândia). https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32933

Souza, M. A. V. F. (2022). Lesson Study Sem Fronteiras: limitações, desafios e algumas soluções de implementação. In Neves, R., & Fiorentini, D. Seminário internacional de Lesson Study no ensino de matemática. (pp. 49-57) Editora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo. https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/1540

Published

2024-04-30

How to Cite

AMÂNCIO, R. A.; ZAIDAN, S. The lesson study and the Inicial training of mathematics teachers in Brazil: a literature review. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 259–282, 2024. DOI: 10.23925/1983-3156.2024v26i1p259-282. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/60319. Acesso em: 25 nov. 2024.