The lesson study and the Inicial training of mathematics teachers in Brazil
a literature review
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i1p259-282Keywords:
Lesson study, Preservice teacher training, Literature reviewAbstract
Lesson Study is a teacher training process that seeks to improve the quality of teaching and learning through collective and reflective work, which involves defining the objective of the class, studies related to the topic to be taught, detailed lesson planning, conducting of the class by one of the participants and analysis after its completion, which culminates in the improvement of the planning. This process originated in Japan at the end of the 19th century and has been developed in several countries with teachers in service and/or preservice teachers training, undergoing adaptations. In this text we present an overview of the scientific productions related to the Lesson Study developed within the scope of the preservice training of Mathematics teachers, which took place in Brazil until the year 2021. Our intention is to highlight possibilities and challenges for the development of this formative process, as well as their contributions. The surveys analyzed show that the Lesson Study can bring several contributions to the training of future Mathematics teachers, mainly in relation to the articulation between theory and practice and, also, to favor an approximation between university and basic school.
Metrics
References
Branco, N., & Ponte, J. P. (2008). Um estudo de integração de recursos multimédia na formação inicial de professores do 2. º ciclo do ensino básico. In Ponte, J. P. Práticas Profissionais dos Professores de Matemática. Lisboa. (pp. 515 – 536). https://repositorio.ul.pt/handle/10451/15310
Carvalho, M. (2020). Metodologia Lesson Study na Licenciatura em Matemática: possibilidade para a formação inicial. Boletim GEPEM, (77), 1-13. http://costalima.ufrrj.br/index.php/gepem/article/view/421/981
Coelho, F. G. (2014). A metodologia da Lesson study na formação de professores: uma experiência com licenciandos de matemática. (Dissertação de Mestrado em Ensino de Matemática). http://www.pg.im.ufrj.br/pemat/MSc%2060_Fellipe%20Gomes%20Coelho.pdf
Elipane, L. E. (2012). Integrating the essential elements of lesson study in pre-service mathematics teacher education (Doctoral dissertation, Københavns universitet). https://www.researchgate.net/profile/Levi-Elipane-3/publication/323856354_Integrating_the_Essential_Elements_of_Lesson_Study_in_Preservice_Mathematics_Teacher_Education/links/6235a073d545b7729403564a/Integrating-the-Essential-Elements-of-Lesson-Study-in-Pre-service-Mathematics-Teacher-Education.pdf
Fiorentini, D., & Lorenzato, S. (2006). Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Autores Associados.
Fiorentini, D., & Oliveira, A. T. C. C. (2013). O lugar das matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas? Bolema: Boletim de Educação Matemática, 27(47), 917-938. https://www.scielo.br/j/bolema/a/99f8nsJSh8K9KMpbGrg8BrP/?format=html&lang=pt
Fujii, T. (2014). Implementing Japanese lesson study in foreign countries: misconceptions revealed. Mathematics Teacher Education and Development, 16(1), 65-83. https://eric.ed.gov/?id=EJ1046666
Gaigher, V. R., Souza, M. A. V. F., & Wrobel, J. S. (2017). Planejamentos colaborativos e reflexivos de aulas baseadas em resolução de problemas verbais de matemática. VIDYA, 37(1), 51-73. https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/view/1929
Isoda, M., & Olfos, R. (2009). El Enfoque de Resolución de Problems: en la enseñanza de la matemática a partir del estudio de clases. Ediciones Universitarias de Valparaíso. https://ade.edugem.gob.mx/handle/acervodigitaledu/49512
Küster, J. S (2020). Formação de professores para aula de resolução de problemas a partir de um Lesson Study: contribuições, constrangimentos e desafios. (Dissertação de Mestrado Profissional em Educação em Ciências e Matemática, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo). https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/1450
Murata, A. (2011). Introduction: conceptual overview of lesson study. In HART, L., ALSTON, A., & MURATA, A. Lesson study research and practice in mathematics education. (pp. 1-12). Springer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-90-481-9941-9_1
Neves, R., & Fiorentini, D. (2021). Aprendizagens de Futuros Professores de Matemática em um Estágio Curricular Supervisionado em Processo de Lesson Study. Perspectivas da Educação Matemática, 14 (34), 1-30. https://desafioonline.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/12676
Oliveira, M. A. (2020). (Res)significações de saberes por licenciandos que vivenciam estudo de aula sobre distância entre dois pontos. (Dissertação de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática). http://www2.ufac.br/mpecim/menu/dissertacoes/turma-2018/dissertacao-michael-araujo-de-M. A. Oliveira.pdf
Palanch, W., & Freitas, A. V. (2015). Estado da Arte Como Metodologia de Trabalho Científico na Área de Educação Matemática: Possibilidades e Limitações. Perspectivas da Educação Matemática, 8(18). https://desafioonline.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/867
Ponte, J. P., Quaresma, M., Mata-Pereira, J., & Baptista, M. (2017). A adaptação dos estudos de aula ao contexto português. Anais do Seminário de Investigação em Educação Matemática (pp. 129-141). https://repositorio.ipv.pt/bitstream/10400.19/4557/1/AtasXXVIIISIEMFINAL_domi.pdf#page=139
Rincón, J. P. A., & Fiorentini, D. (2017). A ‘glocal’lesson study: The case of pedagogical practices in mathematics. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática - RIPEM, 7(2), 24-44. http://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/ripem/article/view/1230
Silva, A. D. R. M. (2020). Contribuições da Jugyou Kenkyuu e da engenharia didática para a formação e o desenvolvimento profissional de professores de matemática no âmbito do estágio curricular supervisionado. (Tese de Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco). https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/40028
Souza, C. F. (2021). Estudo de aula de matemática com robótica educacional na formação inicial do professor de matemática. (Tese de Doutorado em Educação, Universidade Federal de Uberlândia). https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32933
Souza, M. A. V. F. (2022). Lesson Study Sem Fronteiras: limitações, desafios e algumas soluções de implementação. In Neves, R., & Fiorentini, D. Seminário internacional de Lesson Study no ensino de matemática. (pp. 49-57) Editora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo. https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/1540
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).