Reflective writing on vaivém

a study of the productions of future mathematics teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i3p157-182

Keywords:

Mathematics Education, Assessment of School Learning, Reflective Writing, Vaivém

Abstract

This article aims to investigate signs of reflective writing in the written productions of future teachers of a Mathematics class at the Federal Institute of Paraná, Capanema campus in Vaivéns. For this purpose, an instrument for the Assessment of School Learning called Vaivém was used — which, in short, facilitates written communication between teacher and students. Excerpts from the Vaivéns produced by five students of the Degree in Mathematics on a campus of the Federal Institute of Paraná were analyzed, in the context of a supervised internship discipline held in the first semester of 2022. Through this work, it was possible to identify that the Vaivém provides opportunities for the manifestation of reflective writings — and, in this way, some characteristics present in the manifested reflections were highlighted, such as: outburst/expression of feelings, professional expectations, thinking about teaching practice, rethinking and worldview. The role of the interventions performed is highlighted, which promotes individualized dialogues, allowing the future teachers to reflect on aspects of their personal and professional lives.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gabriel dos Santos e Silva, Universidade Federal do Paraná

PhD in Science and Mathematics Education

Francielle Silva Gardin, Universidade Estadual de Londrina

Master in Science and Mathematics Education

References

Bardin, L. (2016). Análise de Conteúdo. Edições 70.

Barlow, M. (2006). Avaliação escolar: mitos e realidades. Artmed.

Barreto, A. C. (2022). Movimento de constituição da Identidade Profissional de professores de matemática no início da docência. [Tese de doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática].

Buriasco, R. L. C. (2000). Algumas considerações sobre avaliação educacional. Estudos em Avaliação Educacional, (22), 155-178.

De Lange, J. (1999). Framework for classroom assessment. Freudenthal Institute.

Esteban, M. T. (2000). Avaliar: ato tecido pelas imprecisões do cotidiano. Anais da 23ª Reunião Anual da ANPED (pp. 1-16). Caxambu: Associação Nacional de Pós-Graduação. https://www.anped.org.br/sites/default/files/gt_06_06.pdf

Esteban, M. T. (2002). A avaliação no processo ensino/aprendizagem: os desafios postos pelas múltiplas faces do cotidiano. Revista Brasileira de Educação, (19), 129-172. https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100011

Fioravante, A. P. G. (2014). Escrita reflexiva na formação inicial de professores: vivências no curso de Pedagogia da FURG. [Dissertação de Mestrado em Educação]. https://repositorio.furg.br/handle/1/6176

Galiazzi, M. C. & Lindemann, R. H. (2003). O diário de estágio: da reflexão pela escrita para a aprendizagem sobre ser professor. Olhar de Professor, 6(1), 135-150.

Gardin, F. S. & Santos, E. R. (2021). Uma análise de escritas reflexivas de licenciandos em Matemática. Revista Insignare Scientia, 4(6), 300-315. http://dx.doi.org/10.36661/2595-4520.2021v4i6.12054

Gardin, F. S. & Santos, E. R. (2022). Escrita reflexiva e regulação da aprendizagem: uma investigação no contexto da formação inicial de professores de matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, 11(24), 134-149. http://dx.doi.org/10.33871/22385800.2022.11.24.134-149

Garnica, A. V. M. (2019). História Oral e Educação Matemática. In M. C. Borba. Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática (pp. 65-82). Autêntica Editora.

Hadji, C. (1994). A Avaliação, Regras do Jogo. Porto Editora.

Hadji, C. (2001). Avaliação Desmistificada. ARTMED.

Houaiss, A. (2009). Avaliar. In Houaiss. CD-ROM.

Miné, V. A. A. (2011). A escrita nas aulas de Matemática: contribuições na formação de professores. Anais do XIII Congresso Interamericano de Educação Matemática (pp. 1-9). Recife: Universidade Federal de Pernambuco.

Passos, C. L. B. (2008). A comunicação nas aulas de matemática revelada nas narrativas escritas em diários reflexivos de futuros professores. Interacções, (8), 18-36.

Pontes, R. A. F. (2011). Os registros reflexivos como prática de autoria pedagógica. Anais do V Colóquio Internacional “Educação e Contemporaneidade” (pp. 1-15). São Cristóvão: EDUCON.

Rodrigues, P. H. (2019). Identidade Profissional de futuros professores de Matemática no contexto do Estágio Curricular Supervisionado. [Tese de Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática]. https://pos.uel.br/pecem/teses-dissertacoes/identidade-profissional-de-futuros-professores-de-matematica-no-contexto-do-estagio-curricular-supervisionado/

Rodrigues, P. H. & Cyrino, M. C. C. T. Identidade profissional de futuros professores de matemática: aspectos do autoconhecimento mobilizados no Vaivém. Zetetiké, 28, e020025. http://doi.org/10.20396/zet.v28i0.8654512

Silva, A. J. N. & Passos, C. L. B. (2016). Querido diário: o que dizem as narrativas sobre a formação e a futura prática do professor que ensinará matemática nos Anos Iniciais. Hipátia, 1(1), 46-57.

Silva, G. S. (no prelo). Indícios de autoavaliação em um Vaivém. Bolema.

Silva, G. S. (2018). Um olhar para os processos de aprendizagem e de ensino por meio de uma trajetória de avaliação. [Tese de Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática]. http://www.uel.br/grupo-estudo/gepema/Teses/2018_Silva_tese.pdf

Silva, G. S., Bardaçon, A. C. & Venturini, L. S. (2019). Um estudo de um Vaivém à luz da Educação Matemática Realística. Anais do XV Encontro Paranaense de Educação Matemática (pp. 1-14). Londrina: SBEM.

Silva, G. S., Innocenti, M. S. & Zanquim, J. A. B. (2022). Um estudo sobre intenções de intervenções feitas por uma professora em um Vaivém. Revista de Educação Matemática, 19, e022041.

Silva, G. S., Sampel, V. K. & Trombini, T. (2023). Uma análise das reflexões promovidas por um estudante de Licenciatura em Matemática em um Vaivém. Paradigma, 44(3), 448-468.

Universidade de Birmingham. (2015). Reflective writing: a basic introduction. Birmingham.

Published

2023-10-03

How to Cite

SILVA, G. dos S. e; GARDIN, F. S. Reflective writing on vaivém: a study of the productions of future mathematics teachers. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 3, p. 157–182, 2023. DOI: 10.23925/1983-3156.2023v25i3p157-182. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/61965. Acesso em: 18 nov. 2024.