The creation of the Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática and of the journal Educação Matemática Pesquisa at PUC-SP from the point of view of two characters central to these events

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i2p69-89

Keywords:

Graduate studies program in Mathematics Education, Journal Mathematics Education Research, Thematic oral history, Interviews

Abstract

The objective of this article is to investigate the process of creation of the journal Educação Matemática Pesquisa and of the Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática da PUC-SP, through data collected from interviews with important characters in this process and who played a decisive role in the contexts under analysis: Professors Silvia Dias Alcântara Machado and Sonia Barbosa Camargo Igliori. The qualitative research conducted is inserted, from the methodological point of view, in the field of Thematic Oral History. Among our questions to the interviewees, they contemplated the following aspects: how the transition from a Mathematics Program to a Mathematics Education Program took place, the contributions of the Program to the Brazilian Mathematics Education scenario, the origin of the journal Educação Matemática Pesquisa, as well as the motivation for its creation, the main challenges and the main contributions of the journal to Mathematics Education, in national and international contexts, during its 25 years of existence. As results of this research, we can state that the change from a Mathematics Program to a Mathematics Education Program, which took place in 1994, was carefully thought out by those who were engaged in it, it counted with the collaboration of internationally renowned researchers, and, through the creation, in 1999, of the Journal linked to it, besides expanding the space for the diffusion of national research in the area, it provided an opportunity for international exchanges - 432 different institutions from 40 countries are present in the articles - that strengthened the recognition of both the Program and the Journal.

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Author Biographies

Barbara Lutaif Bianchini, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Possui graduação em Matemática - Licenciatura pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1978), graduação em Matemática Bacharelado pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1978), graduação em Licenciatura Em Pedagogia pela Universidade de Franca (1988), mestrado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1992) e doutorado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2001). Atualmente é professor associado da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Leciona na PUC-SP desde 1987, tanto em cursos de graduação, quanto no Programa de Estudos Pós-Graduado em Educação Matemática. Foi coordenadora do Programa PEPGEM de 2018 até janeiro de 2020. Orienta iniciações científicas, mestrados e doutorados na PUC-SP. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação algébrica, atuando principalmente nos seguintes temas: educação algébrica, educação matemática, álgebra linear, registros de representação semiótica e formação de professores. Além destas temáticas também pesquisa sobre a vinculação da Matemática em cursos de Engenharia.

Gabriel Loureiro de Lima, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC - SP, Brasil

Possui graduação em Bacharelado em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (2001), graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (2005), mestrado em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (2004) e doutorado em Educação Matemática pelo Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2012). Na mesma instituição é líder do Grupo de Pesquisa A Matemática na Formação Profissional, atuando na linha de investigação A Matemática como Componente Curricular de Cursos de Graduação que volta sua atenção para o ensino de Matemática em cursos superiores cujo foco não é a formação de matemáticos. Participa,também na PUC-SP, do grupo de pesquisa GPEA (Grupo de Pesquisa em Educação Algébrica). Tem como principal área de interesse o ensino e aprendizagem de Matemática no Ensino Superior, com ênfase nos processos de ensino e de aprendizagem do Cálculo Diferencial e Integral e da Análise Matemática. Sua investigação de doutorado, intitulada, A disciplina de Cálculo I do curso de Matemática da Universidade de São Paulo: um estudo de seu desenvolvimento, de 1934 a 1994, defendida em 2012, recebeu menção honrosa na categoria Ensino no Prêmio Capes de Teses 2013. Atualmente é Professor Assistente-Doutor da Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia (FCET) da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), professor do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática da PUC-SP e Assistente Especializado da Pró-Reitoria de Graduação na mesma Universidade. Desde 2015 é vice coordenador do GT4 - Ensino Superior - da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) e desde 2017 está na coordenação do Grupo de Trabalho Ciências Básicas e Matemática na Engenharia (GT-CbME) da Associação Brasileira de Educação em Engenharia (ABENGE).

 

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Published

2023-08-20

How to Cite

LUTAIF BIANCHINI, B.; LOUREIRO DE LIMA, G. The creation of the Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática and of the journal Educação Matemática Pesquisa at PUC-SP from the point of view of two characters central to these events. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 69–89, 2023. DOI: 10.23925/1983-3156.2023v25i2p69-89. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/62206. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

SPECIAL ISSUE - CELEBRATION OF THE 25TH ANNIVERSARY OF THE JOURNAL EDUCAÇÃO MAT