Development of mathematical thinking in students with intellectual disabilities

Authors

  • Adriela Noronha Instituto Federal Catarinense
  • Sani de Carvalho Rutz da Silva UTFPR
  • Elsa Midori Shimazaki UNOESTE

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i4p071-091

Keywords:

Mathematical concepts, Cultural-historical theory, Developmental teaching, Inclusive education, Specialized educational care

Abstract

We discuss the development of mathematical thinking in students with intellectual disability (ID). The study is based on the cultural-historical theory and the developmental teaching theory. We seek to answer the question: How can we contribute to mobilizing mathematical thinking in students with ID? To answer the guiding question, we conducted a didactic experiment in which three students diagnosed with ID who attended the specialized educational service (AEE, in the Portuguese acronym) in the opposite shift to their regular schooling participated. We worked on the task of the unfinished house, through which it was possible to identify signs of mobilization and action of students’ mathematical thinking. We emphasize that if we use in pedagogical actions the principle of education that develops, we promote in students with intellectual disabilities possibilities to create and consolidate different zones of proximal development (ZDP) and thus enhance the learning and development of mathematical concepts.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Adriela Noronha, Instituto Federal Catarinense

Doutora em Ensino de Ciência e Tecnologia

Sani de Carvalho Rutz da Silva, UTFPR

Doutora em Ciência dos Materiais

Elsa Midori Shimazaki, UNOESTE

Doutora em Educação

References

Brasil. (2008). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Diário Oficial República Federativa do Brasil, Brasília.

Brasil (2009). Resolução nº 4, de 2 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Diário Oficial República Federativa do Brasil, Brasília.

Brasil (2015). Estatuto da Pessoa com Deficiência. Lei Nacional nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Diário Oficial República Federativa do Brasil, Brasília.

Caraça, B. de J.(1998). Conceitos Fundamentais da matemática. 4.ed. Lisboa: Gradiva.

Cunha, A. L. A. (2019). Conteúdos e metodologias no ensino de Matemática nos anos iniciais do processo de escolarização no Brasil e na Rússia. [Tese de Doutorado em Educação. Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia]. http://tede2.pucgoias.edu.br:8080/handle/tede/4386.

Davýdov, V. V. (1982) Tipos de generalización en la enseñanza. 3. ed. Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Davídov, V. V. (1988). La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación teórica y experimental. Moscú: Progreso.

Davídov, V.V. (2020). Conteúdo e estrutura da atividade de estudo. In: Puentes, R. V. Cardoso, C. G. C. Amorim, P. A. P. (Org). Teoria da Atividade de Estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. (p. 213-232). Curitiba: CRV.

Elkonin, D. (1987). Sobre el problema de la periodización del desarrollo psíquico en la infancia. In: DAVIDOV, V; SHUARE, M. (Org.). La psicología evolutiva y pedagógica en la URSS (antologia), (p. 125-142). Moscou: Progresso.

Moura, M. O. (2005). Pesquisa colaborativa: um foco na ação formadora. In: Barbosa, R. L. L. (Org.) Trajetórias e perspectivas da formação de educadores. (p. 257-284) São Paulo: Editora UNESP.

Noronha, A. M. (2022). Movimentos do Pensamento Matemático em Estudantes com Deficiência Intelectual: Contribuições do Ensino Desenvolvimental no AEE. [Tese de Doutorado em Ensino de Ciência e Tecnologia. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa].

https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/30646

Noronha, A. M. (2017). Desenvolvimento do pensamento algébrico em alunos com deficiência intelectual no Atendimento Educacional Especializado na perspectiva Histórico Cultural. [Dissertação de Mestrado em Educação nas Ciências. Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí].

http://bibliodigital.unijui.edu.br:8080/xmlui/handle/123456789/6133

Rosa, J. E. (2012). Proposições de Davydov para o ensino de matemática no primeiro ano escolar: inter-relações dos sistemas de significações numéricas. [Tese de Doutorado em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba]. https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/27054

Rosa, J.E. Damazio, A. (2012). O ensino do conceito de número: uma leitura baseada em Davydov. União – Revista Iberoamericana de Educação Matemática, 30 (8). http://www.revistaunion.org/index.php/UNION/article/view/857

Shimazaki, E. M. Pacheco, E. R. (2010). Matemática como instrumento para inclusão de alunos com deficiência intelectual. In: Burak, Dionísio; Pacheco, Edilson Roberto; Klueber, Eiago Emanuel (Org.). Educação Matemática: reflexões e ações. (p. 83-100). Curitiba: CRV,

Souza, M. B. (2013) O ensino do conceito de número: objetivações nas proposições davydovianas e formalista moderna. [Dissertação de Mestrado, Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma]. http://repositorio.unesc.net/handle/1/1761

Vygotsky, L.S. (2008). Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes.

Vygotsky, L. V. (2009) Imaginação e criação na infância: ensaio pedagógico para professores. Tradução: Zóia Prestes. São Paulo: Ática.

Vygotsky, L. S. (2010) Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes.

Горбов с. Ф.; Микулина г. Г.; Савельева О. В. (2008) Обучение математике. 1 класс: Пособие для учителей начальной школы (Система Д.Б. Эльконина – В.В. Давыдова). 2-е ида, перераб. - М.:ВИТА-ПРЕССб.

Давыдов, В. В. О. et al. (1997). Математика, 1-Kjiacc. Mockba: Mnpoc – Аргус.

Published

2023-12-23

Issue

Section

Mathematics education of historically marginalized people in the school context