Knowledge of mathematics and chemistry embedded into integration curriculum materials

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i1p059-085

Keywords:

Curriculum materials, Curriculum integration, Work with projects

Abstract

The article is structured around the objective of understanding Mathematics and Chemistry embedded into integration curriculum materials in the Natural Sciences area, assessed and approved within the scope of the PNLD 2021. For this documentary research, we selected the teacher’s handbook from a material defined as an integration project. After reading the introductory part of the presentation texts and guidance for developing two projects using such material, the analysis was guided by discussions of curriculum integration, work with projects, the analysis was guided by discussions of curriculum integration, work with projects and the knowledge of curriculum embedded Mathematics and Chemistry (KCEMC). The results indicate that the introductory part and the development of both projects lack transparency in conceptualizing curriculum integration, working with projects, and organizing content, which can restrict professional teaching knowledge and imply teaching practices that can diverge from the purposes of the curriculum material.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jackelany de Souza França Durães Machado, Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais

LICENCIATURA EM MATEMÁTICA

Gilberto Januario, Universidade Estadual de Montes Claros

Doutor em Educação Matemática

References

Aires, J. A. (2011). Integração e Interdisciplinaridade: sinônimos? Educação & Realidade, 36(1), 215-230.

Ball, D. L.; Thames, M. H. & Phelps, G. (2008) Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407.

Beane, J. A. (2003). Integração curricular: a essência de uma escola democrática. Currículo sem Fronteiras, 3(2), 91-110.

Bensaude-Vincent, B. (2009). Les vertiges de la technoscience : façonner le monde atome par atome. Paris: La Découverte.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2018). Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília, DF: MEC/SEB.

Collopy, R. (2003). Curriculum materials as a professional development tool: how a Mathematics textbook affected two teachers' learning. The Elementary School Journal, 103(3), 287-311.

Davis, E. & Krajcik, J. (2005). Designing educative curriculum materials to promote teacher learning. Educational Researcher, 34(3), 3-14.

Fiorentini, D. & Lorenzato, S. (2006) Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas, SP: Autores Associados.

Januario, G. (2022). Desenvolvimento curricular em Matemática a partir de projetos integradores: estudo com professoras em formação inicial. Boletim online de Educação Matemática, 10(19), 44-62.

Machado, J. S. F. D. (2023). Relação professor-materiais curriculares: estudo na perspectiva da integração Matemática e Química. 94f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Montes Claros. Montes Claros, MG.

Maldaner, O. A. (2008). A pós-graduação e formação do educador químico. In: M. I. P. Rosa & A. V. Rossi. (Org.). Educação Química no Brasil: memórias, políticas e tendências (pp. 269-288). Campinas, SP: Átomo.

Martins, J. E. A.; Carbo, L. & Soares, S. T. C. (2021). Conhecimento Especializado de Professores de Química — CTSK: uma análise de prática docente no ensino de hidrocarbonetos. Revista Prática Docente, 6(1), 1-23.

Moran, J. (2018). Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: L. Bacich & J. Moran. (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática (pp. 2-25). Porto Alegre, RS: Penso.

Oliveira, S. A,; Rezende, D. P. L.; Reis, A. R. G. & Carneiro, R. F. (2021). Vivências de professoras dos Anos Iniciais no trabalho com a resolução de problemas em uma formação continuada. Educação Matemática Debate, 5(11), 1-27.

Penalva, M. C. & Llinares, S. (2011). Tareas matemáticas en la Educación Secundaria. In: J. M. Goñi. (Coord). Didáctica de las Matemáticas (pp. 27-51). Barcelona: Graó.

Remillard, J. T. & Kim, O. (2017). Knowledge of curriculum embedded mathematics: exploring a critical domain of teaching. Educational Studies in Mathematics, 96, 65-81.

Rezende, A. A. & Silva-Salse, A. R. (2021). Utilização da aprendizagem baseada em problemas (ABP) para o desenvolvimento do pensamento crítico (PC) em Matemática: uma revisão teórica. Educação Matemática Debate, 5(11), 1-21.

Sacristán, J. G. (2013). O que significa o currículo? In: J. G. Sacristán. (Org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Tradução de A. Salvaterra. Porto Alegre, RS: Penso.

Santos, M. L. (2009). Projetos didáticos: interdisciplinares e temáticos. In: A. M. A. Caldeira & E. S. N. N. Araújo. (Org.). Introdução à didática da Biologia (pp. 206-220). São Paulo, SP: Escrituras.

Stein, M. K. & Smith, M. S. (2009). Tarefas matemáticas como quadro para a reflexão: da investigação à prática. Educação e Matemática, 105, 22-28.

Zabala, A. (2002). Enfoque globalizador e pensamento complexo: uma proposta para o currículo escolar. Tradução de E. F. F. Rosa. Porto Alegre, RS: Artmed.

Published

2024-04-30

How to Cite

MACHADO, J. de S. F. D. .; JANUARIO, G. Knowledge of mathematics and chemistry embedded into integration curriculum materials. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 059–085, 2024. DOI: 10.23925/1983-3156.2024v26i1p059-085. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/62831. Acesso em: 31 aug. 2024.