Building pathways for Mathematics classes from an inclusive perspective through the Universal Design for Learning approach
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i4p128-161Keywords:
Universal design for learning, Mathematics, Inclusion, Didactic practices, Elementary schoolAbstract
With a view to promoting inclusive mathematics education, it is essential to adopt new paradigms that eliminate or reduce barriers, allowing for inclusive didactic practices. This research aims to analyze the didactic processes of a teacher-researcher weaving relationships that bring the UDL closer to inclusive mathematics education, with the intention of enriching the academic experience and promoting a full life. The methodology used was qualitative, through pedagogical intervention with didactic practices applied to 28 participants, children aged between 7 and 10 years, from a class of the 3rd year of Elementary School I, in a municipal school in Araucária (PR). Nineteen math meetings were held, in which 16 practical activities were applied. In this proposal, five practical activities on the Brazilian Monetary System will be presented and analyzed. Through the analysis of the observations and the theoretical basis, the dialogues and situations that occurred in contact with the students were confronted. So far, it is possible to state that planning based on the development of mathematics activities from an inclusive perspective, based on the UDL, made knowledge accessible to all students, especially those with greater learning difficulties. In this way, planning can significantly contribute to the interaction and accessibility of different types of knowledge, highlighting the importance of mathematical knowledge in this process.
Metrics
References
Araucária, Prefeitura Municipal de. Secretaria de Educação. (2019). Organização Curricular de Araucária: um compromisso com o direito ao conhecimento. Araucária: SMED.
Bachmann, E. H. (2020). As contribuições dos materiais didáticos manipulativos e sensoriais para o ensino de matemática com base nos princípios do Desenho universal para aprendizagem [Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências, Matemática e Tecnologias, Universidade do Estado de Santa Catarina]. https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=9309442
Borges, F., Mamcasz-Viginheski, L. V., Silva, S. C. R., & Shimazaki, E. M. (2022). Desafios no processo de inclusão escolar de uma aluna com deficiência visual nas aulas de matemática. Educação Matemática Pesquisa, 24, p. 388-417. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i1p388-417
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Brasil. Presidência da República. Lei n. º 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a lei brasileira de inclusão da pessoa com deficiência (estatuto da pessoa com deficiência). Brasília, 2015. http://planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/113146.htm.
Cast (2018). Design for learning guidelines – Desenho Universal para a aprendizagem. Universal version 2.0. - www.cast.org / www.udlcenter.org – tradução.
Carletto, A. C., & Cambiaghi, S. (2007). Guia Desenho Universal: um conceito para todos. https://www.maragabrilli.com.br/wpcontent/uploads/2016/01/universal_web-1.pdf
Cassano, A. R. (2022). A construção de jogos na perspectiva do Desenho Universal para Aprendizagem: caminhos possíveis para experiências de aprendizagem na educação infantil [Dissertação de mestrado do Programa de Pós-Graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino Universidade Federal do Paraná]. https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/80579?show=full
Coelho, J. R. D., & A. R. T. Góes, (2021). Geometria e Desenho universal para aprendizagem: uma revisão bibliográfica na Educação Matemática inclusiva. Revista Educação Matemática Debate, 5(11), p. 1-26. https://doi.org/10.46551/emd.e202122
Góes, A. R. T. & Costa, P. K. A. (2022). Desenho universal e Desenho universal para aprendizagem: fundamentos, práticas e propostas para Educação Inclusiva, In A. R. T. Góes & P. K. A. Costa, (orgs), Do Desenho Universal ao Desenho Universal para Aprendizagem (pp. 25-33). São Carlos: Pedro & João Editores. https://pedroejoaoeditores.com.br/2022/wp-content/uploads/2022/05/desenho-universal-e-desenho-universal-para- aprendizagem.pdf
GÓES, A. R. T.; GÓES, H. C.. Ensino da Matemática: concepções, metodologias, tendências e organização do trabalho pedagógico. Curitiba: InterSaberes, 2015.
Damiani, MF, Rochefort, RS, Castro, RF de, Dariz, MR, & Pinheiro, SS (2013). Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, (45), 57-67. https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/caduc/article/view/3822
Littig, J., Costa, K. M., & Lorenzoni, L. L. (2020). A comunicação e aprendizagem em um cenário de investigação: uma análise a partir de um ambiente de aprendizagem. Educação Matemática Pesquisa, 22, p. 312-340. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i2p312-340
Muzzio, A. L., Cassano, A. R., & Góes, A. R. T. (2022). Desenho universal para aprendizagem na práxis de professores de matemática no Paraná. Linhas Críticas, 28, p. 1-16. https://doi.org/10.26512/lc28202245296
Morais, M. B., & Peixoto, J. P. (2022). Subjetividade e aprendizagem matemática: mapeamento da produção acadêmica stricto sensu brasileira. Educação Matemática Pesquisa, 24, 556-581. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i1p556-581
Nogueira, C. M. I. (2020). Educação Matemática inclusiva: do que, de quem e para quem fala? In AM Martensen, R. Kallef, & PC Pereira (eds.), Educação Matemática: diferentes olhares e práticas (pp. 109-132). Curitiba: Apris.
Nogueira, C. M. I., Antunes, F.C.A., & Menezes, M.B. de. (2022). Teorias da Didática da Matemática e Educação Inclusiva na formação de professores: uma articulação possível. Com a Palavra, O Professor, 7(17), p. 99–119. https://doi.org/10.23864/cpp.v7i17.785
Ribeiro, G. R. P. S. (2019). Possibilidades e limitações do uso do Desenho universal para a aprendizagem em uma unidade didática [Dissertação de mestrado em Distúrbios do Desenvolvimento, Universidade Presbiteriana Mackenzie de São Paulo]. http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26478
Rodrigues, C. M. da S., Thiengo, E. R., & Penha, N. M. da. (2023). O uso das libras no processo de ensino e aprendizagem da matemática a estudantes surdos: elemento definitivo ou potencializador? Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, 2023, 10(28), p. 1–15. https://doi.org/10.30938/bocehm.v10i28.8633
Sebastián-Heredero, E. (2020). Diretrizes para o Desenho Universal para a Aprendizagem (DUA). Revista Brasileira de Educação Especial, 26(4), p. 733-768. https://doi.org/10.1590/1980-5470202033
Silva, G. T. F., & Diaz-Urdaneta, S. (2021). Ensino da Matemática na Educação Especial: Discussões e Propostas. Curitiba: Intersaberes.
Stellfeld, J. Z. R. (2023). Processos didáticos com abordagem do Desenho Universal para Aprendizagem: caminhos possíveis para uma Educação Matemática Inclusiva. [Dissertação de mestrado], Universidade Federal do Paraná - UFPR. 236p. https://siga.ufpr.br/siga/visitante/trabalhoConclusaoWS?idpessoal=151951&idprograma=40001016080P7&anobase=2023&idtc=162
Takinaga, S. S. Autismo: Contribuições para o processo de ensino e aprendizagem da Matemática In: A. L. Manrique, M. C. S. A. Maranhão, G. E. Moreira, & M. H. M. Martinho (orgs), Desafios da Educação Matemática inclusiva: formação de professores (pp. 121-133). São Paulo: Editora Livraria da Física.
Velasco, G., & Barbosa, R. da S. (2022). Desenho universal para aprendizagem em matemática: uma proposta para o ensino dos números decimais. Revista De Educação Matemática, 19 (Edição Esp), p. 1-20. https://doi.org/10.37001/remat25269062v19id688
Venturini, A. (2021). Jogos pedagógicos: um recurso didático para a aprendizagem de ciências e matemática na educação inclusiva para o ensino fundamental – anos finais [Dissertação em Mestrado do Profissional em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Franciscana].
Viana, E. de A., & Manrique, AL (2019). A Educação Matemática na perspectiva inclusiva: investigando as concepções estabelecidas no Brasil desde a década de 1990. Perspectivas da Educação Matemática, 11(27), p. 649-666. https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/7298/5508
Zerbato, A. P., & Mendes, E. G. (2018). Desenho Universal para a aprendizagem como estratégia de inclusão escolar. Revista Educação Unisinos, 22(2), p. 147-155. https://doi.org/10.4013/edu.2018.222.14125
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).