Logic notes from the pamphlet "some popular fallacies about vivisection" by lewis carroll: approaches between mathematics and literature
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i2p160-187Keywords:
Lewis carroll, Logic, Mathematics and literatureAbstract
In order to promote greater integration between Literature and research in Mathematical Education, we present in this study an analysis of the text "Some Popular Fallacies about Vivisection", a pamphlet published in 1875 by Lewis Carroll. In this work, Carroll employs principles of Classical Logic to question opinions about the practice of vivisection. We discuss reasons justifying the relevance of literature in research in the field of Mathematical Education and provide a general overview of the content and structure of Carroll's text, also offering a brief historical contextualization of the pamphlet's theme, vivisection. Finally, we exemplify how Classical Logic can be employed as an alternative approach to interpreting Carroll's work, thus demonstrating the intersection between Mathematics and Literature in this study.
References
Almeida, J. J. P. (2016). Gêneros do discurso como forma de produção de significados em aulas de matemática. Livraria da Física.
Aristóteles (2016). Órganon. Edipro.
Ávila, M. (1996). Rima e Solução: a Poesia Nonsense de Lewis Carroll e Edward Lear. Annablume.
Bauman, Z. & Mazzeo, R. (2020). O elogio da Literatura. Zahar.
Carroll, L. (1939). Some popular fallacies about vivisection. In L. Carroll, The complete works of Lewis Carroll (pp. 1071-1082). The Nonesuch Press.
Carroll, L. (1939a). The dinamics of a part-cle. In L. Carroll, The complete works of Lewis Carroll (pp. 1016-1026). The Nonesuch Press.
Carroll, L. (1953). Notes. In R. L. Green (ed.), The Diaries of Lewis Carroll (p. 339). Cassell & Company LTD.
Carroll, L. (1977). Symbolic logic. Clarkson N. Potter Inc. Publishers.
Carroll, L. (2015). Euclides e seus rivais modernos. Livraria da Física.
Carroll, L. (2023). Algumas falácias populares sobre vivissecção (1875). In R. Montoito (org.), Alimentar a Mente e outros textos de Lewis Carroll (pp. 62-78). Editora IFSUL.
Carvalho, A. L. de L. & Waizbort, R. (2014). Sobre cães, vivissecção e darwinismo: uma história da Biologia e de seus dilemas éticos. Acta Scientiae, 16 (2), pp. 200-236.
Cohen, M. N. (1998). Lewis Carroll: uma biografia. Record.
Copi, I. M. (1978). Introdução à lógica. Mestre Jou.
Freeman, E. A. (1885). Surgery and Vivisection. Victoria Street Society for the Protection of Animals from Vivisection.
https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=uc1.31175035166258&view=1up&seq=1.
Garnica, A. V. M. & Salandim, M. E. S. (2014). Livros, leis, leituras e leitores: exercícios de interpretação para a História da Educação Matemática. Appris.
Guerrini, A. (2003). Experimenting with humans and animals. The John Hopkins University Press.
Machado, N. J. (2001). Matemática e língua materna: análise de uma impregnação mútua. Cortez.
Minks, R. & Montoito, R. (2023). Servir-se da Lógica em qualquer assunto. In R. Montoito (org.), Alimentar a Mente e outros textos de Lewis Carroll (pp. 57-61). Editora IFSUL.
Montoito, R. (2007). Uma visita ao universo matemático de Lewis Carroll e um (re)encontro com a sua lógica nonsense [Dissertação de Mestrado em Educação Matemática, Universidade Federal do Rio Grande do Norte].
Montoito, R. (2019). Entrelugares: Pequeno Inventário Inventado sobre Matemática e Literatura. Boletim de Educação Matemática, 33 (64), pp. 892-915.
Montoito, R. (2019a). Lógica e Nonsense nas obras de Lewis Carroll: silogismos e tontogismos como exercícios para o pensamento. Editora IFSUL.
Montoito, R. (2020). O que não aprendi com Humpty Dumpty: sobre a primeira tradução para a língua portuguesa de Euclides e seus rivais modernos, de Lewis Carroll. Qorpus, 10 (3), pp. 37-60.
Montoito, R. (org.). (2023). Alimentar a Mente e outros textos de Lewis Carroll. Editora IFSUL.
Montoito, R. & Dalcin, A. (2022). Quase a mesma coisa: pensando uma topologia da tradução e/em pesquisas em Educação Matemática à luz de Wittgenstein. Educação Matemática Pesquisa, 24 (2), pp. 180-218.
Montoito, R., Dalcin, A. & Rios, D. F. (2021). Aproximações entre Matemática, Literatura e História: reflexões sobre o ensino e a pesquisa. Livraria da Física.
Montoito, R. & Rios, D. F. (2019). Manchas de tinta no papel: a literatura como fonte histórica. Zetetiké, 27, pp. 1-18
Morin, E. (2004). A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Bertrand Brasil.
Nahra, C. & Weber, H. (2009). Através da lógica. Vozes.
Russell, B. (1966). Introdução à Filosofia da Matemática. Zahar Editores.
Zanoni, A. P., Bitencourt, L. & Farina, E. (2016). A lógica aristotélica. Pandora, 75, pp. 1-19.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).