Uma Discussão a Respeito da(s) Matemática(s) na Formação Inicial de Professores de Matemática <br> One Discussion about Mathematics on Initial Preparation of Mathematics Teacher

Auteurs

  • João Ricardo Viola Santos UFMS
  • Romulo Campos Lins UNESP

Mots-clés :

Matemática do Matemático, Matemática do Professor de Matemática, Modelo dos Campos Semânticos

Résumé

Nosso objetivo neste artigo é apresentar cinco modos de olhar a(s) matemática(s) na formação inicial de professores de matemática. Para isso, realizamos uma leitura de trabalhos que: 1) argumentam a favor da existência de uma única matemática; 2) argumentam que existam diferentes matemáticas. A partir dessa discussão, delineamos algumas implicações para uma estruturação de cursos de Licenciatura em Matemática.

 

The objective of this paper is to show five views of mathematics on initial courses of mathematics teacher education. For this, we carry out one read of works that: 1) argue to existence of only one mathematics; 2) argue existence of different mathematics. We use the Model of Semantic Fields, in specific, the notion of plausible reading to elaborate the five views. So, we point out some implications to a structuration of one initial course of mathematics teacher education.


Métriques

Chargements des métriques ...

Références

BALL, D. L.; BASS, H. Toward practice-based theory of mathematical knowledge for teaching. In: B. Davis.; E. Smith (Eds). Proceedings of the 2002 Annual Meeting of the Canadian Mathematics Education Study Group, Edmonton, 2003. Edmonton. Proceedings… Edmonton: CMESG/GCEDM, 2003, p. 3-14.

BALL, D.; THAMES, M. H.; PHELPS, G. C. Content Knowledge for Teaching: What make it special? Journal of Teacher Education, v. 59, n. 5, p. 389-407, 2008

BURTON, L. Mathematicians as enquires: learning about learning mathematics, Dordrecht: Kluwer, 2004

JULIO, R. Uma leitura da produção de significados matemáticos e não-matemáticos para dimensão, 2007, 118p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2007

LINARDI, P. R. Rastros da formação Matemática na prática profissional do professor de matemática. 2006. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2006.

LINS, R. C. Por que discutir Teoria do Conhecimento é relevante para a Educação Matemática. In: BICUDO, M. A. V. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática: Concepções e Perspectivas. Rio Claro: Editora UNESP, 1999. p. 75 – 94.

__________The production of meaning for Algebra: a perspective based on a Theoreticall Model of Semantic Fields. In: SUTHERLAND, R. et al. Perspectives on School Algebra. Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 2001. p. 37-60.

_________ Characterizing the mathematics of the mathematics teacher from the point of view of meaning production. In: 10th International Congress on Mathematical Education, Copenhagen, 2004. Copenhagen. Proceedings… Plenary and Regular Lectures, 2006, p. 1-16.

__________. Matemática, monstros, significados e educação matemática. In: BICUDO, M. A. V. & BORBA, M. C. (Orgs.). Educação Matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2004, p. 92 – 120.

__________Design e Implementação de um programa de formação continuada de professores de Matemática. Projeto de pesquisa apresentado ao CNPq para obtenção de bolsa-produtividade. 2006.

__________The purpose of having mathematics in schools tells what school mathematics should be. For the Learning of Mathematics, Montreal, v. 28, n.3, p. 15-15, 2008.

_________O modelo dos campos semânticos: estabelecimentos e notas de teorizações O modelo dos campos semânticos: estabelecimentos e notas de teorizações. In: ANGELO, C. L. et al. (Orgs). Modelo dos Campos Semânticos e Educação Matemática: 20 anos de história. 1ed. São Paulo: Midiograf, 2012, v. 1, p. 10-20.

MA, L. Saber e Ensinar Matemática Elementar. Lisboa: Gradiva, 2009.

MOREIRA, P. C. O conhecimento matemático do professor: formação na licenciatura e prática docente na escola básica. 2004. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2004.

_____________Formação Matemática do Professor da Escola Básica: Qual Matemática? In: Cunha, A.M.O.; Mortimer, E.F.; Aguiar Jr, O.; Nascimento, S.S.; Fonseca, M.C.F.R.. (Org.). Convergências e Tensões no Campo da Formação e do Trabalho Docente: Educação Ambiental, Educação em Ciências, Educação em Espaços não-escolares, Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2010, p. 675-693.

MOREIRA, P. C.; DAVID, M. M. M. S. Matemática escolar, matemática científica, saber docente e formação de professores. Zetetike, Campinas, v.11, n.19, p. 57-80, 2003.

___________________________________ A formação matemática do professor: licenciatura e prática docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

____________________________________.O conhecimento matemático do professor: formação e prática docente na escola básica. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro: Autores Associados, v. 28, p. 50-61, 2005.

_____________________________________Academic mathematics and mathematical knowledge needed in school teaching practice: some conflicting elements. Journal of Mathematics Teacher Education, New York, v.11, n.1, p. 23-40, 2008.

OLIVEIRA, V. C. A. Uma leitura sobre formação continuada de professores de matemática fundamentada em uma categoria da vida cotidiana. 2011. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro. 2011.

ROWLAND, T.; HUCKSTEP, P.; THWAITES, A. Elementary teachers’ mathematics subject knowledge: the knowledge quartet and the case of Naomi. Journal of Mathematics Teacher Education, New York, v.8, n.3, p. 255–281, 2005

ROWLAND, T. Researching teachers' mathematics disciplinary knowledge. In P. Sullivan and T. Wood (Eds.) International handbook of mathematics teacher education: vol.1. Knowledge and beliefs in mathematics teaching and teaching development. Rotterdam: Sense Publishers, p. 273-298, 2008

SOUZA, A. C. C. et al. Diretrizes para a Licenciatura em Matemática. BOLEMA, Rio Claro, v. 6, n. 7, p. 90-99, 1991.

ZAZIKS, R. Looking for a possible intersection. For the Learning of Mathematics, v. 28, n. 3, p. 8-9, 2008

ZACK, V. There can be, should be, and sometimes is a connection. For the Learning of Mathematics, v. 28, n. 3, p.12-13, 2008.

WATSON, A. School Mathematics as a special kind of mathematics. For the Learning of Mathematics. v. 28, n. 3, p. 3-7, 2008.

VIOLA DOS SANTOS, J. R. 2012. Legitimidades possíveis para a Formação Matemática de Professores de Matemática. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2012.

Téléchargements

Publiée

2016-04-30

Comment citer

SANTOS, J. R. V.; LINS, R. C. Uma Discussão a Respeito da(s) Matemática(s) na Formação Inicial de Professores de Matemática &lt;br&gt; One Discussion about Mathematics on Initial Preparation of Mathematics Teacher. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 18, n. 1, 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/20429. Acesso em: 23 nov. 2024.

Numéro

Rubrique

Artigos