Wesley Henrique ACORINTI; Marine Laísa MATTE; Simone SARMENTO
81
_______________________________________________________________________________________
FIRTH, J.R. 1957. A synopsis of linguistic theory, 1930-1955. In: J.R. FIRTH, 1957, Studies in Linguistic
Analysis. Oxford: Blackwell. pp. 1-32.
GARCEZ, P.M.; SCHLATTER, M. 2017. Professores-autores-formadores: Princípios e experiências
para a formação de profissionais de educação linguística. In: E. MATEUS and J.R.A. TONELLI (Eds.),
2
017, Diálogos (im)pertinentes entre formação de professores e aprendizagem de línguas. São Paulo:
Blucher. pp. 13-36.
GIBBONS, P. 2015. Scaffolding Language, Scaffolding Learning: Teaching Second Language Learners
in the Mainstream Classroom. Portsmouth: Heinemann. 2nd. ed.
HALL, G. 2015. Method, methods and methodology: Historical trends and current debates. In: G.
HALL (Ed.), 2016, The Routledge Handbook of English Language Teaching. Oxon: Routledge. pp. 209-
2
23.
HERNÁNDEZ, F.; VENTURA, M. 1998. A Organização do Currículo por Projetos de Trabalho. Trad.
Jussara Haubert Rodrigues. Porto Alegre: Artes Médicas. 5th. ed.
JABLONKAI, R.R.; CSOMAY, E. (Eds.). 2022. The Routledge Handbook of Corpora and English
Language Teaching and Learning. Oxon: Routledge.
KILGARRIFF, A.; BAISA, V.; BUŠTA, J.; JAKUBÍČEK, M.; KOVÁŘ, V.; MICHELFEIT, J.; RYCHLÝ, P.;
SUCHOMEL, V. 2014. The Sketch Engine: ten years on. Lexicography, 1.1: 7-36.
MCENERY, T.; BREZINA, V. 2022. Fundamental Principles of Corpus Linguistics. Cambridge:
Cambridge University Press.
MCENERY, T.; HARDIE, A. 2012. Corpus Linguistics: Method, Theory and Practice. Cambridge:
Cambridge University Press.
ROSCH, E. Principles of Categorization. 1978. In: B. AARS; D. DENILSON; E. KEIZER and G. POPOVA
(Eds.), 2004, Fuzzy Grammar: A Reader. Oxford: Oxford University Press. pp. 91-108.
SCHLATTER, M.; GARCEZ, P.M. 2009. Línguas Adicionais (Espanhol e Inglês). In: RIO GRANDE DO
SUL, Secretaria de Estado da Educação, Departamento Pedagógico, 2009, Referenciais Curriculares
do Rio Grande do Sul: Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Vol. 1. Porto Alegre: Secretaria de
Estado da Educação/Departamento Pedagógico. pp. 127-172.
SCHLATTER, M.; GARCEZ, P.M. 2012. Línguas Adicionais na Escola: Aprendizagens Colaborativas em
Inglês. Porto Alegre: Edelbra.
SCHÖN, D.A. 1997. Formar professores reflexivos. In: A. NÓVOA (Ed.). 1997. Os Professores e a sua
Formação. Lisboa: Dom Quixote. 3rd. ed. pp. 77-91.
SCOTT, M. 1997. PC analysis of keywords - and key key words. System, 25.2: 233-245.
SCRIVENER, J. 2011. Learning Teaching: The Essential Guide to English Language Teaching. Oxford:
Macmillan. 3rd. ed.
VYGOTSKY, L.S. 1998. A Formação Social da Mente. São Paulo, Martins Fontes.
_______________________________________________________________________________________
São Paulo (SP), v. 44 n.2, ago./dez. 2023 ISSN 2318-7115