Complex educational design and teacher development:
an articulation grounded on complexity and transdisciplinarity
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i2e64049Keywords:
Complex Educational Design, Teacher Development, English Language Teaching and LearningAbstract
This article discusses how complex educational design (FREIRE, 2013) can be used as a framework for creating teacher development courses grounded on complexity and transdisciplinarity. Courses like these aim to provide educational experiences that consider the complex characteristics of life and that may help teachers foster the formation of 21st century planetary citizens. To illustrate such possibility, the main attributes of a remote English teacher development course, based on the mentioned design, are presented, as well as some results of the research it was part of.
Metrics
References
COSTA, S.L.V. Practice and Reflection: curso remoto para professores de inglês com base na complexidade e transdisciplinaridade. Tese de Doutorado. Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2023.
DEWEY, J. Experiência e educação. Trad. Anísio Teixeira. São Paulo: Editora Nacional, 1976.
FREIRE, M.M. Complex educational design: a course design model based on complexity. Campus-Wide Information System, Vol. 30, N. 3, 2013. p.174-185. Disponível em: https://www.academia.edu/38920801/Complex_educational_design_a_course_design_model_based_on_complexity. Acesso em: 10 out. 2023.
FREIRE, M.M; SÁ, C.F. Design educacional complexo: uma proposta para o desenho de cursos complexos. In: LEFFA, V.J.; FIALHO, V.R.; BEVILÁQUA, A.F.; COSTA, A.R. (Orgs.). Tecnologias e ensino de línguas: uma década de pesquisa em linguística aplicada. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2020. p.88-108. Disponível em: http://repositorio.unisc.br:8080/jspui/bitstream/11624/2921/1/Tecnologias%20e%20ensino%20de%20l%C3%ADnguas.pdf. Acesso em: 10 out. 2023.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 74. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020[1968].
LEFFA, V. Transdisciplinaridade no ensino de línguas: a perspectiva das teorias da complexidade. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 6, n. 1, 2006. p.27-49. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/jF5qwGfgjxrBKM6t8pYqs9s/?lang=pt. Acesso em: 10 out. 2023.
MORIN, E. É hora de mudarmos de via: as lições do corona vírus. Trad. Ivone C. Benedetti. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2020, recurso digital.
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução Eloá Jacobina. 23. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017[1999].
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Trad. Eliane Lisboa. 5. Ed. Porto Alegre: Sulina, 2015[2005].
NICOLESCU, B. O manifesto da transdisciplinaridade. Tradução Lucia Pereira de Souza. São Paulo: TRIOM, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 The ESPecialist
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.