Complex educational design and teacher development:

an articulation grounded on complexity and transdisciplinarity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i2e64049

Keywords:

Complex Educational Design, Teacher Development, English Language Teaching and Learning

Abstract

This article discusses how complex educational design (FREIRE, 2013) can be used as a framework for creating teacher development courses grounded on complexity and transdisciplinarity. Courses like these aim to provide educational experiences that consider the complex characteristics of life and that may help teachers foster the formation of 21st century planetary citizens. To illustrate such possibility, the main attributes of a remote English teacher development course, based on the mentioned design, are presented, as well as some results of the research it was part of.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Solange Lopes Vinagre Costa, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil

Doutoranda em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela PUC/SP. Mestre em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela PUC/SP. Possui especialização Lato Sensu em Tradução pela USP-SP e graduação em Letras, habilitações Tradutor e Intérprete, pela Faculdade Ibero Americana.

References

COSTA, S.L.V. Practice and Reflection: curso remoto para professores de inglês com base na complexidade e transdisciplinaridade. Tese de Doutorado. Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2023.

DEWEY, J. Experiência e educação. Trad. Anísio Teixeira. São Paulo: Editora Nacional, 1976.

FREIRE, M.M. Complex educational design: a course design model based on complexity. Campus-Wide Information System, Vol. 30, N. 3, 2013. p.174-185. Disponível em: https://www.academia.edu/38920801/Complex_educational_design_a_course_design_model_based_on_complexity. Acesso em: 10 out. 2023.

FREIRE, M.M; SÁ, C.F. Design educacional complexo: uma proposta para o desenho de cursos complexos. In: LEFFA, V.J.; FIALHO, V.R.; BEVILÁQUA, A.F.; COSTA, A.R. (Orgs.). Tecnologias e ensino de línguas: uma década de pesquisa em linguística aplicada. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2020. p.88-108. Disponível em: http://repositorio.unisc.br:8080/jspui/bitstream/11624/2921/1/Tecnologias%20e%20ensino%20de%20l%C3%ADnguas.pdf. Acesso em: 10 out. 2023.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 74. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020[1968].

LEFFA, V. Transdisciplinaridade no ensino de línguas: a perspectiva das teorias da complexidade. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 6, n. 1, 2006. p.27-49. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/jF5qwGfgjxrBKM6t8pYqs9s/?lang=pt. Acesso em: 10 out. 2023.

MORIN, E. É hora de mudarmos de via: as lições do corona vírus. Trad. Ivone C. Benedetti. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2020, recurso digital.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução Eloá Jacobina. 23. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017[1999].

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Trad. Eliane Lisboa. 5. Ed. Porto Alegre: Sulina, 2015[2005].

NICOLESCU, B. O manifesto da transdisciplinaridade. Tradução Lucia Pereira de Souza. São Paulo: TRIOM, 1999.

Published

2024-03-27

How to Cite

Costa, S. L. V., & Freire, M. M. (2024). Complex educational design and teacher development:: an articulation grounded on complexity and transdisciplinarity. The ESPecialist, 45(2), 10–22. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i2e64049

Issue

Section

Transgressive Teachings, Solidarity Learning Dossier