Digital literacy and Web curriculum in teacher training during the COVID-19 pandemic
an experience report at the Educational Technology Center in the interior of the Acre Amazon
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i1e64552Keywords:
Digital Literacy, Web Curriculum, Teacher Training, Remote TeachingAbstract
This article seeks to discuss the benefits and challenges faced during teacher training during the Covid-19 pandemic. As a theoretical path, it weaves discussions around Web curriculum, teacher training and digital literacy. The methodology is qualitative-interpretative in nature (Bortoni-Ricardo, 2008; Paiva, 2019), and uses the experience reports of educational trainers and materials prepared for workshops as analysis data. The results showed a greater understanding of digital technologies for education, however, it is necessary to face the problems of infrastructure, access and teacher training
Metrics
References
ACRE. Decreto no 5465 de 16/03/2020 - Estadual - Acre - LegisWeb. Disponível em: <https://www.legisweb.com.br/legislacao/?id=391005>. Acesso em: 19 nov. 2023.
ACRE. Decreto no 5465 de 16/03/2020. Disponível em: <https://www.normasbrasil.com.br/norma/decreto-5465-2020-ac_391005.html>. Acesso em: 20 nov. 2023.
AUSUBEL, DP. The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grune & Stratton; 1963. 255 p.
ÁVALOS, B. El desarrollo profesional continuo de los docentes: lo que nos dice la experiencia internacional y de la región latinoamericana. Revista Pensamiento Educativo, v. 41, n. 2, p. 77-99, 2007.
BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
BOURDIEU, P. O Senso Prático. Petrópolis: Vozes, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Proinfo integrado. 2009. Disponível em: <.
http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=13156:proinfo-integrado. Acesso em: 20 nov. 2023
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Proinfo. Disponível em:
BRASIL. Decreto n. 9.204, de 23 de novembro de 2017. Institui o Programa de Inovação Educação Conectada. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2017a. Disponível em: Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20152018/2017/decreto/D9204.htm Acesso em: 30 nov. 2023. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Decreto/D9204.htm
CONTE, E.; KOBOLT, M. E. DE P.; HABOWSKI, A. C. Leitura e escrita na cultura digital. Educação, 20 maio 2022. Acesso em 18 nov. 2023.
ESCOLA Digital. https://www.educ.see.ac.gov.br/pagina/formacao-ferramentas-digitais-dited. Acesso em 18 nov. 2023.
KLEIN, A. Z. et al. Metodologia de pesquisa em administração: uma abordagem prática. São Paulo: Atlas, 2015.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. 2. ed. Campinas: Papirus, 2007.
KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas: Papirus, 2013.
LIBERALI, F. C. Multiletramento engajado para a prática do bem viver. Linguagem em (Dis)curso, v. 22, p. 125–145, 24 jun. 2022.
MARINI, E. Entenda as 10 competências gerais da Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: <https://revistaeducacao.com.br/2018/10/05/bncc-competenciasgerais>. Acesso em: 20 nov. 2023.
MODELSKI, D.; GIRAFFA, L. M. M.; CASARTELLI, A. DE O. Tecnologias digitais, formação docente e práticas pedagógicas. Educação e Pesquisa, v. 45, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945180201. Acesso em: 19 nov. 2023.
PAIVA, V. L. M. de O. e. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola, 2019.
PROINFO - Apresentação. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/proinfo/proinfo#:~:text=Programa%20Nacional%20de%20Tecnologia%20Educacional%20%28ProInfo%29%20%C3%89%20um>. Acesso em: 19 nov. 2023.
ROJO, Roxane H; BARBOSA, Jaqueline. Hipermodalidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
ROJO, R.; MOURA, E. (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo, SP: Parábola Editorial, 2012.
ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
SANTAELLA, L. Linguagens líquidas na era da mobilidade. 2. ed. São Paulo, Paulus, 2011.
SOLDATELLI, R. Processo de adoecimento de professores amplia durante pandemia. Esquerda Marxista. Corrente Marxista Internacional [online], 2020. Disponível em: https://www.marxismo.org.br/processo-de-adoecimento-de-professores-amplia-durante-pandemia/. Acesso em: 19 nov. 2023.
SOUZA NETO, S. DE; AYOUB, E. M. T. - trajetória de um pesquisador: entre profissionalização do ensino, pensamento crítico e riscos contemporâneos. Pro-Posições, v. 32, p. e20200145, 26 jul. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/Twcm6XXvZWkPbnnfLzZYTFy/Acesso em: 17 nov. 2023
STREET, B. V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola, 2014.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 14 ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 The ESPecialist
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.