Challenges in teaching and learning, and in teacher education in Vale do Paraíba, Brazil.
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-7115.2020v41i3a8Palabras clave:
Teaching-learning English, English for Specific Purposes, English for aviation, English teacher educationResumen
The Paraíba Valley, located in the east of São Paulo state, is an outstanding hub of technological-industrial development in Brazil, also known for being the birthplace of the Brazilian aeronautical industry. It is also a region where relevant teaching and research centers are located, focused on aviation in general, and the aviation industry in particular. It is well known that English is the lingua franca in aviation and it is used internationally, in radio communications between pilots and air traffic controllers, as well as by flight attendants, aircraft mechanics, and several other professionals working in the field of aviation, whether civil or military. Teaching and learning the English language have therefore become essential for professionals working in the aviation market and it must be at the core of both beginning and continuing education centers of professionals in this area. Thus, this article has two objectives that complement each other: to set forth considerations about the presence of ESP in the area of aviation in general, and, more specifically, in air traffic control instruction in Vale do Paraiba; the second, linked to the first objective, is to emphasize the importance of English teacher education in order to bring their expertise up to the level of English for Specific Purposes, in this case, aviation.
Métricas
Citas
BABBONI, C. 2017. A Atividades de pronúncia em livros didáticos de Inglês Aeronáutico: reflexões sob o prisma de falantes de português brasileiro. 187 f. Dissertação. Master´s Dissertation, Faculdade de Ciências Sociais e Letras, Universidade de Taubaté, Taubaté,
BABBONI, C.; K.QUAST. 2018. A questão da pronúncia em livros didáticos de inglês aeronáutico. In: SCARAMUCCI, M.V.R.; P. TOSQUI-LUCKS; S.M. DAMIAO. (Ed.) 2018. Pesquisas sobre inglês aeronáutico no Brasil. Campinas, SP: Pontes Editora. p.155-176.
BELL, D. 2002. Help! I’ve been asked to teach a class on ESP. Online peer-reviewed Journal for teachers. Available at: <http://www.iatefl.org/content/newsletter/169.php>. Access: 2019, Nov. 20th.
BONIFÁCIO, E. M. R. 2015. Critérios de avaliação de livro didático para o ensino-aprendizagem de inglês para controladores de tráfego aéreo brasileiros: uma proposta de checklist. Master´s Dissertation, Faculdade de Ciências Sociais e Letras, Universidade de Taubaté, Taubaté.
BRASIL. 2018. Departamento de Controle do Espaço Aéreo. Publicações. Manual dos Requisitos de Proficiência em Inglês Aeronáutico (MCA 37-225).
CRUZ, A. P. C. S. 2015. Conscientização linguística e profissional para o controlador de tráfego aéreo: uma proposta didática para o ensino - aprendizagem de Língua Inglesa baseada em tarefas 137 f. Dissertação Master´s Dissertation, Faculdade de Ciências Sociais e Letras, Universidade de Taubaté, Taubaté.
CHINI, M. R. R. C. 2014. Ensino-aprendizagem de Inglês para o Controlador de Tráfego Aéreo Brasileiro: em busca de novos rumos. Master´s Dissertation, Faculdade de Ciências Sociais e Letras, Universidade de Taubaté, Taubaté.
CHINI, M. R. R. C. 2018. Ensino de língua inglesa para controladores de tráfego aéreo: investigando a melhor rota para um aprendizado efetivo. In: SCARAMUCCI, MV.R.; P.TOSQUI-LUCKS; S.M. DAMIAO. (Ed.) 2018. Pesquisas sobre inglês aeronáutico no Brasil. Campinas, SP: Pontes Editora.p.133-154.
DIAS, R. T. S. 2016. Análise de imagens no livro Aviation English: uma contextualização para o ensino de ESP para controladores de tráfego aéreo pré-serviço brasileiros. 207 f. Master´s Dissertation, Faculdade de Ciências Sociais e Letras, Universidade de Taubaté, Taubaté
DOUGLAS, D. 2000. Assessing Languages for Specific Purposes. Cambridge: Cambridge University Press.
DUDLEY-EVANS, T.; M. J. ST JOHN. 1998. Developments in English for Specific Purposes: a multi-disciplinary approach. Cambridge: Cambridge.
GRAVES, K. 2000. Designing Language courses: a guide for teachers. Ontario: Heinle & Heinle.
HUTCHINSON, T.; A. WATERS. 1987. English for Specific Purposes: a learning-centred approach. Cambridge: Cambridge.
INTERNATIONAL CIVIL AVIATION ORGANIZATION/ICAO. 2004. Manual on the Implementation of the Language Proficiency Requirements (DOC 9835-AN/453). Montréal Canada: International Civil Aviation Organization.
_____________________________________________________. 2009. Guidelines for Aviation English training programmes (Cir 323-AN/185). Montréal, Canada: International Civil Aviation Organization.
MATHEWS, E. 2004.New provisions for English language proficiency are expected to improve aviation safety. ICAO Journal, 59.1: 4-6.
MITSUTOMI, M.; O’BRIEN, K. 2004. Fundamental aviation language issues addressed by new proficiency requirements. ICAO Journal, 59.1: 7-9 / 26-27.
MODER, C.L. 2013. Aviation English. In: PALTRIDGE, D.; S.STARFIELD (Eds.) The Handbook of English for Specific Purposes. John Wiley & Sons, Inc.
RAGAN, P.H. 1996. Aviation English: An Introduction. Journal of Aviation/Aerospace Education & Research, 7.2: 25-36.
ROBINSON, P. 1991. ESP today: a practitioner’s guide. Hertfordshire: Prentice-Hall International.
SÁ, P. P. T. F. 2010. Novos caminhos para o conteúdo programático das disciplinas Inglês 2 e Inglês 3 do curso de Formação de Controladores de Tráfego Aéreo Militares. 2010. 130 f. Master´s Dissertation, Faculdade de Ciências Sociais e Letras, Universidade de Taubaté, São Paulo.
SCARAMUCCI, M.V.R.; P.TOSQUI-LUCKS; S.M. DAMIAO (Eds.) 2018. Pesquisas sobre inglês aeronáutico no Brasil. Campinas, SP: Pontes Editora.
SCARAMUCCI, M.V.R.; S.R.B GATTOLIN; C.H ROCHA; E.T.N SATO; N.C. AZEVEDO. 2010. Validação do exame de proficiência em língua inglesa para profissionais prestadores de serviços de tráfego aéreo do SISCEA. Research Report, Campinas, SP: Unicamp, 243 p.
SHAWCROSS, P. 2004. Proficiency requirements underscore importance of teaching and testing. ICAO Journal, 59.1: 18-19 / 27.
TERENZI, D. 2014. Princípios norteadores para o planejamento de cursos de línguas para propósitos específicos em curso superior tecnológico (manutenção de aeronaves): considerando visões de aprendizes, instituição formadora e empregadores. 194 f. Doctoral Thesis, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.
TOSQUI-LUCKS, P.; P.R SOUZA; N.A RAYMUNDO; N.C. GUERREIRO; B.F. ARAGÃO. 2016. Ensino e Avaliação de Língua Inglesa para Controladores de Tráfego Aéreo como Requisito de Segurança em Voo. Revista Conexão SIPAER, 7.1: 44-54.
TOSQUI-LUCKS, P. 2018. The evolution of teaching and testing aviation English for Brazilian air traffic controllers. International Civil Aviation English Association. 14.
TOSQUI-LUCKS, P.; S.M DAMIÃO; M.V.R. SCARAMUCCI. 2018. Panorama das pesquisas sobre inglês aeronáutico no Brasil – Contribuições para a segurança de voo. Conexão SIPAER. Revista Científica de Segurança de Voo, 9.2: 50-64.
WIDDOWSON, H. G. 1982. English as an International Language II: What do we mean by “International Language”? In: BRUMFIT, C. J. (Ed.). English for International Communication. Oxford: Pergamon, p. 9-13.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.