The social effectiveness of the right to education in the COVID-19 pandemic in Brazil:

how the pandemic negatively impacted it

Authors

  • Giulia Leite Beloni dos Santos Pontifícia Universidade Católica de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.23925/2596-3333.v1n1.57712

Keywords:

Effectiveness of social rights, right to education, COVID-19 pandemic

Abstract

: Fundamental rights are those that aim to protect and guarantee the dignity of the human person. The second generation of human rights emphasized social rights, including the right to education. The Brazilian Constitution, in its article 6, makes clear the importance that the legislator gave to guaranteeing this right. However, it is known that the effectiveness of this right in factual reality falls short of what is necessary, reiterating the need for research on the subject, as it is a right provided for in the country's maximum legal document. The research proposes to analyze and conceptualize social rights, the effectiveness of the right to education in Brazil before the COVID-19 pandemic and how the pandemic affected this effectiveness. The hypothetical deductive method is used, demonstrating how the social effectiveness of the right to education fell short of desirable during the COVID-19 pandemic in Brazil

References

ALEXY, Robert. Colisão de direito fundamentais e realização de direitos fundamentais no Estado de Direito democrático. Revista de Direito Administrativo, [S. l.], v. 217, p. 67–79, 1999. DOI: 10.12660/rda.v 217.1999.47414. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rda/article/view/47414.

ALVES, T. et al. Implicações da pandemia da COVID-19 para o financiamento da educação básica. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 54, n. 4, p. 979-993, 10 ago. 2020. Bimestral. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rap/article/view/81896/78116. Acesso em: 27 fev. 2022.

BAUER, Florence et al. Cenário da Exclusão Escolar no Brasil: um alerta sobre os impactos da pandemia da covid-19 na educação. Brasília: Unicef, 2021. 58 p. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/relatorios/cenario-da-exclusao-escolar-no-brasil. Acesso em: 27 fev. 2022.

BELTRAMELLI NETO, Silvio. Direitos Humanos: 5. ed. Salvador: Juspodivm, 2018.

BERNARDINELI, Muriana Carrilho; DE ALMEIDA, Camila Sanchez Aleixo. A transgressão do direito fundamental à educação e os retrocessos no ensino consequência do Covid-19: desafios na educação no pós-pandemia. Pensar Acadêmico, Manhuaçu, v. 18, n. 5, p. 923-949, 28 out. 2020. DOI https://doi.org/10.21576/pa.2020v18i5.1990. Disponível em:

http://pensaracademico.facig.edu.br/index.php/pensaracademico/article/view/1990. Acesso em: 5 mar. 2021.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

CARNEIRO, Claudio; VIDAL, Osvaldo Veloso. Direito à educação e a pandemia do Covid19. Revista Ciências Jurídicas e Sociais: IUPERJ, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 7-18, 2020. DOI

https://doi.org/10.47595/2675-634X.2020v1i1p7-18. Disponível em: https://revista.institutouniversitario.com.br/index.php/cjsiurj/article/view/4. Acesso em: 5 mar. 2021.

CONSED. Decretos sobre suspensão de aulas durante a pandemia do Coronavírus. Disponível em: <http://www.consed.org.br/download/decretos-sobre-suspensao-de-aulasdurante-a-pandemia-do-coronavirus>. Acesso em: 1 maio. 2020.

DA SILVA, Maria Abádia; SILVA, Edileuza Fernandes. Para onde vai o direito à educação em tempos de pandemia? Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, ano 2020, v. 26, n. 108, p. 188-206, jun-out, 2020 2020. DOI https://doi.org/10.12957/riae.2020.51884. Disponível em: https://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/riae/article/view/51884. Acesso em: 5 mar. 2021

DIAS, Érika; PINTO, Fátima Cunha Ferreira. A Educação e a Covid-19. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, ano 2020, v. 28, n. 108, p. 545-554, 6 jul. 2020. DOI 10.1590/s0104-40362019002801080001. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362020000300545.

Acesso em: 5 mar. 2021.

PESSANHA, Érica. A eficácia dos direitos sociais prestacionais. Revista Eletrônica da Faculdade de Direito de Campos, Rio de Janeiro, v. 8, n., p. 297-333, jun. 2006. Disponível em: http://fdc.br/Arquivos/Mestrado/Revistas/Revista08/Discente/Erica.pdf. Acesso em: 27 fev. 2022.

NASCIMENTO, Paulo Meyer et al. Acesso domiciliar à internet e ensino remoto durante a pandemia. Brasília: Ipea, 2020. 24 p. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/10228/1/NT_88_Disoc_AcesDomInternEnsinoRemoPandemia.pdf. Acesso em: 27 fev. 2022.

NERY, Carmen. Extrema pobreza atinge 13,5 milhões de pessoas e chega ao maior nível em 7 anos. 2019. Elaborada pelo IBGE. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/25882-extrema-pobreza-atinge-13-5-milhoes-de-pessoas-e-chega-ao-maior-nivel-em-7-anos. Acesso em: 27 fev. 2022.

RAMOS, André de Carvalho. Curso de Direitos Humanos. 8. ed. São Paulo: Saraiva, 2021.

TAVARES, André Ramos. Direito Fundamental à Educação. Revista Eletrônica do Curso de Direito Opet, Curitiba, v. 1, n. 1, p. 1-21, jul. 2009. Anual. Disponível em: https://www.opet.com.br/faculdade/revista-anima/pdf/anima1/artigo_Andre_Ramos_Tavares_direito_fund.pdf. Acesso em: 27 fev. 2022.

Published

2023-10-01

How to Cite

Leite Beloni dos Santos, G. (2023). The social effectiveness of the right to education in the COVID-19 pandemic in Brazil: : how the pandemic negatively impacted it. Revista Fronteiras Interdisciplinares Do Direito, 1(1), 65–81. https://doi.org/10.23925/2596-3333.v1n1.57712