Mário de Andrade's modernist project and the figuration of identities in counterpoint

an analysis of the journalistic chronicle Arte em S. Paulo - II

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-4373.2022i29p74-89

Keywords:

Modernism, Identity, Chronicles, Mário de Andrade, Victor Brecheret

Abstract

This article aims at emphasizing aspects of the literary project of Mário de Andrade (1893-1945), the discussions regarding the tensions between divergent cosmovisions and the construction of fictional identities in the context of Brazilian Modernism, which will be demonstrated through the analysis of the journalistic chronicle “Arte em S. Paulo – II”, written for the Diário Nacional on 11/13/1927. Ethnographic and identity elements will be highlighted in the text, revealing  the writer's worldview,  his critical humor, which  exposes, through the construction of the main character of the narrative, the tensions between the past and the modern ideas, polarized into the figures of sculptors  Melani (a ficcional and old-fashioned figure), ideas, and Victor Brecheret (1894-1955), who enjoyed a lot of prestige among the modernists and who is presented in that chronicle as a sort of synthesis of the spirit of modernity of the 1922 group, in contrast to the old-fashioned art, which, in the words of Mário de Andrade, lacked “more restless inspiration”.

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Author Biographies

Lourdes Ana Pereira Silva, UNISA - Universidade Santo Amaro

Professora do Mestrado Interdisciplinar em Ciências Humanas da Universidade Santo Amaro (SP). Docente no Curso de Publicidade e Propaganda da mesma Instituição. Membro do Comitê de Ética em Pesquisa da Unisa (2020/atual). Doutora em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos), com estágio de mestrado na Universidade de Coimbra, Portugal. Bacharel em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pelo Ceuma. 

Maria Auxiliadora Fontana Baseio, UNISA - Universidade Santo Amaro/ Faculdade Rudolf Steiner (FRS) - São Paulo

Professora no Mestrado Interdisciplinar em Ciências Humanas da Universidade de Santo Amaro (UNISA) e na Faculdade Rudolf Steiner (FRS- São Paulo); Doutora em Letras, na área de Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa, pela Universidade de São Paulo(2007); pós-doutorado em Estudos Portugueses e Lusófonos no Instituto de Letras e Ciências Humanas da Universidade do Minho, Portugal, com a pesquisa Cartografias de África em António Lobo Antunes (2018); Mestre em Letras pela Universidade de São Paulo (2000). Bacharel em Letras pelo Centro Universitário Ibero-Americano (1989), com Licenciatura Plena em Português-Inglês e Bacharel em Ciências Sociais pela Universidade de São Paulo (1992). 

Manoel Francisco Guaranha, Universidade Santo Amaro - UNISA/FATEC - Faculdade de Tecnologia do Estado de São Paulo

Doutor em Letras pela USP, Universidade de São Paulo. Atua no ensino superior desde 1991. Atualmente, é professor permanente do Programa de Mestrado em Ciências Humanas da Universidade Santo Amaro - UNISA e professor concursado da FATEC - Faculdade de Tecnologia do Estado de São Paulo - das disciplinas de Leitura e Produção de Textos e Comunicação Empresarial.

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Published

2022-12-16

How to Cite

Silva, L. A. P. ., Baseio, M. A. F., & Guaranha, M. F. (2022). Mário de Andrade’s modernist project and the figuration of identities in counterpoint: an analysis of the journalistic chronicle Arte em S. Paulo - II. FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program, (29), 74–89. https://doi.org/10.23925/1983-4373.2022i29p74-89