To defamiliarize in order to defamiliarize

Modesto Carone and the uncanny

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-4373.2025i35p102-118

Keywords:

Short story, Modesto Carone, Montage, Metaphor, Oppression

Abstract

This article presents a study of the short story “Point of view” by Modesto Carone and seeks to identify elements that formally and thematically demonstrate the recurrence of the uncanny. Within this perspective, three theoretical frameworks were used. The first framework is supported by the concepts of montage and fragmentation, according to studies undertaken by Sergei Eisenstein. The second theoretical framework relates to the narrator's position in Carone's stories. The third framework is based on Carone's own critical essay, with a more in-depth focus on the concepts of metaphor and montage. In another context, it brings together Modesto's and Kafka's work. Modesto's close contact with the prose of the Czech writer echoed in his own work: the narrative focus, the unusual, the absurd, and the formal language are manifestations that, to some extent, mirror this experience.

Author Biography

Mario Marques, Faculdade de Tecnologia de Carapicuíba - FATEC

PhD in Brazilian Literature and Literature from the University of Sao Paulo/USP. Bachelor's degree in Modern German/Portuguese Literature from the University of Sao Paulo. He is currently a professor at FATEC Carapicuíba in the disciplines of Language, Literature and Culture. His academic research focuses on the areas of Brazilian and German Literature.

References

ABREU, C. F. Curto e denso. Revista Veja, São Paulo, p. 111-112, 31 de julho de 1980. Disponível em: https://veja.abril.com.br/acervo/. Acesso em: 07 nov. 2025.

ARÊAS, V. A ideia e a forma: A ficção de Modesto Carone. Revista CEBRAPE, São Paulo, número 49, 1997. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/view/8636050. Acesso em: 7 nov. 2025.

CAMUS, A. O mito de Sísifo. Rio de Janeiro: Editora BestBolso, 2019.

CARONE, M. Metáfora e montagem. Um estudo sobre a poesia de Georg Trakl. São Paulo: Editora Perspectiva, 1974.

CARONE, M. As marcas do real. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1979.

CARONE, M. Aos pés de Matilda. São Paulo: Summus Editorial, 1980.

CARONE, M. Dias melhores. São Paulo: Editora Brasiliense, 1984.

CARONE, M. Posfácio. In: KAFKA, F. O artista da fome / A construção. Trad. e posfácio Modesto Carone. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

CARONE, M. Mimese e Contradição. Entrevista com Modesto Carone. Rodapé. Crítica de literatura brasileira contemporânea, São Paulo, n. 1, nov. 2001. Tenho o livro fisico.

CARONE, M. Posfácio. In: KAFKA, F. Essencial Franz Kafka. Seleção, introdução e tradução de Modesto Carone. São Paulo: Penguin Companhia, 2011.

CUNHA, M. Z.; MENNA, L. Fantástico e seus arredores: figurações do insólito. São Paulo: Editora da FFLCH, 2017.

ESSLIN, M. O teatro do absurdo. Trad. Barbara Heliodora e apresentação de Paulo Francis. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 2018.

MACHADO, A. M. En las alas de la libertad. REB. Revista de Estudios Brasileños, Salamanca, v. 1, n. 1, 2014. Disponível em: https://revistas.usal.es/cuatro/index.php/2386-4540/article/view/reb2014111324. Acesso em: 10 nov. 2025

MARCUSE, H. Eros e civilização: uma interpretação filosófica do pensamento de Freud. Trad. Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1975.

RICOEUR, P. A metáfora viva. Trad. Dion Davi Macedo. São Paulo: Edições Loyola, 2000.

TODOROV, T. Introdução à literatura fantástica. Trad. Maria Clara C. Castello. São Paulo: Editora Perspectiva, 2010.

Published

2025-12-17

How to Cite

Marques, M. (2025). To defamiliarize in order to defamiliarize: Modesto Carone and the uncanny. FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program, (35), 102–118. https://doi.org/10.23925/1983-4373.2025i35p102-118