Configurations of words in the audiovisual production and in the literature of Valêncio Xavier

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-4373.2022i28p20-33

Keywords:

Valêncio Xavier, Audiovisual Pedagogy, Dialogism, O Minotauro, Pinturas Rupestres do Paraná

Abstract

The work examines the different configurations of the word in the literary and audiovisual production of the Brazilian Valêncio Xavier. For this purpose, the general lines of its system of creation are initially established. Then, elements from the video Pinturas Rupestres do Paraná (1992) and from the literary narrative O Minotauro (1985) are analyzed, respectively in the light of Lotman's concept of audiovisual pedagogy and contributions of dialogism. It is believed that both formally demonstrate facets of the same aesthetic Project.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BAKHTIN, M. A Cultura Popular na Idade Média e no Renascimento: O Contexto de François Rabelais. Trad. Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 2010.

BAKHTIN, M. Teoria do romance II: As formas do tempo e do cronotopo. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2018.

BLAKE, W. The Tyger. In: William Blake: The Complete Illuminated Books. Long Beach: Lexicos Publishing, 2011.

BORBA, M. S. A poética de Valêncio Xavier: anacronismo e deslocamento. 2009. 227 f. Tese. (Doutorado em Literatura). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

BRAIT, B. Olhar e ler: verbo-visualidade em perspectiva dialógica. Bakhtiniana, São Paulo, n. 8, p. 43–66, 2º sem. 2013.

FONSECA, D. F. E. L. Homem entre meios: centralidade das mídias na produção estética de Valêncio Xavier. 2021. Tese (Doutorado em Meios e Processos Audiovisuais) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27161/tde-25082021-115618/pt-br.php. Acesso em: 20 jun. 2022.

JAKOBSON, R. Linguística e comunicação. Trad. Izidoro Blikstein e José Paulo Paes. São Paulo: Cultrix, 1974.

LOTMAN, I. Estética e semiótica do cinema. Trad. Alberto Carneiro. Lisboa: Editorial Estampa, 1978.

O CORVO. Direção, roteiro e montagem de Valêncio Xavier. Curitiba: Cinemateca do Museu Guido Viaro, Taty Filmes, 1983. 16mm, 12 min.

PINTURAS Rupestres do Paraná. Realização de Valêncio Xavier, Fernanda Morini e Jussara Locatelli. Câmera de Ozualdo Candeias. Curitiba: Cineamericanidad, Realiza Vídeo, 1992. VHS, 24 min.

POUND, E. ABC da literatura. Trad. Augusto de Campos e José Paulo Paes. São Paulo: Cultrix, 2013.

SÜSSEKIND, F. Não-livros. In: SÜSSEKIND, Flora; DIAS, Tania. A historiografia literária e as técnicas de escrita: do manuscrito ao hipertexto. Rio de Janeiro: Casa de Rui Barbosa e Vieira & Lent, 2004.

XAVIER, V. Maciste no Inferno. In: XAVIER, Valêncio. O Mez da Grippe e Outros Livros. São Paulo: Companhia das Letras, 1998. p. 81-135.

XAVIER, V. O Mez da Grippe e Outros Livros. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

XAVIER, V. O Minotauro. In: O Mez da Grippe e Outros Livros. São Paulo: Companhia das Letras, 1998, p. 137-179.

XAVIER, V. Rremembranças da menina de rua morta nua. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

Published

2022-07-12

How to Cite

E. L. Fonseca, D. F. (2022). Configurations of words in the audiovisual production and in the literature of Valêncio Xavier. FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program, (28), 20–33. https://doi.org/10.23925/1983-4373.2022i28p20-33