
247GONZÁLEZ DE BUSTAMANTE, Celeste. Dependency and development: the importance of TV news in the history of 

Mexican television. Revista Galáxia, São Paulo, n. 18, p.247-262, dez. 2009.

Dependency and development: 
the importance of TV news 

in the history of Mexican 
television1 

Celeste González de Bustamante2

Resumo: Atualmente, o México produz conteúdos televisivos para  uma indústria global multi-
bilionária. Em uma escala internacional a maior rede comercial do país, o Grupo Televisa, 
vende programação para mais de cem países, inclusive nações da América Latina. Apenas 
a rival brasileira Rede Globo confronta a Televisa em termos de lucro e produção na região. 
Pesquisas sobre a história da televisão mexicana tendem a investigar a programação de 
entretenimento, mas  os telejornais representam outro gênero importante e a análise dos 
noticiários pode aprofundar a compreensão do papel da te levisão na formação das atitudes 
dos cidadãos. Este artigo apresenta um estudo da primeira fase dos programas jornalísticos na 
televisão mexicana (1950-1970) como forma de discutir temas ligados ao desenvolvimento 
e à dependência na América Latina – uma manifestação da desigualdade econômica global.

Palavras-chave: televisão, notícias em televisão, México, América Latina, história, mídia, 
desenvolvimento.

Abstract: Dependence and development: the importance of TV newscasting in the history of Mexican 
television . Mexico today produces television content for a global multibillion dollar industry. 
On an international scale, the country’s largest commercial network, Grupo Televisa, sells 
programming to more than 100 countries, including Latin America countries. Only Brazil’s 
Rede Globo rivals Televisa in terms of revenue and production in the region. Research about 
the history of Mexican television tends to focus on entertainment programming, but news 
programming represents another important genre and an analysis of TV newscasts can deepen 
our understanding of the role of television in shaping people’s attitudes. This article presents 
a study of the first phase of television newscasting (1950-1970) in Mexico and discusses 
issues related to development and dependence in Latin America – a manifestation of global 
economic inequality.   

Keywords: television, TV newscasting, Mexico, Latin America, history, media, development.

1	 This article is based on a paper presented at the Latin American Studies
Association congress in Rio de Janeiro, June 11, 2009. 
2	 I would like to thank B.J. Barickman for his comments and insights during the conceptual stage of this article.



248 GONZÁLEZ DE BUSTAMANTE, Celeste. Dependency and development: the importance of TV news in the history of 

Mexican television. Revista Galáxia, São Paulo, n. 18, p.247-262, dez. 2009.

Introduction

Throughout the 1950s, Jacobo Zabludovsky, the man who would become Mexico’s 

best known news anchor, hosted Noticiero General Motors. The newscast sponsored by 

General Motors Corporation would become the country’s first news program of record. 

Noticiero General Motors aired from 1950 to 1962 on Mexico City’s XHTV, Channel 4 

(REBOLEDO, 1998, p. 104). In 1952 on TV Tupi in Rio de Janeiro and in 1953 on TV 

Tupi in São Paulo, O Reporter Esso, a newscast sponsored by Standard Oil was broadcast 

into a growing number of middle-class homes (REZENDE, 2006, p. 106). That foreign 

companies such as General Motors and Standard Oil sponsored and advertised on Latin 

American news programs was no accident. The practice emerged from a new economic 

development model that privileged multinational corporations over a previous model 

that emphasized state control over industry (CARDOSO, 1973, p. 149; CARDOSO and 

FALETTO, 1971). Through this new model, the television industry and as a result television 

news operations became part-and-parcel of what Cardoso called “associated-dependent 

development” (SANCHEZ RUIZ, 1988). Employing some of the ideas fomented by Cardoso, 

communications scholars began to draw attention to an imbalance of global information 

flows and some attempted to create a new world information and communications order 

that would reduce “cultural imperialism” (BURTON and FRANCO, 1978; DORFMAN and 

MATTELART, 1975; PASQUALI, 1982; SAID, 1993; SCHILLER, 1978; SILVA, 1971). The 

menace of cultural globalization loomed large as Herbert I. Schiller warned that: 

cultural homogenization that has been underway for years in the United States now 

threatens to overtake the globe…Everywhere local culture is facing submission from the 

mass-produced outpourings of commercial broadcasting (1967). 

For some scholars the debate over dependency and development might seem tired 

and all too familiar, yet it is exactly at this particular juncture in the new world com-

munications (dis)order3, that a reflection on how and what locally produced messages 

were being broadcast at the height of the dependency debate can be useful because 

looking back provides better understanding of and a point of departure for twenty-first 

century discussions on the topic (STRAUBHAAR, 2007, p. 60). In short, the debate is 

still relevant, especially given that in 2005 the United States and Israel were the only 

two countries to vote against the UNESCO convention that seeks to balance the flow of 

information across the globe (RIDING, 2005, p. E3; Gentili, 2002). 

If the television industry and therefore, the television news business in Mexico is 

an example of associated-dependent development, then this article seeks to explain how 

3	 By (dis)order, I mean that the internet and other new technologies have created a more complex media landscape 
than in the 1970s, and as a result, the media landscape is unpredictable in terms of the types of content as well 
as organizations that emerge from the changing panorama. 



249GONZÁLEZ DE BUSTAMANTE, Celeste. Dependency and development: the importance of TV news in the history of 

Mexican television. Revista Galáxia, São Paulo, n. 18, p.247-262, dez. 2009.

this relationship expressed itself on the shop floor of newsrooms, and eventually wound 

up into the homes of viewers. In other words, I aim to illustrate how television news 

reports manifested the associated-dependent phenomenon on a daily basis. By putting 

news reports of the 1950s and 1960s in their proper historical context and analyzing 

them through the lens of dependent development in Latin America, I seek to contribute 

to the discussion about the significance of a more equitable system of global information 

flows. At its very core then, this article asks, What can Mexican television news tell us 

about dependency and development, and more specifically about associated-dependent 

development, from 1950-1970, which marked the first twenty years of the television 

industry as well as the height of economic growth, often referred to as the “economic 

miracle.” 

As a secondary line of inquiry, I am interested in exploring the question of associa-

ted-dependent development in domestic news programs beyond the Mexican case. For 

example, how did the phenomenon of associated-dependent development appear – if 

at all – on the airwaves in Brazil, the country in which the region’s other media giant, 

Rede Globo, emerged? What happened in Chile? – a country whose leaders embarked 

on an alternative path (at least during its initial phase of development) than the more 

common commercial television model.  

From 1950 to 1970 television news reports frequently offered examples of both 

Mexico’s dependent position to the United States as well as the country’s continued 

development. The news reports, which aired on Telesistema Mexicano, the precursor 

to media conglomerate Televisa, demonstrated the country’s complex position in the 

world economy – that on the one hand illuminated, the country’s dependent position, 

and on the other, offered evidence of a nation increasing its level of development and 

modernity. Television and new communications technology both symbolized as well as 

served as the medium to inform citizens of those realities. 

Beyond that, the daily news in many ways reflected the associated-dependent re-

lations and economic interests of its owners. In his study of Televisa during the 1980s, 

González Molina developed a similar argument (1990). Much attention has been paid 

to the influence of foreign programming on Latin American culture and telenovelas, but 

what about domestically produced programs such as news broadcasts? News programs 

included reports that simultaneously promoted economic interests and modernity. As 

this article reveals, media executives often found themselves as subjects of news reports.  

 After I explore the explanatory pay-off of this sort of exercise, I will look more closely 

at the case of Mexico to answer the question at hand. Then, I open up the question for 

the rest of Latin America, paying specific attention to Brazil and Chile. First though, it 

is helpful to discuss more in detail, what can be achieved by looking at television news 

as an example of associated-dependent development. 



250 GONZÁLEZ DE BUSTAMANTE, Celeste. Dependency and development: the importance of TV news in the history of 

Mexican television. Revista Galáxia, São Paulo, n. 18, p.247-262, dez. 2009.

Why look at television news through the lens of associated-
dependent development? 

The literature on the television industry is vast, yet almost fifty years after the official 

inauguration of the electronic medium, Sánchez de Armas remarked at how few books 

exist on the history of television programming in Mexico when he stated:

¿No es terrible que casi 50 años después no haya disponibles libros que nos permitan 

consultar la programación de la televisión mexicana, o que no sean más de cinco los 

textos de obligada referencia sobre la historia de este medio en México? Son un par de 

los muchos ejemplos que podría ofrecer al respecto (1998, p. 13)? 

The corpus of work in English on the subject from a historical perspective is more

paltry, although a few important works have emerged recently (HUGHES, 2006; 

LAWSON, 2002; HUGHES and LAWSON, 2004). 

Anyone who has attempted to conduct research in the area of media history knows 

that numerous factors make this type of research especially challenging. First, the historical 

documents that would be of most interest to scholars– in this case, scripts, film, videotape – 

may not have been archived or even exist decades after being aired. The earliest newscasts 

were not recorded. This only became common practice after the advent of videotape in 

the 1970s. Therefore, newscasts scripts are the most important remaining documents of 

early television news. Frequently, news professionals are most concerned with the daily 

production of news and often do not consider a priority the storage and maintenance of 

previously aired content. Second, because news scripts, film and tape are undervalued, 

they are often lost through neglect or through natural disasters. What is left of Televisa’s 

news archive has survived earthquakes and floods, and exposure to the elements. Rede 

Globo’s news archive has undergone several floods, so that many key images and scripts 

have perished. Third, for financial and political reasons, privately-owned corporations are 

not in the business of catering to academics. Only recently has Rede Globo established 

Globo Universidade, a program that, according to its website has “o objetivo de incen-

tivar o intercâmbio de conhecimento entre a TV Globo e as universidades do Brasil e do 

exterior” (http://globouniversidade.globo.com).
Analysis of early Mexican news programs provides new scholarship that could be 

useful in at least two ways. First, it presents concrete empirical data missing from much 
of the existing scholarship on the history of television that is anecdotal, theoretical or 
abstract (OROZCO, 2002, pp. 214-215; SANCHEZ de ARMAS, pp. 10-11). As Waisbord 
states, “the lack of attention to specific situations has often resulted in incomplete and 
skewed portrayals” (1998, p. 254). Second, this article has chosen television journalism 
as its focus, an area that has been largely neglected in the scholarship to date, which has 

treated either print media or entertainment programming, especially telenovelas.



251GONZÁLEZ DE BUSTAMANTE, Celeste. Dependency and development: the importance of TV news in the history of 

Mexican television. Revista Galáxia, São Paulo, n. 18, p.247-262, dez. 2009.

Beyond putting the abstract into concrete terms, historically based scholarship can put 

the events into a wider context of the political economy of the 1950s through the 1970s, 

serving to distinguish the processes of the mid-twentieth century with those of twenty-first 

century. Through historicizing the news industry of the 1950s, we can see the relationship 

between the economy, politics, and media that globalization had already begun to occur, 

yet globalization in 1959 was much different than that of 2009. This is particularly relevant 

with respect to the Cold War, as Straubhaar argues, 

Both the United States and the USSR actively pursued alliances with elites in developing 

countries as part of the Cold War, so political and military concerns often overlapped 

or even opposed economic interests of the elites in both industrialized and developing 

countries (2007, p. 57).

Cold War politics, as they related to what ended up on the air, should not be 

understated. For example, the Cuban Revolution of 1959 drastically changed U.S.-Mexico-

Cuba-Soviet Union relations, and those changes were represented on the small screen. 

By putting the debate regarding dependency and international communications in 

its proper historical perspective, and by analyzing news scripts as historical documents, I 

aim to advance the work of Sinclair and others who have examined this issue at a macro 

level (1990, 1986). This endeavor should lead to a deeper understanding about the age 

of rapid industrialization in Latin America and the relationship between  international 

and domestic economies, politics, media, and the public (as citizens and as consumers). 

Mexico as a case study

In 1949, Mexican entrepreneur and close friend of President Miguel Alemán Val-

dez, Rómulo O’Farrill Sr., who also owned the daily newspaper Novedades, received 

the country’s first television concession. After several days of testing, on September 1, 

1950, O’Farrill’s television station XHTV, Canal 4 officially beamed Latin America into 

the television age, with the broadcast of Aleman’s fourth informe (address to the nation)4. 

A businessman originally from the state of Puebla, O’Farrill had two key connections 

with U.S. media interests. First, he worked with Meade Brunet, Vice-President of RCA, who 

attended Mexico’s inaugural television ceremony (CASTELLOT, 1993, p. 20). O’ Farrill 

purchased $2.2 million dollars worth of television equipment from RCA necessary for the 

initial broadcasts (CASTELLOT, 1993, p. 20). Second, O’Farrill had received financial ba-

cking from U.S. citizen and movie theater king, William Jenkins (CASTELLOT, 1993, p. 20).

Emilio Azcárraga Vidaurretta was the next major commercial television player to 

enter the picture when his station, XEW-TV (with the same call letters as his radio station) 

4	 On September 18, 1950, Brazil officially beamed South America into the television age.



252 GONZÁLEZ DE BUSTAMANTE, Celeste. Dependency and development: the importance of TV news in the history of 

Mexican television. Revista Galáxia, São Paulo, n. 18, p.247-262, dez. 2009.

officially began to broadcast in 1952. Guillermo González Camarena’s XHGC, Canal 5 

also began transmitting in 1950. Azcárraga Vidaurretta purchased technical equipment 

from General Electric and Dumont for the first transmissions (MEJIA BARQUERA, 1998, 

p. 28). His ties to U.S. commercial broadcasting stemmed from his initial days in radio 

and affiliations with NBC and CBS (OLMOS, 1998, p. 280).

Beyond technical expertise and financial backing from abroad, one decision early on, 

would have far reaching implications that would influence the content of entertainment as 

well as news programming well into the twenty-first century. President Alemán’s decision 

to apply the U.S. commercial model in 1949 paved the way for not only foreign adver-

tisers to push consumer goods, but would create a tension between providing accurate 

information and generating profits that continues today.

Before turning to the actual content of news on television between 1950 and 1970, 

one other factor must be considered with respect to the relationship between domestic 

media entrepreneurs and foreign interests and influence. Foreign news agencies encom-

passed a large percentage of news related content that appeared on television throughout 

Latin America (BOYD-BARRETT, 1980). The most powerful news agencies and those from 

which Telesistema Mexicano often obtained information included the AP, UPI and UPITN 

(UPI’s television news service), Visnews (Reuters’ television news service), Agence France 

Presse, and at times, TASS (Soviet Union News Service) (GONZALEZ de BUSTAMANTE, 

2006, p. 188). 

A reliance on information from foreign news agencies does not necessarily translate 

to an automatic reproduction of the images and information obtained from an external 

source. Editorial directors of news programs had the final word, along with state sponsored 

censors, when it came to exactly how a story would be framed. Moreover, although the 

AP and UPI had set up Latin American bureaus, the majority of the news staff included 

locally hired staff (BOYD-BARRETT, 1980, pp. 91-92). 

Primacy of international news

Now let’s turn to how the relationship of associated-dependent development rende-
red itself on television news programs. The findings presented here are based on content 
analyses of news scripts and rundowns from two news programs, Noticiero General Motors 
and Noticiero PEMEX SOL Novedades, which aired between 1950 and 1970 on Telesistema 
Mexicano (González de Bustamante, 2006). 

The following represents a “typical” news rundown for Noticiero General Motors 
during the 1950s5. A rundown or órden provided a list of reports and items such as com-
mercials and the order in which they would air. The órdenes also included the length of the 

5	 All of the primary documents discussed in this article, unless otherwise noted, are housed in Grupo Televisa’s 
Filmoteca de Noticieros (Newscast Archive) in Mexico City, Mexico.



253GONZÁLEZ DE BUSTAMANTE, Celeste. Dependency and development: the importance of TV news in the history of 

Mexican television. Revista Galáxia, São Paulo, n. 18, p.247-262, dez. 2009.

each item in the newscast. Often newscasts were divided into two sections, international 

and national news items. The first news bulletins took up about 15 minutes of airtime. 

April 13, 1954

Noticiero General Motors

1.	 Eisenhower-Oppenheimer investigation (I)

2.	 Charles De Gaulle-returns to power (I)

3.	 Eisenhower-throws out the first pitch of the big league baseball season (I)

4.	 Ex-pres Truman attacks Joseph McCarty (sic) (I)

5.	 U.S. Secretary of State John Foster Dulles arrives in France (I)

6.	 U.S. and Great Britain regarding “agresiones rojas” (I)

7.	 Journalists and photographers tour a new railway station in Mexico State (D)

8.	 Death of Luis Cabrera, ex-minister of hacienda for Carranza (G)

9.	 Harry Reid, head of the North American Commercial Mission meets with CEIMSA 

(Mexican Exporting and Importing Company) leader to offer products (I,D)

10.	Madero street closed for construction (D)

11.	  Chief of Police looking for Faces brothers (C)

12.	Asociación Mexicana de Caminos and director of “punto cuarto” to establish 

school for mechanics and machine operators (D)

13.	 Federal police detains “tres asesinos” (C)

14.	General Francisco Múgica buried (G)

15.	Raul Haya de la Torre press conference at the Confederación de Trabajadores 

Mexicanos (G)

16.	 Judicial police investigate case of lost 40,000 pesos (C)

17.	NY Yankees win (I)

18.	 16 people die in plane crash in Chile (I)

The rundown above, like many others during this time period, included an abun-
dance of reports regarding international affairs. Nine out of 18 stories or 50% of the items 
emphasized international news. 

The second most common story category in the rundown included those items that 
featured national development related projects. Four out of 18 or 22% of the total items 
dealt with development issues. 

Three out of the 18 or 16% of the reports focused on governmental affairs, such as the 
burial of General Francisco Múgica. The same number and percentage of reports featured 
prominent crime stories. One report, the meeting between leaders of CEIMSA (Mexican 
Exporting and Importing Company) and the North American Commercial Mission, fell 
both into the international as well as development categories.



254 GONZÁLEZ DE BUSTAMANTE, Celeste. Dependency and development: the importance of TV news in the history of 

Mexican television. Revista Galáxia, São Paulo, n. 18, p.247-262, dez. 2009.

When President Dwight D. Eisenhower visited the former colonial city and now resort 
town of Acapulco in February of 1959, the amount of international news was even greater.

February 18, 1959
Noticiero General Motors

1. Eisenhower press conference (I, G)6

2. Acapulcans prepare for presidents (I, G)

3. Duchess of Kent (I)

4. Transformation Industry (D)

5. Issac Stern in Houston, Texas (I)

6. 20-30 Club Luncheon (D)

7. Journalists head for Acapulco (I, G)

8. Bull fights (S)

9. News Wrap

a. Archbishop Makarios vs. Greek government (I)

b. Eisenhower on Berlin (I)

10. Commercial-Super-Motors, S.A.

11. Eisenhower on Guatemala vs. Mexico dispute (I, G)

12. John Foster Dulles hospitalized (I)

13. Archbishop of New York, Francis Spellman in Central America (I)

14. Summary of other presidential visits to Mexico (I, G)

15. News Wrap

a. Suspension of livestock trade between Mexico and the United States (I, G)

b. Execution of Cuban War criminal by firing squad (I)

In the rundown above, eleven out of 15 or 73% of the news items focused on inter-
national issues. With the U.S. president visiting, it seems natural that there would be an 
abundance of foreign news, but three out of four stories is quite remarkable, even taking 
into consideration Eisenhower’s presence. 

Promotion of television, business and national (development) 
interests

From the 1950s to 1970s, television news became a prime mechanism to foment 

the interests of businessmen and national development efforts. Moreover, from the ear-

6	 I=International, G=Government, D=Development, C=Crime, S=Sports



255GONZÁLEZ DE BUSTAMANTE, Celeste. Dependency and development: the importance of TV news in the history of 

Mexican television. Revista Galáxia, São Paulo, n. 18, p.247-262, dez. 2009.

liest stages of television news programming, producers used news as an avenue to attract 

viewers and promote the interests of television owners and sponsors.

Often Romúlo O’Farrill, Sr. and Emilio Azcarrága Vidaurreta, the owners of Telesistema 

Mexicano, appeared as subjects of news reports as they met for comidas and cocteles with 

leaders of various governmental officials and multinational corporations.

On February 21, 1955, Rómulo O’Farrill Sr. and Rómulo O’Farrill Jr. served as the 

focus of a report on Noticiero PEMEX SOL Novedades that provided details about a meal 

they hosted for Mr. Vernon Moore and Mr. J.J. McIntire of General Motors as the two 

O’Farrill’s demonstrated “su simpatia y comprensión,” for the work of the GM executives 

before they headed for other positions.7

Rómulo O’Farrill Sr., who also functioned as the president of the Comité Directivo de 

los congresos panamericanos de carreteras (Pan American Highway congress) appeared 

in the lead report in the same newscast on February 21. The report highlighted O’Farrill’s 

leadership in assisting with the construction of “[una] medida economica y social, como 

es la de fomentar la articulación del sistema vial panamericano, estructura en la que se 

apoyan los transportes terrestres y por ende, las economías nacionales y el intercambio 

en el hemisferio.”8

A week later O’Farrill topped the news again, as Noticiero PEMEX Sol Novedades 

reported that he hosted a dinner at his house for delegates of the Pan American Highway 

congress.9

These types of reports served to improve the social standing of media entrepreneurs 

among the public, domestic and international businessmen, and politicians who may 

have been watching the programs. In addition, the stories reflected the associated and 

dependent relationship that media moguls such as O’Farrill and Azcárraga maintained 

with foreign interests. 

The relationships had been established and cultivated long before the advent of 

television. O’Farrill, an automobile dealer, for example had worked with William Jenkins 

in Puebla and Azcárraga had ties with foreign banking interests through his marriage to 

Laura Milmo, the daughter of British citizen Patricio V. Milmo, and granddaughter of James 

F. Milmo, major stakeholder in National Bank of Laredo (FERNANDEZ, 1983, p. 163). 

O’Farrill owned the Mexico City daily Novedades which often contributed news content 

to television from the 1950s to late 1960s.

In addition to promoting the image of media executives, news producers established 

credibility and promoted a station’s efforts during news programs. When Jacobo Zablu-

dovsky landed in Havana to meet Fidel Castro in January of 1959, Noticiero General 

Motors was there, “conscious of its responsibility to serve all of the Republic of Mexico, 

7	 Noticiero PEMEX SOL Novedades, 21 February 1955.
8	 Ibid.
9	 Noticiero PEMEX Sol Novedades, 28 February 1955.



256 GONZÁLEZ DE BUSTAMANTE, Celeste. Dependency and development: the importance of TV news in the history of 

Mexican television. Revista Galáxia, São Paulo, n. 18, p.247-262, dez. 2009.

contracted the best services in order to give truthful and up-to-date information about the 

situation in the Republic of Cuba.”10

Coverage of sports as news became one of the frequent ways in which media could 

promote its own interests, as well as those of multinational corporations which paid for 

television commercials. In 1955, the Pan American Games, held in Mexico City, provided 

Telesistema Mexicano one of the first opportunities to combine international interest in 

sport and profit.11

Eleven years later, on May 29, 1966, Emilio Azcárraga Milmo along with the Presi-
dent of the Republic, Gustavo Díaz Ordaz inaugurated Estadio Azteca, the soccer stadium 
where the team America would play. Azcárraga had bank rolled the stadium and had 
acquired the home team America in 1959. The stadium would be used for national as well 
as international games such as the Olympics that Mexico would host in 1968. Today, the 
stadium also is used to house part of the company’s film and video archive. 

Jacobo Zabludovksy and Pedro Ferriz delivered the details about the inaugural ce-
remonies on Telesistema Mexicano. Ferriz commented: 

We, as Mexicans also feel proud to have a stadium of this magnitude in every aspect, 

as the best out of any place in the world in my judgment. I have been to the stadiums 

Maracanã in Brazil and Wembley in England, The National in Santiago and the one in 

Tokyo, and ours is more functional in every way.12

In the fall of 1968, sports as well as social unrest competed for time on television 
news. Media executives and political leaders understood the important role that television 
played in creating a favorable image. That understanding influenced how both social unrest 
as well as sport would be covered and used to foment development efforts (González de 
Bustamante, 2010). 

By 1968 television had become one of the nation’s most important forms mass media. 
Between 1950 and 1970 the number of television sets throughout the country skyrocketed 
from a mere 100 receivers to 4.5 million (Mexico, 1961; Mexico, 1970). By the end of 
the 1960s, television stations had been established in 29 out of the country’s 31 states. 
In the late 1960s, news encompassed a large portion of television programming, and by 
the end of the decade, annual news programming throughout the country produced by 
commercial and government owned stations totaled approximately 2,847 hours (Noriega 
and Leach, 1979, p. 58). In 1968, national and international advertising agencies directed 
40 percent of their publicity to television advertising, totaling more than 973 million pesos 
(SANCHEZ, 1988).

An examination of coverage of the student massacre of 1968 and the Olympics that 

began 10 days after the matanza revealed that news executives put their goals of creating 

10	 Noticiero General Motors, 7 January 1959
11	 Noticiero PEMEX Sol Novedades, 11 March 1955.
12	 Telesistema Mexicano. 29 May 1966.



257GONZÁLEZ DE BUSTAMANTE, Celeste. Dependency and development: the importance of TV news in the history of 

Mexican television. Revista Galáxia, São Paulo, n. 18, p.247-262, dez. 2009.

a positive image of the nation before an international audience ahead of their interests 

in informing the public (GONZALEZ de BUSTAMANTE, 2010). The size of the viewing 

public (audience) had grown tremendously in the first twenty years of television. The 

estimated viewership for the ’68 Olympics reportedly totaled 900 million (SANCHEZ de 

ARMAS, 1998, p. 535).

Two years later, as Mexico City hosted the World Cup and a presidential campaign 

ensued, news executives put their financial interests ahead of their political interests. For 

an entire week, coverage of the World Cup eclipsed reports about the upcoming elections 

(GONZALEZ de BUSTAMANTE, 2006, p. 279). On June 17, less than two weeks before 

the election, the World Cup semi-finals led the newscast on Su Diario Nescafé, as anchor 

Zabludovsky announced, “Today the semi-finalists in the ninth World Cup play. At Estadio 

Azteca, Germany and Italy will face off, while at Jalisco Stadium, Brazil and Uruguay will 

go head to head.”13

Between June 17 and 23, Su Diario Nescafé aired 38 reports on the World Cup and 

16 stories on the presidential elections (GONZALEZ de BUSTAMANTE, 2006, p. 279). 

The placement of the World Cup stories and elections stories also bears mentioning. Not 

once did election stories top the newscast during that week, while reports on the World 

Cup led the newscast four out of six days. The influence of the ruling party, PRI over news 

coverage, could be noted as well, as only three of the 16 stories on the elections focused 

on PAN opposition candidate, Efrain González Morfín.  
By June 21 the presidential campaign drew to a close, along with the World Cup.
Brazil and Italy faced off in the final game of the four week event. Zabludovsky let 

morning viewers know of the game’s outcome as he led Su Diario Nescafé, 

Brazil beat Italy, by a score of 4-to-1. The same score as the game between Italy and 

Mexico. The points made by the Brazilians gave the Italians a lesson on how to use the 

ball and how to score a goal.14

As reports like these demonstrate, throughout the first twenty years of television, 
Telesistema Mexicano news executives frequently placed their financial interests ahead 
of their political interests. They’re motive – to garner more viewers, advertisers, and the-
refore, increase profits. 

By the 1970s, political leaders throughout the region began to latch onto the concept 
of creating a new world information and communication and order. Through UNESCO 
fora, governments established politicas nacionales de comunicación (national communi-
cations policies), in an effort to reduce the influence of foreign programming. A reform 
environment swept the hemisphere (WAISBORD, 1998, p. 256). It was in this wave of 

13	 Su Diario Nescafé was the precursor to 24 horas, which began to air in September 1970 and would become 
the country’s longest running newscast to date.

14	 Su Diario Nescafé, 21 June 1970.



258 GONZÁLEZ DE BUSTAMANTE, Celeste. Dependency and development: the importance of TV news in the history of 

Mexican television. Revista Galáxia, São Paulo, n. 18, p.247-262, dez. 2009.

anti-imperialism that Mexico created its first national news agency, pumped money into 

a national television network, and made an attempt –though probably never realistic – to 

nationalize television. It was a sign that nation-states such as Mexico viewed the imbalan-

ce of information flows as a threat to national sovereignty. Indeed, it became “painfully 

obvious that the ability to identify and to present the national version of events is one of 

the basic criteria of national sovereignty” (SCHILLER, 1978).  

It was during this time that the interests of the country’s political and business lea-

ders diverged. Large media owners such as Azcárraga Milmo lobbied against Echeverria’s 

efforts to exert state control over television. The conflict surfaced in October, 1974 when 

Televisa hosted the First World Encounter of Communications in Acapulco. Miguel Alemán 

Velasco, the first director of Telesistema Mexicano’s corporate news division, recalled that 

at a luncheon President Echeverria pointed out the many failures of private television and 

threatened to nationalize the networks.15 While the interests of the nation’s leaders and 

business entrepreneurs often worked to each others mutual benefit, this was one instance 

and time in which they clearly did not.

A call for comparative study

From radio to film to television, the United States and other foreign companies in-
vested heavily in cultural industries throughout the region, but did associated-dependent 
relationships unfold in the same way? How did the early newscasts in other parts of the 
region reflect associated-dependent relationships in Brazil and Chile, if they did at all? 
And, why examine Brazil and Chile in comparison to Mexico? It is to those questions that 
this article now turns. While it is beyond the scope of this article to answer the first two 
of the questions posed, I can justify comparative studies of Mexico, Brazil, and Chile.

The benefits of comparative study can be substantial, but the research plan must be 
systematic and there must be a rationale for comparison (KOCKA, 2003). By comparison, 
I mean that the units of analysis would include the media systems in various nations as 

well as go beyond national boundaries. With respect to television industries in Latin 

America, comparative study is a logical method to examine media in the region because 

even before in inception of television in the 1950s, the forces that shaped the develop-

ment of media systems throughout the region were both internal as well as external. For 

historians, a comparative approach allows the researcher to move beyond the “nationalist 

or civilizational straightjackets that have bedeviled so much history writing in the past” 

(EATON, 1997). Certainly, media moguls were not constricted by national boundaries, so 

why should the researcher? Further, the problem of associated-dependent development is 

a global problem, and one that should be studied from a global perspective. In expanding 

15	 Alemán interview with author, 14 March 2006.



259GONZÁLEZ DE BUSTAMANTE, Celeste. Dependency and development: the importance of TV news in the history of 

Mexican television. Revista Galáxia, São Paulo, n. 18, p.247-262, dez. 2009.

the scope to various regions, the focus is not on the nation or place, but on the problem 

itself (EATON, 1997). Answers to these questions, contribute to not only the history of 

Latin America, but world history. 
Why Brazil? Television officially began in 1950 in both Mexico and Brazil, at a 

time when the leaders of both countries pursued development strategies through rapid 
industrialization. Industrialization and unprecedented growth led to an increase in the 
middle-class, and consequently a growing number of citizens who could purchase tele-
vision sets as well as those products advertised on television. Rapid growth along with 
the government’s generally laissez faire policies with respect to the economic side of the 
television industry allowed both Grupo Televisa and Rede Globo to emerge as the two 
largest commercial networks in the region. 

One important aspect of these two networks rise to power that warrants further study 
is internal competition. In the case of Televisa, by 1955 three commercial stations exis-
ted in Mexico City, but because of the relatively small size of the market, the enterprise 
had became a losing venture. To make it profitable, the three stations merged to create 
Telesistema Mexicano, which became Televisa in 1973. The history of Televisa has been 
marked by consolidation and centralization (SANCHEZ RUIZ, 1988). 

In contrast, Francisco de Assis Chateaubriand’s Diarios Associados established Brazil’s 
first station TV Tupi in São Paulo, with equipment and assistance from General Electric. A 
year later he inaugurated TV Tupi in Rio de Janeiro, with assistance from RCA Victor. Rede 
Globo did not emerge until 1965, with financial and technical assistance from Time-Life. 
In 1980, TV Tupi folded under government pressure, and the network was sold off as two 
networks, Sistema Brasileira de Televisão (SBT) and Rede Manchete (PATERNOSTRO, 2006, 
p. 34). In addition, Brazil’s television industry developed in two competing economic 
centers, São Paulo and Rio de Janeiro. A systematic look at how local media entrepreneurs 
dealt with internal competition could shed additional light on the evolution of the industry.

The growth in the domestic market, through ties with foreign companies and adver-
tisers, and a rise in the middle-class in the region’s two largest countries, enabled Televisa 
and Globo to expand beyond national boundaries. Televisa exports entertainment and 
informational programming to more than 100 counties, while Globo exports to more than 

120 nations (WAISBORD, 1998, p. 260).

Both Televisa and Globo have been controlled by media families, the Azcarrága 

and Marinho families respectively, with strong ties to networks within and outside of 

the region. An examination of how these patriarchs consulted with the heads of other 

networks would offer valuable details about how the associated-dependent development 

relationship evolved.
If the Brazilian case offers an example of a similar media system compared to Me-

xico to emerge in the region, what country would constitute a contrast? Certainly, not 
all countries followed a commercial network model. Chile represents the largest country 
in Latin America to pursue a non-commercial television system (FUENZALIDA, 2002).  



260 GONZÁLEZ DE BUSTAMANTE, Celeste. Dependency and development: the importance of TV news in the history of 

Mexican television. Revista Galáxia, São Paulo, n. 18, p.247-262, dez. 2009.

The first broadcasts did not occur until 1958, making it a rather later comer to the televi-
sion scene. The latent arrival in Chile had its advantages. Those who decided the path the 
television would take had time to see the failures of commercial television and opted to 
have it controlled by the state and universities. Beyond examining the debate over setting 
up a non-commercial model in Chile, analysis of early television news programs (if the 
archives exist) would shed light on how dependency and development may have been 
expressed differently under a distinct television system.

On February 12, 1955, Noticiero PEMEX Novedades led its newscast with a report on 

U.S. Vice President Richard Nixon’s visit to Mexico. In the report, Nixon stated that Mexico 

was “un gigante que despierta.”16 The report went on to state that during his stay, Nixon 

met with numerous business leaders including Rómulo O’Farrill Sr., president and director 

of Novedades, “el mejor Diario de México,” and Rómulo O’Farrill Jr., Vice President and 

General Manager of Channel 4.17 The report concluded with a statement by Nixon who 

claimed that “private initiative is the nerve center of progress in the great economic field 

in Mexico,” and that the activities of the country’s businessmen served a “patriotic end.”18 

As this report and others throughout the first twenty years of television demonstrated, 
television news programs revealed the country’s dependent as well as developing status 
in a world system. Those who controlled the airwaves controlled news content, and in so 
doing they often sought to promote their own economic interests. Their decisions reinforced 
foreign interests, but as Cardoso and Faletto would say, this did not happen because they 
were foreign, “but because they may coincide with values and interests that these groups 

pretend are their own” (1971, p. xvi).  

References: 

BOYD-BARRETT, Oliver (1980). The International News Agencies. London: Constable.

BURTON, Julianne, FRANCO, Jean (1978). Culture and Imperialism. Latin American Perspectives, 
v. 5, n. 2, p. 2-12.  

CARDOSO, Fernando Henrique (1973). Associated-Dependent Development: Theoretical and Practical 
Implications. In: Stephan, Alfred (Ed.).  Authoritarian Brazil. New Haven/London: Yale University Press. 

CARDOSO, Fernando Henrique, Enzo FALETTO (1971). Dependency and Development in Latin 
America. Marjory Mattingly Urquidi (Trans). Berkeley: University of California Press. 

CASTELLOT, Laura de Ballin (1993). Historia de la Televisión en México: Narrada por sus protagonistas. 
México: Alpe. 

DORFMAN, Ariel, Armand MATTELART (1975). How to Read Donald Duck: imperialist ideology in 
the Disney Comic. New York: International General.

EATON, Richard M. (1997). Comparative History as World History: Religious Conversion in Modern 

16	 Noticiero PEMEX Sol Novedades, 12 February 1955.
17	 Ibid.
18	 Ibid.



261GONZÁLEZ DE BUSTAMANTE, Celeste. Dependency and development: the importance of TV news in the history of 

Mexican television. Revista Galáxia, São Paulo, n. 18, p.247-262, dez. 2009.

India. Journal of World History,  v. 8, n. 2, p. 243-271.

FERNANDEZ, Fátima Christlieb (1983). Los medios de difusión masiva en México. Mexico: Juan Pablos. 

FUENZALIDA, Valério (2002). La television en Chile. In: Guillermo Orozco (Ed.) Historias de la 
televisión en America Latina. Barcelona: Editorial Gedisa.

GENTILI, Pablo (Ed.) (2002). Globalização excludente: Desigualdade, exclusão e democracia na nova 
ordem mundial. Petrópolis, Rio de Janeiro: Editora Vozes.

Globo Universidade. [accessed May 1, 2009]. 

http://globouniversidade.globo.com/GloboUniversidade/0,,8736,00.html 

GONZALEZ, Gabriel Molina (1990). The Production of Mexican Television News: The Supremacy of 
Corporate Rationale. Ph.D., diss., University of Leicester.

GONZALEZ de BUSTAMANTE, Celeste (2006). Tele-visiones (tele-visions): The Making of Mexican 
Television News, 1950-1970. Ph.D. diss., University of Arizona.  

___________.(2010). 1968 Olympic Dreams and Tlatelolco Nightmares: Imagining and Imaging 
Modernity on Television. Mexican Studies/Estudios Mexicanos. Winter.

HUGHES, Sallie (2006). Newsrooms in conflict: journalism and the democratization of Mexico. 
Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.

HUGHES, Sallie, Chappell H. LAWSON (2004). Propaganda and Crony Capitalism: Partisan Bias in 
Mexican Television News. Latin American Research Review, v. 39, n.3, p. 81-105.

KOCKA, Jurgen (2003). Comparison and Beyond. History and Theory, v. 42, n. 1, p.  39-44.

LAWSON, Chappell H. (2002). Building the fourth estate: democratization and the rise of a free press 
in Mexico. Berkeley: University of California Press.

MEJIA BARQUERA, Fernando (1998). Del Canal 4 a Televisa. In: Miguel Angel SANCHEZ de ARMAS 
(Ed.). Apuntes para un historia de la televisión Mexicana. Mexico: Revista Mexicana de Comunicación, 
Televisa.

Mexico (1961). International TV Almanac. New York: Quigley Publishing.

Mexico (1970). International TV Almanac. New York: Quigley Publishing. 

NORIEGA, Luis Antonio de and LEACH, Francis (1979). Broadcasting in Mexico. London: Routledge/
Kegan Paul.

OLMOS, Alejandro (1998). Algunos protagonistas de la televisión. In: Miguel Angel SANCHEZ de 
ARMAS and Maria del Pilar RAMIREZ (Eds.). Apuntes para un historia de la televisión Mexicana II. 
Mexico: Revista Mexicana de Comunicación.

OROZCO, Guillermo (2002). La televisión en México. In: Guillermo Orozco (Ed.). Historia de la 
television América Latina. Barcelona: Editorial Gedisa. 

PASQUALI, Antonio (1982). Comunicación y cultura de masas. Caracas: Monte Avila.

PATERNOSTRO, Vera (2006). O texto na TV.  Rio de Janeiro: Campus.

REBOLEDO, Sábas Huesca (1998). La noticia por la televisión. In: SANCHEZ de ARMAS, Miguel 
Angel, María del Pilar (Eds.). Apuntes para una historia de la television Mexicana II. México, Revista 
Mexicana de Comunicación, Televisa. 

REZENDE, Guillermo J. (2006). Telejornalismo no Brasil: um perfíl editorial. São Paulo, Summus.



262 GONZÁLEZ DE BUSTAMANTE, Celeste. Dependency and development: the importance of TV news in the history of 

Mexican television. Revista Galáxia, São Paulo, n. 18, p.247-262, dez. 2009.

RIDING, Alan (2005). “UNESCO adopts new plan against cultural invasion,” New York Times, 
October 21, p. E3.

SAID, Edward W (1993). Culture and Imperialism. New York: Knopt. 

SANCHEZ de ARMAS, Miguel Angel (1998). Prólogo. In: SANCHEZ de ARMAS, Miguel Angel (Ed.). 
Apuntes para una historia de la television Mexicana I. Mexico: Revista Mexicana de Comunicación, 
Televisa.

SANCHEZ RUIZ, Enrique E (1988). Los medios de diffusion masiva y la centralización en México. 
Mexican Studies/Estudios Mexicanos, 4, n. 1, p. 25-54.

SCHILLER, Herbert I (1967). National Development Requires Some Social Distance. The Antioch 
Review, v. 29, n.1, p. 63-67.

SCHILLER, Herbert I (1978). Decolonization of Information: Efforts toward a new International Order. 
Latin American Perspectives, v. 5, n. 35, p. 35-48.

SILVA, Ludovico (1971). Teoria y práctica de la ideología. Venezuela: Nuestro Tiempo.

SINCLAIR, John (1986). Dependent development and broadcasting: ‘the Mexican formula’. Media, 
Culture and Society, v. 8, n.1, p. 81-101.

___________.(1990). Neither West nor Third World: the Mexican television industry within the NWICO 
debate. Media, Culture and Society, v. 12, n. 3, p. 343-360.  

STRAUBHAAR, Joseph (2007). World Television: From Global to Local. Los Angeles/ London: Sage.

WAISBORD, Silvio (1998). Latin America. In: Anthony Smith (Ed.). Television: An International History. 
Oxford: Oxford University Press.

Dr. CELESTE GONZÁLEZ DE BUSTAMANTE is an 
assistant professor at the University of Arizona School of 
Journalism, and an affiliated faculty member of the UA 
Center for Latin American Studies. She has published rese-
arch on the history of television news in Mexico and Brazil. 
Currently, she is completing a book-length study examining 
the early years of television news in Mexico, 1950-1970. 
Aside from her research interests in media in Latin America, 
Dr. González de Bustamante has more than 15 years of 
professional experience in the field of television journalism.

Texto recebido em outubro  

e aprovado em dezembro de 2009.


