Writing in High School
a proposal for seizing and mastering LANGUAGE
Keywords:
language, writing, statement, linguistic developmentAbstract
This article refers to the writing of statements of the opinion article genre and aims to investigate the linguistic development that occurs in students active in the act of writing. The theoretical foundation is the theory of Philosophy of Language, whose language is social, dynamic and evolutionary in time and space. This research involved seven high school students, in which we demonstrated and discussed how the written statements were formed and gained linguistic substance and content. As a result, the development of writing is indicated as an action that contributes to the expansion of the domain of written expression of those involved in the process.
References
AMOSSY, Ruth. A argumentação no discurso. Trad. Angela Maria da Silva Corrêa (et al). São Paulo: Contexto, 2018.
ANTUNES, Irandé. No meio do caminho tinha um equívoco: gramática, tudo ou nada. (p. 115-121). In BAGNO, Marcos, (Org.) Linguística da Norma, 3. ed. - São Paulo: Edições Loyola, 2012.
ANTUNES. Irandé. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
BAJARD, Élie. Caminhos da escrita: espaços de aprendizagem. São Paulo: Cortez, 2002.
COLELLO, Sílvia de Mattos Gasparian. A escola que (não) ensina a escrever. 2ª ed. Revisada. São Paulo: Summus, 2012.
FARACO, Carlos Alberto. Linguagem e diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
GARCEZ, Lucília. Técnicas de redação. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015a.
GERALDI, João Wanderley. Ancoragens – estudos bakhtinianos. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015b.
GERALDI, João Wanderley. Linguagem e Ensino: exercícios de militância e divulgação. São Paulo: Mercado das Letras, 1996.
PERROTTI, Edmir. Confinamento cultural: infância e leitura. São Paulo: Summus, 1990.
PONTOS de Vista: Caderno do Professor: orientação para a produção de textos / [Equipe de produção: Ana Paula Severiano, Egon de Oliveira, Eliana Gagliardi, Heloísa Amaral]. São Paulo: Cenpec – Coleção da Olimpíada, 2019. Disponível em: https://www.escrevendoofuturo.org.br/blog/especial-artigo-de-opiniao. Acesso em 25 julho de 2019, às 14h32min.
POSSENTI, Sírio. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1996.
ROCHA, Regina Braz da Silva Santos. O ensino da escrita argumentativa na perspectiva dialógica. Bakhtiniana, São Paulo, 7 (1): 199-218, Jan./Jun. 2012.
RODRIGUES, Rosângela Hammes. Os gêneros do discurso na perspectiva dialógica da linguagem: uma abordagem de Bakhtin. (p. 152-183). In: MEURER, José Luiz; BONINI, Adair; MOTTA-Roth, Désirée (orgs.). Gêneros: teorias, métodos. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.
VOLÓCHINOV, Valentin. A Construção da Enunciação e Outros Ensaios. São Carlos: Pedro e João Editores, 2013.
VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 1ª ed. São Paulo: Editora 34, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Moisés José Rosa Souza, Dagoberto Buim Arena, Melissa Velanga Moreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.