Between “to Hear and to Listening"

in children whith hearing Loss´cases

Authors

  • Cláudia Hashimoto Fiqueiredo Cerqueira Pontifícia Uuniversaidade Católica de São Paulo https://orcid.org/0000-0001-6495-0898
  • Lúcia Maria Guimarães Arantes Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-759X2023V53e58374

Keywords:

Language pathology, Language acquisition, Hearing loss, Psychoanalysi, Voice

Abstract

This work addresses issues involved in the care of children with hearing loss, from the Language Therapy. It problematizes the therapist-patient relationship, when the patients comes to the diagnosis of hearing loss and not necessarily a complaint about language. For this discussion, I approach Psychoanalysis, specifically the theory that serves as a basis for distinguishing how language is imprinted on the speaking being, here taken as the subject of the unconscious.

 

Author Biographies

Cláudia Hashimoto Fiqueiredo Cerqueira, Pontifícia Uuniversaidade Católica de São Paulo

Fonoaudiologa formada pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2001); especialização em Clínica de Linguagem (2006) e mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2005). Doutoranda em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (ingresso em 2020)

Lúcia Maria Guimarães Arantes, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Graduada em Fonoaudiologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1982), mestrado em Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1989) e doutorado em Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2000). Atualmente é coordenadora do Curso de Fonoaudiologia e foi , também , Chefe do Departamento de Clínica Fonoaudiológica e Fisioterápica ( 2015-2017) FACHS- PUCSP, é, também, professora do Programa de Pós Graduação de Linguística Aplicada e Estudos ds Linguagem da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. É fonoaudióloga do Serviço de Patologia da Linguagem da DERDIC/PUC-SP -CER II Tem experiência na área de Fonoaudiologia, com ênfase em Diagnóstico e Terapia de Linguagem (fala e escrita), atuando principalmente nos seguintes temas: clínica de linguagem, avaliação de linguagem aquisição e patologias da linguagem.

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Published

2023-09-20

How to Cite

Cerqueira, C. H. F., & Arantes, L. M. G. . (2023). Between “to Hear and to Listening": in children whith hearing Loss´cases. Intercâmbio, 53, e58374. https://doi.org/10.23925/2237-759X2023V53e58374

Issue

Section

Artigos