For a dialogical pedagogy for teaching of reading

thinking aloud in a group as a possibility

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-759X2023V54e64775

Keywords:

dialogue, dialogism, readers formation, group think-aloud

Abstract

This article aims to discuss some of Paulo Freire and Bakhtin's postulates that underlie the Group Think-Aloud (acronym in Portuguese: PAG), a humanistic and dialogic literacy practice (ZANOTTO, 2014; 2016). Theoretically, we start from the Freirean vision of education (FREIRE, 2019; FREIRE; SHOR, 2021); the dialogical conception of language (BAKHTIN, 2011; VOLÓCHINOV, 2018), and reading as a process of building meanings, which occurs in the reader/author interaction mediated by the text (ZANOTTO; SUGAYAMA, 2016). Finally, we consider the PAG as a dialogic pedagogy for teaching reading, due to give voice and recognition to readers and space for the construction of inferential and subjective readings.

Author Biography

Cleber Ferreira Guimarães, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutor em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Mestre em Educação pela Universidade do Oeste Paulista. Possui pós-graduação em Metodologia de Ensino de Língua Portuguesa e Literatura e em Educação Especial Inclusiva, ambas pela Uniasselvi. Especialista em Gestão Escolar pela Faculdade Cidade Verde. Graduado em Letras (Português/Inglês) pela Faculdade de Presidente Prudente, e em Pedagogia, pelo Instituto Superior de Educação Elvira Dayrell. Tem experiência no ensino de Língua Portuguesa nos Ensinos Fundamental II e Médio. No Ensino Fundamental I tem experiência no ensino de Língua Inglesa. Atuou (2014-2016) como Professor Tutor Presencial no curso de graduação em Letras da faculdade Anhanguera, no polo de apoio presencial de Mirante do Paranapanema. Atualmente, é Coordenador Pedagógico na Rede Municipal de Ensino de Brasilândia- MS. Temas de interesse: Leitura, Formação do Leitor; Letramento; Formação Docente.

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Published

2023-12-22

How to Cite

Guimarães, C. F. (2023). For a dialogical pedagogy for teaching of reading: thinking aloud in a group as a possibility. Intercâmbio, 54, e64775. https://doi.org/10.23925/2237-759X2023V54e64775

Issue

Section

Artigos