The educative effects of pedagogical interdisciplinar practices based on projects in professional and technological education

Authors

  • Carlos Emilio Padilla Severo Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Keywords:

Professional Education. Interdisciplinarity. Pedagogical Pratice.

Abstract

the purpose of this research was to present pedagogical alternatives to the traditional classes towards the development of student learning in professional and technological education. We describe an experience and reflections about the interdiciplinarity, founded and researched by Hilton Japiassú and Ivani Fazenda. We are also based on the ideas of Heloisa Lück about the interaction of the curriculum with the reality of the student. We present strategies of concepts integration on some specific classes of the curriculum in the computers área as well as the effects on the constitution of the autonomy of the learner, through a pedagogical      practice       centered      on    the     student,      according          to

José Manuel Moran, based on the construction of software projects. The research was qualitative in nature, involving an research-action, where a pedagogical practice was carried out.

Author Biography

Carlos Emilio Padilla Severo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

 Doutor em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2012), Mestre em Ciência da Computação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2001), Licenciatura Plena em Computação pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (2017) e Bacharel em Informática pela Universidade da Região da Campanha (1996). Durante o mestrado realizou estágio sandwich no Laboratório de Investigación y Formación en Informática Avanzada - LIFIA/UNLP, La Plata-Argentina. Possui experiência na área de Ciência da Computação com ênfase em Sistemas de Informação (especificação conceitual e desenvolvimento de software) e Informática na Educação com ênfase em Educação a Distância (mediação da aprendizagem em AVA). Membro permanente do Programa de Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica em Rede dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. CONTATO: emilio.severo@gmail.com

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Published

2018-04-03