Challengeofcontinued training in environmental approaches in aninterdisciplinary perspective

Authors

  • Vanderlei Folmer Unipampa
  • Edward Frederico Castro Pessano UNIPAMPA
  • Débora Lopes Viçosa Unipampa
  • Emerson de Lima Soares Unipampa
  • Cátia Silene Carrazoni Lopes Viçosa Unipampa

Keywords:

Environment. Interdisciplinarity. Continuing Education.

Abstract

The objective of this study was to identify the subsidies provided by continuing education related to the theme Environment and Interdisciplinarity.The research, with a qualitative-quantitative approach, was developed with teachers from the final years of elementary school in a public school in Uruguaiana/RS. A questionnaire with open and closed questions was used as a data collection tool.  The data obtained in this research were supported by the technique of discourse analysis and indicated the fragility in relation to the approach and development of the theme Environment and interdisciplinarity in the classroom. They also pointed out the need for investment in the improvement of teachers through continuing education. We concluded that it is imperative that the educational system adopts a new posture, providing continuous training based on proposals that contemplate different areas of training and that aim to overcome the limitations related to the Environment and interdisciplinarity.

 


Author Biographies

Vanderlei Folmer, Unipampa

Professor Unipampa (Fisioterapia e Ciências da Natureza), Coordenador PPG Educação em Ciências/Unipampa; Pós Doutorado em Bioquímica/Universidade de Lisboa; Doutor em Educação em Ciências/UFSM; Mestre em Educação em Ciências/UFRGS, Bacharel em Fisioterapia. E-mail: vanderleifolmer@unipampa.edu.br

Edward Frederico Castro Pessano, UNIPAMPA


Professor Unipampa (Ciências da Natureza e Aquicultura), Coordenador Acadêmico Unipampa Uruguaiana; Doutor em Educação em Ciências/UFSM; Mestre em Educação em Ciências/UFSM, Bacharel em Biologia/PUC.

Débora Lopes Viçosa, Unipampa

Graduanda em Fisioterapia/Unipampa. E-mail: debora.lopes00@hotmail.com

Emerson de Lima Soares, Unipampa


Mestre em Educação em Ciências/UFSM; Especialista em Educação Especial e Inclusiva/FAEL; Licenciado em Ciências da Natureza/Unipampa.

Cátia Silene Carrazoni Lopes Viçosa, Unipampa

Doutoranda PPG Educação em Ciências/UFRGS; Mestre em Educação em Ciências/UFSM; Especialista em Educação Especial e Inclusiva/FAEL; Licenciada em Ciências da Natureza/Unipampa.

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Published

2018-04-03