The collective teaching of musical performance in a religious institution

Authors

  • Adriane Kis Santos Perdigão Conservatório Carlos Gomes/PA.

Keywords:

Collective education, cultural Project, Church of Concórdia.

Abstract

ABSTRACT: The following article intends to demonstrate that even a collective musical education aiming at a technicalist formation with a functional bias directed towards a specific purpose and destined to a religious community, like that established in the Cultural Project in progress in the Church of Concórdia, can attend the subjective values pertinent to music and their ability to work subjectively for the integral development of the individual. It also points to the fact that a Project of this nature can have a favorable social and cultural impact on neighborhoods with poverty and/or criminality rates and in the communities in which it operates, constructing identity traits of this territory, as well as assisting individuals to obtain a better aesthetic and humanitarian development, which demonstrates in a subliminal way the interdisciplinar meaning of this language.

Keywords: Collective education; cultural Project; Church of Concórdia.

Author Biography

Adriane Kis Santos Perdigão, Conservatório Carlos Gomes/PA.

Discente do Mestrado em Música do Instituto de Artes da Unesp. Em 2016 concluiu um curso de nível técnico em Instrumentista de Orquestra – Flauta Transversal – pela Escola de Música da UFPA, e em 2017 graduou-se no curso de Licenciatura Plena em música pela Universidade Estadual do Pará. Também está no curso técnico em Instrumento – Flauta Transversal – no Conservatório Carlos Gomes/PA.

References

PAZIANI, Danilo Ribeiro. O ensino de contrabaixo acústico: a vivência de processos criativos com alunos do projeto Guri/Ribeirão Preto e a ideia de experiência de Jorge Larrosa. 2001. Dissertação (Mestrado em música) – Instituto de Artes, Universidade Estadual Paulista, São Paulo.

RAY, Sonia. Pedagogia da performance musical. 2015. Tese (Pós-doutoramento em música) – Escola de Música e Artes Cênicas, Universidade Federal de Goiás, Goiás.

COELHO, Thiago Lúcio. Práticas informais de aprendizagem em música: a vivência de quatro músicos populares. 2016. Dissertação (Mestrado em música) – Escola de Música, Universidade Federal de Goiás, Goiás

SILVA, Evandro Williamy da Cruz. O ensino de música na banda Ágape da Igreja Evangélica Assembleia de Deus no Templo Central de Concórdia do Pará: 10 anos de história. 2017. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura Plena em Música) – Universidade do Estado do Pará, Pará.

BLAZINA, Francilene Maciel da Rocha. O ensino e a aprendizagem musical na Igreja Evangélica Assembleia de Deus em Porto Alegre. 2012. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em Pedagogia da Artes) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul.

CRUVINEL, Cruvinel, Flavia Maria. Efeitos do ensino coletivo na iniciação instrumental de cordas: a educação musical como meio de transformação social. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Goiás, Escola de Música, 2003.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. Ed.: Cortez. São Paulo, 1990.

Downloads

Published

2018-10-03