The collective teaching of musical performance in a religious institution
Keywords:
Collective education, cultural Project, Church of Concórdia.Abstract
ABSTRACT: The following article intends to demonstrate that even a collective musical education aiming at a technicalist formation with a functional bias directed towards a specific purpose and destined to a religious community, like that established in the Cultural Project in progress in the Church of Concórdia, can attend the subjective values pertinent to music and their ability to work subjectively for the integral development of the individual. It also points to the fact that a Project of this nature can have a favorable social and cultural impact on neighborhoods with poverty and/or criminality rates and in the communities in which it operates, constructing identity traits of this territory, as well as assisting individuals to obtain a better aesthetic and humanitarian development, which demonstrates in a subliminal way the interdisciplinar meaning of this language.
Keywords: Collective education; cultural Project; Church of Concórdia.
References
PAZIANI, Danilo Ribeiro. O ensino de contrabaixo acústico: a vivência de processos criativos com alunos do projeto Guri/Ribeirão Preto e a ideia de experiência de Jorge Larrosa. 2001. Dissertação (Mestrado em música) – Instituto de Artes, Universidade Estadual Paulista, São Paulo.
RAY, Sonia. Pedagogia da performance musical. 2015. Tese (Pós-doutoramento em música) – Escola de Música e Artes Cênicas, Universidade Federal de Goiás, Goiás.
COELHO, Thiago Lúcio. Práticas informais de aprendizagem em música: a vivência de quatro músicos populares. 2016. Dissertação (Mestrado em música) – Escola de Música, Universidade Federal de Goiás, Goiás
SILVA, Evandro Williamy da Cruz. O ensino de música na banda Ágape da Igreja Evangélica Assembleia de Deus no Templo Central de Concórdia do Pará: 10 anos de história. 2017. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura Plena em Música) – Universidade do Estado do Pará, Pará.
BLAZINA, Francilene Maciel da Rocha. O ensino e a aprendizagem musical na Igreja Evangélica Assembleia de Deus em Porto Alegre. 2012. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em Pedagogia da Artes) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul.
CRUVINEL, Cruvinel, Flavia Maria. Efeitos do ensino coletivo na iniciação instrumental de cordas: a educação musical como meio de transformação social. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Goiás, Escola de Música, 2003.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. Ed.: Cortez. São Paulo, 1990.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.A Revista Interdisciplinaridade e os textos aqui publicados estão licenciados com uma Licença Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International. Baseado no trabalho disponível em http://revistas.pucsp.br/interdisciplinaridade. Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://revistas.pucsp.br/interdisciplinaridade.