Open-access Between freedoms and (in)subordinations: experiences of female urban cycle delivery workers

Authors

  • Luiza Fleury de Freitas Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Engenharia, Programa de Pós-Graduação em Geotecnia e Transportes. Belo Horizonte, MG/Brasil. https://orcid.org/0009-0007-0677-0304
  • Leandro Cardoso Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Engenharia, Departamento de Engenharia de Transportes e Geotecnia, Programa de Pós-Graduação em Geotecnia e Transportes, Programa de Pós-Graduação em Geografia. Belo Horizonte, MG/Brasil. https://orcid.org/0000-0001-7133-5033

Keywords:

bicycle, female cycle delivery workers, gender, power relations, in)subordination

Abstract

Female cycle delivery workers are located at the intersection between bicycle use, gender relations, and delivery activities, and may be subject to the existing power relations in each sphere, interconnectedly. This article investigates the influence of these relationships on the experiences of female cycle delivery workers in the cities of Belo Horizonte and São Paulo. A content analysis of semi--structured interviews with fourteen cycle couriers was carried out. The results show the influence of power relations, especially on perceptions of insecurity, and the provisional and complementary aspect associated with the activity. Despite this, the transforming potential of the activity was also demonstrated, as it can provide an experience of great value in terms of female empowerment, freedom, autonomy, and resilience.

DOI:

https://doi.org/10.1590/2236-9996.2025-6363185-en

https://doi.org/10.1590/2236-9996.2025-6363185-pt

References

ABÍLIO, L. C. (2020). Uberização: a era do trabalhador just-in-time? Estudos Avançados, v. 34, n. 98. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.3498.008

ALIANÇA BIKE (2019). Pesquisa de perfil dos entregadores ciclistas de aplicativo. Disponível em: https://aliancabike.org.br/pesquisa-de-perfil-dos-entregadores-ciclistas-de-aplicativo/ Acesso em: 21 ago 2021.

ALTHEMAN, E. (2021). "Empreendedorismo de si no capitalismo de plataforma: um estudo com entregadores ciclistas em São Paulo". In: CALLIL, V.; COSTANZO, D. (org.). Desafio: estudos de mobilidade por bicicleta 4 São Paulo, Centro Brasileiro de Análise e Planejamento - Cebrap.

ANDRADE, V.; BASTOS, P.; MARINO, F. (2023). "Cyclelogistics and uberization". In: NOGUEIRA, M. A. F. (ed.). Alternative (Im)Mobilities Londres, Routledge.

BABB, C. (2021). "Making place in the car-dependent city". In: MULLEY, C.; NELSON, J. D. (ed.). Urban Form and Accessibility Amsterdã, Elsevier.

BARDIN, L. (2011). Análise de conteúdo São Paulo, Edições 70.

BID - Banco Interamericano de Desenvolvimento; MDR - Ministério do Desenvolvimento Regional (2021). Mobilidade por bicicleta Brasília, Editora IABS.

BONHAM, J.; KOTH, B. (2022). "Walking, Cycling and Gendered Journeys of Working Lives". In: WRIGHT, T.; BUDD, L.; ISON, S. (ed.) Women, Work and Transport Bingley, Emerald Publishing Limited.

BRASIL (2020). Decreto n. 10.329, de 28 de abril. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/decreto/D10329.htm Acesso em: 16 ago 2021.

CHERON, C.; SALVAGNI, J.; COLOMBY, R. K. (2022). "Homem só respeita homem": quando o machismo invisibiliza duplamente o trabalho das entregadoras por plataformas. In: XLVI ENCONTRO DA ANPAD, 2022, on-line. Anais eletrônicos [...]. Maringá: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração, 2022, pp. 2177-2576. Disponível em: https://anpad.com.br/uploads/articles/120/approved/df308fd90635b28d82558cf580c73ed9.pdf Acesso em: 19 jan 2025.

DUARTE, J. (2005). "Entrevista em profundidade". In: DUARTE, J.; BARROS, A. (ed.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação São Paulo, Atlas.

FERGUSON, J. M. (2016). Discreet to excrete in the concrete jungle: women bike messengers and their inventive urban strategies in three US cities. Gender, Place & Culture DOI: http://dx.doi.org/10.1080/0966369X.2016.1263602

FLEMING, J. E. (2015). The bicycle boom and women's rights. The Gettysburg Historical Journal, v. 14, n. 3, pp. 13-26.

FUNDACIÓN MAPFRE; LABMOB (2021). Segurança viária e ciclologística: desafios e oportunidades no Brasil. Disponível em: https://documentacion.fundacionmapfre.org/documentacion/publico/es/media/group/1113978.do Acesso em: 19 abr 2023.

GARRARD, J. (2021). "Women and Cycling: Addressing the Gender Gap". In: BUEHLER, R.; PUCHER, J. (ed.). Cycling for sustainable cities Cambridge, Massachusetts, The MIT Press.

GRAYSTONE, M.; MITRA, R.; HESS, P. M. (2022). Gendered perceptions of cycling safety and on-street bicycle infrastructure: bridging the gap. Transportation Research Part D, v. 105. DOI: https://doi.org/10.1016/j.trd.2022.103237

GREED, C. H. (2006). Making the divided city whole: Maistreaming gender into planning in the United Kingdom. Tijdschrift voor Economische em Sociale Geografie, v. 97, n. 3, pp. 267-280. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9663.2006.00519.x

HANSMANN, K. J.; GRABOW, M.; MCANDREWS, C. (2022). Health equity and active transportation: a scoping review of active transportation interventions and their impacts on health equity. Journal of Transport & Health, v. 25. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jth.2022.101346

HANSON, S. (2010). Gender and mobility: new approaches for informing sustainability. Gender, Place & Culture, v. 17, n. 1, pp. 5-23. DOI: https://doi.org/10.1080/09663690903498225

HARKOT, M. K. (2019). Mulheres e bicicletas em São Paulo: reflexões sobre gênero, mobilidade ativa e desigualdades no uso do espaço urbano. In: XVIII ENANPUR, Natal.

HARKOT, M. K.; LEMOS, L. L.; SANTORO, P. F. (2021). "Can a safe cycling city be an inclusive cycling city? Findings on gendered cycling from São Paulo, Brazil". In: ZUEV, D.; PSARIKIDOU, K.; POPAN, C. (ed.). Cycling Societies: Innovations, Inequalities and Governance Oxon; Nova York, Routledge.

KENT, J. (2021). "Transport, access, and health". In: MULLEY, C.; NELSON, J. D. (ed.). Urban form and accessibility Amsterdã, Elsevier.

KERN, L. (2021). Cidade feminista: a luta pelo espaço em um mundo desenhado por homens Rio de Janeiro, Oficina Raquel.

LABMOB; ALIANÇA BIKE (2020). Ciclologística no Brasil - Relatório técnico. Disponível em: https://bit.ly/3DbH49a Acesso em: 21 ago 2021.

LEFEBVRE, H. (2011). O direito à cidade São Paulo, Centauro.

LEVY, C. (2013). Travel choice reframed: "deep distribution" and gender in urban transport. Environment & Urbanization, v. 25, n. 1, pp. 47-63. DOI: https://doi.org/10.1177/0956247813477810

LYRA, L. E. G. (2017). Por onde caminham as mulheres? Apontamentos sobre gênero e justiça socioespacial na Região Metropolitana de Belo Horizonte. In: 2nd LATIN AMERICA DIVISION CONFERENCE - Urbanisation in Latin America, São Paulo.

MACÊDO, B. et al. (2020). Caracterização das diferenças no padrão de mobilidade de mulheres e homens em grandes cidades brasileiras. Transportes, v. 28, n. 4. DOI: https://doi.org/10.14295/transportes.v28i4.2410

MINARELLI, G. N. (2020). "Entrega por bicicleta em São Paulo: mercado, trabalho e práticas ciclísticas". In: CALLIL, V.; COSTANZO, D. (org.). Desafio: estudos de mobilidade por bicicleta 3 São Paulo, Centro Brasileiro de Análise e Planejamento - Cebrap.

MIZDRAK, A. et al. (2019). Potential of active transport to improve health, reduce healthcare costs, and reduce greenhouse gas emissions: a modelling study. PLoS ONE, v. 14, n. 7. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0219316

MUXÍ MARTÍNEZ, Z.; CIOCOLETTO, A. (2009). Catalonian neighbourhood development law: the gender perspective as a planning tool. In: 4th INTERNATIONAL CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL FORUM ON URBANISM (IFoU), pp. 1331-1338, Amsterdam.

ORTIZ ESCALANTE, S. (2017). El lado nocturno de la vida cotidiana: un análisis feminista de la planificación urbana nocturna. Kult-Ur, v. 4, n. 7, pp. 55-78. DOI: http://dx.doi.org/10.6035/Kult-ur.2017.4.7.2

RAVENSBERGEN, L.; BULIUNG, R.; LALIBERTÉ, N. (2019). Toward feminist geographies of cycling. Geography Compass DOI: https://doi.org/10.1111/gec3.12461

RECK, Y. (2022). "Mulheres e cicloentregas: um estudo de caso sobre o coletivo Señoritas Courier". In: CALLIL, V.; COSTANZO, D. (org.). Desafio: estudos de mobilidade por bicicleta 5 São Paulo, Centro Brasileiro de Análise e Planejamento - Cebrap.

SCHLIWA, G.; ARMITAGE, R.; AZIZ, S.; EVANS, J.; RHOADES, J. (2015). Sustainable city logistics - Making cargo cycles viable for urban freight transport. Research in Transportation Business & Management DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.rtbm.2015.02.001

SOARES, P. E.; ARAÚJO, A. C. M.; PEREIRA, E. F. S. F. (2021). A invisibilidade das entregadoras de aplicativo: a uberização como elemento de precarização da divisão sexual do trabalho. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 5. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n5-519

SOTO VILLAGRÁN, P. (2017). Diferencias de género en la movilidad urbana. Las experiencias de viaje de mujeres en el Metro de la Ciudad de México. Revista Transporte y Territorio, n. 16, pp. 127-146. Disponível em: http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/rtt/article/view/3606/3301

STROOPE, J. (2021). Active transportation and social capital: The association between walking or biking for transportation and community participation. Preventive Medicine, v. 150. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2021.106666

VALDIVIA, B. G. (2018). Del urbanismo androcéntrico a la ciudad cuidadora. Hábitat y Sociedad, n. 11, pp. 65-84. DOI: http://dx.doi.org/10.12795/HabitatySociedad.2018.i11.05

VALENTINE, G. (1989). The Geography of Women's Fear. Area, v. 21, n. 4, pp. 385-390.

WRI Brasil (2021). Ruas completas no Brasil: promovendo uma mudança de paradigma. Disponível em: https://www.wribrasil.org.br/publicacoes/ruas-completas-no-brasil Acesso em: 5 abr 2023.

YOUNG, I. M. (1980). Throwing like a girl: a phenomenology of feminine body comportment, motility, and spatiality. Human Studies, n. 3, pp. 137-156.

Published

2025-04-30

How to Cite

Freitas, L. F. de, & Cardoso, L. (2025). Open-access Between freedoms and (in)subordinations: experiences of female urban cycle delivery workers. Cadernos Metrópole, 27(63), e6363185. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/metropole/article/view/63185