Teaching knowledge in the urban periphery with the Michel Foucault’s concepts
DOI:
https://doi.org/10.23925.2318-9215.2023v9n1A15Keywords:
production of subjectivity, teaching knowledge, invention, apparatusAbstract
This article makes explicit the close relationship between work and inventive teacher training to think about teaching knowledge in the urban periphery with Michel Foucault’s concepts. It takes place in a series of projects that create research rooms in partner public schools, to give materiality and support to the work of the Research Group Oficinas de Formação Inventiva de Professores - OFIP - at Rio de Janeiro State University. Inventive training is an analysis and intervention device that problematizes, increasing the degree of supportability for vulnerabilities. Teaching knowledge of the urban periphery is based on the principle of promoting teaching as research on the margins of cities, by maintaining study groups with students and teachers from São Gonçalo city.
The idea is to create an experiential space and time in the urban periphery that makes it possible to affirm a formation envisaged by the invention of oneself and the world.
References
AQUINO, Júlio Groppa. Educação pelo arquivo: ensinar, pesquisar, escrever com Foucault. São Paulo: Intermeios, 2019.
DIAS, Rosimeri de Oliveira. Deslocamentos na formação de professores: aprendizagem de adultos, experiência e políticas de cognição. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011.
DIAS, Rosimeri de Oliveira. Formação inventiva como possibilidade de deslocamentos. In: DIAS, R. O. Formação inventiva de professores. Rio de Janeiro: FAPERJ, Lamparina, 2012, p.25-41.
DIAS, Rosimeri de Oliveira. Vida e resistência: Formar professores pode ser produção de subjetividade? Revista Psicologia em Estudo. Maringá, v. 19, n. 3, p. 415-426, jul./set. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pe/v19n3/a07v19n3.pdf. Acesso 04 jan 2025.
DIAS, Rosimeri de Oliveira. Modos de trabalhar uma formação inventiva de professores: escrita de si, arte, universidade e escola básica. In: DIAS, Rosimeri de Oliveira; RODRIGUES, Helianda de Barros Conde (orgs.). Escritas de si: escutas, cartas e formação inventiva de professores entre universidade e escola básica. Rio de Janeiro: Editora Lamparina, 2019, p. 13-36.
DIAS, Rosimeri de Oliveira. Helianar para positivar errâncias. Revista Verve. volume 42, n. 2, 2024, p. 110-121. Disponível em https://www.nu-sol.org/wp-content/uploads/2024/10/VERVE-46-1.pdf Acesso 04 jan 2025.
DIAS, Rosimeri de Oliveira; RODRIGUES, Heliana de Barros Conde. Escritas de si: escutas, cartas e formação inventiva de professores entre universidade e escola básica. Rio de Janeiro: Lamparina, 2019.
DIAS, Rosimeri de Oliveira; RODRIGUES, Helianda de Barros Conde. Uma conversa com Alfredo Veiga-Neto. Revista Interinstitucional Artes de Educar. Rio de Janeiro, Uerj, v.6, n.3, 2020a, p. 1208-1232. Disponível em https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/riae/article/view/54609 Acesso 4 jan 2025.
DIAS, Rosimeri de Oliveira; RODRIGUES, Heliana de Barros Conde. Pensamento e invenção: por uma formação outra. Revista Mnemosine. Rio de Janeiro: UERJ, v. 16, n.1, 2020b, p. 4-32. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/mnemosine/article/view/52676/34293 Acesso em 04 jan 2025.
DIAS, Rosimeri de Oliveira; RODRIGUES, Heliana de Barros Conde. Ordens do discurso: comentários marginais à aula de Michel Foucault. Rio de Janeiro: Editora Lamparina/FAPERJ, 2020c.
DIAS, Rosimeri de Oliveira; RODRIGUES, Heliana de Barros Conde. Recusando o momento cartesiano: Como equipar-se em psicologia e educação? Revista Educação e Filosofia, Uberlândia, v.36, n.78, p. 1683-1713, set./dez. 2022. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/66295/37952 Acesso em: 04 jan 2025.
EWALD, François; FONTANA, Alessandro. Nota. In: FOUCAULT, Michel. O governo de si e dos outros II: a coragem da verdade. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
FOUCAULT, Michel. Verdade, poder e si mesmo. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos V: ética, sexualidade, política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006, p.294-300.
FOUCAULT, Michel. Sobre a história da sexualidade. In: FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 26ª ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2008, p.243-276.
FOUCAULT, Michel. Conversa com Michel Foucault. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos VI: repensar a política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010, p.289-349.
FOUCAULT, Michel. Do governo dos vivos. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
GALLO, Silvio. O efeito Foucault em educação. Pro-Posições. v. 25, n. 2 (74), p.15-21, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/MCtFSfqBwtSLygWyZyQDV4J/?format=pdf&lang=pt Acesso 04 jan 2025.
GUATTARI, Felix. Caosmose: um novo paradigma estético. São Paulo: Editora 34, 2006.
RODRIGUES, Heliana de Barros Conde. Michel Foucault no Brasil. Esboços de história do presente. VERVE (PUCSP), v. 19, p. 93-112, 2011. Disponível em https://revistas.pucsp.br/index.php/verve/article/view/8669 Acesso 04 jan 2025.
RODRIGUES, Heliana de Barros Conde. Um dia, talvez, não se saberá mais o que foi o currículo: ensaio a partir de uma retroprofecia à maneira foucaultiana. In: FERRAÇO, C. E.; RANGEL, I.; CARVALHO, J.M.; NUNES, K. R. Diferentes perspectivas de currículo na atualidade. Rio de Janeiro, Petrópolis: NUPEC;UFES, DP et Alii, 2015, p. 117-130.
RODRIGUES, Heliana de Barros Conde. Ensaios de Michel Foucault no Brasil: presença, efeitos e ressonâncias. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016.
RODRIGUES, Heliana de Barros Conde. Ensaio sobre a escrita em Michel Foucault: do Belo perigo à escultura de si. DIAS, Rosimeri de Oliveira; RODRIGUES, Helianda de Barros Conde (orgs.). Escritas de si: escutas, cartas e formação inventiva de professores entre universidade e escola básica. Rio de Janeiro: Editora Lamparina, 2019, p. 37-59.
VEIGA-NETO, Alfredo; RECH, Tatiana Luiza. Esquecer Foucault? Revista Pró-posições. v. 25, n.2(74), 2014, p. 67-82. Disponível em https://www.scielo.br/j/pp/a/KBdDsSXvG4ykgbf5w5Tz9YL/?format=pdf&lang=pt Acesso 04 jan 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Cedo à revista Paralaxe os direitos autorais de publicação de meu artigo e consultarei o editor científico da revista caso queira republicá-lo depois em livro.