Álgebra Linear nos cursos de Engenharia: entrevistas reflexivas com professores das disciplinas específicas
DOI:
https://doi.org/10.23925/2238-8044.2022v11i1p97-110Keywords:
Mathematics Teaching; Engineering; Linear álgebraAbstract
The purpose of this article is to present reflective interviews carried out with professors who teach in specific disciplines of Engineering courses, in order to try to understand how and in which specific disciplines Linear Algebra is inserted in Engineering courses. These interviews are part of the curricular and epistemological phase, present in the Theory of Mathematics in the Context of Science, fundamental for the construction of a contextualized event. From the analysis of the interviews, we could see that the teachers understand the concepts of Linear Algebra, they know in which part of the discipline it is used, but they do not approach problems closer to the everyday life of the engineer, not even the teachers who work in the engineering career. and that these concepts are often addressed in subjects from the third year onwards, which makes us rethink whether a subject that is said to be abstract really needed to be taught in the early years of Engineering courses.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES n. 2/2019, de 23 de abril de 2019. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais (DCN) do Curso de Graduação em Engenharia, 2019.
CAMARENA, P. Metodología curricular para las ciencias básicas en ingeniería. Revista Innovación Educativa, v. 2, n. 10 e n. 11, p. 22-28 e 4-12, 2002.
CAMARENA, P. Concepción de competencias de las ciencias básicas em el nível universitário. In: DIPP, A.J., MACÍAS, A. B. (Org.). Competencias y Educación – miradas múltiples de una relación. México: Instituto Universitario Anglo Español A.C e Red Durango de Investigadores Educativos A.C., p.88-118, 2011.
CAMARENA, P. A treinta años de la teoría educativa “Matemática en el Contexto de las Ciencias”. Revista Innovación Educativa, v. 13, n. 62, p. 17-44, 2013a.
CAMARENA, P. La matemática social en el desarrollo integral del alumno. Revista Innovación Educativa, v. 14, n. 65, p. 143-149, maio/ago. 2014.
CAMARENA, P. Didáctica de la matemática em contexto. Educação Matemática em Pesquisa, São Paulo, vol.19, n.2, 01-26, 2017. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2017v19i2p1-26
CELESTINO, Marcos R. Ensino-aprendizagem da Álgebra Linear: as pesquisas brasileiras na década de 90. São Paulo, 2000. 113 p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Programa de Pós-Graduados em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
CHIARI, Aparecida Santana de Souza. Ensino de Álgebra Linear e Tendências em Educação Matemática: relações possíveis. In: XI Encontro Nacional de Educação Matemática, 2013, p. 1-15.
DORIER, Jean-Luc et al. On a research program concerning the teaching and learning of linear algebra in the first-year of a French science university. In: International Journal of Mathematics Education in Science and Technology, n.31, 2000, p. 27-35.
FERRUZI, Elaine Cristina; ALMEIDA, Lourdes Maria Werle de. Modelagem Matemática no ensino de Matemática para engenharia. II Jornada Brasileira do Grupo de Pesquisa Euro-Latino-Americano, v. 6, n. 1, p. 153-172, jan-abr, 2013.
FIRMINO, G.L; SIQUEIRA, A.M. A Matemática no ensino de Engenharia. The Journal of Engineering and Exact Sciences -JCEC, v. 3, n.3, p. 331-345, 2017. http://doi.org/10.18540/2446941603032017331
FONTENELE, F. C. F. Contribuições da Sequência Fedathi para o desenvolvimento do Pensamento Matemático Avançado: uma análise da mediação docente em aulas de Álgebra Linear. Ceará, 2018. 192 p. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduados em Educação, Universidade Federal do Ceará.
LAKATOS, A. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 3.ed. São Paulo: Atlas, 1993.
MINAYO, M. C. 5. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec-Abrasco, 1996.
NOMURA, J. I. Esquemas Cognitivos e Mente Matemática inerentes ao objeto matemático autovalor e autovetor : traçando diferenciais na formação do Engenheiro. São Paulo, 2014. 349 p. Tese (Doutorado em Educação Matemática).
PHILOT, J.; BIANCHINI, B. Um panorama das dissertações e teses sobre o tema álgebra linear no ensino superior no Brasil nos anos de 2011 a 2018. Revista de Produção Discente em Educação Matemática, São Paulo, v.9, p. 94-106, 2020.
PRADO, E. de A. Álgebra Linear na Licenciatura em Matemática: contribuições para a formação do profissional da Educação Básica. São Paulo, 2016. 252 p. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Programa de Pós-Graduados em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
RIBEIRO, L. N. Uma análise do movimento de constituição da ementa da disciplina de Álgebra Linear na Licenciatura em Matemática. Goiás, 2018. 207 p. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática). Programa de Pós-Graduados em Educação em Ciências e Matemática, Universidade Federal de Goiás.
STEWART, S.; LARSON C. A.; ZANDIEH, M. Linear algebrateaching and learning: themes from recente research and evolving research priorities. ZDN mathematics education, v.51, p. 1017-1030, nov.,2019. https://doi.org/10.1007/s11858-019-01104-1
SZYMANSKI, H.; ALMEIDA, L.; PRANDINI, R. A entrevista na pesquisa em educação a prática reflexiva. 5 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2018.