Quality and yearning for the past: social representations of parents about school

Authors

  • Rita de Cássia Pereira Lima Universidade Estácio de Sá, Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Ciências Humanas e da Educação
  • Fátima Aparecida Maglio Colus
  • Fátima Aparecida Coelho Gonini
  • Valéria Marta Nonato Fernandes Mokwa
  • Rita de Cássia Petrenas

Keywords:

Social Representation, School, Family

Abstract

The objective of this paper is to study the social representations of students’ parents about school. The research is based on the Social Representation Theory (SRT) proposed by Serge Moscovici in 1961. The data was obtained in a Public School of São Paulo State, from 12 parents who studied in the same school in which their children are enrolled at the moment. These parents were asked to fill out two questionnaires. In the first one, they had to draw a picture about the theme “school” and in the second they answered some questions regarding the picture. The data was analyzed based on the thematic content analysis. Three key-topics about “school” were analyzed : “General View”, “Socialization Space” and “Conflict, Confrontation and Conquest”. The results showed the valorization of the school in the past, considered of better quality, awakening nostalgic feelings.

Author Biographies

Rita de Cássia Pereira Lima, Universidade Estácio de Sá, Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Ciências Humanas e da Educação

Doutora em Educação pela Université René Descartes – PARIS V – França Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Universidade Estácio de Sá, Centro de Ciências Humanas e da Educação.

Fátima Aparecida Maglio Colus

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação – Mestrado Centro Universitário Moura Lacerda (CUML) – Ribeirão Preto/SP.

Fátima Aparecida Coelho Gonini

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação – Mestrado Centro Universitário Moura Lacerda (CUML) – Ribeirão Preto/SP.

Valéria Marta Nonato Fernandes Mokwa

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação – Mestrado Centro Universitário Moura Lacerda (CUML) – Ribeirão Preto/SP

Rita de Cássia Petrenas

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação – Mestrado Centro Universitário Moura Lacerda (CUML) – Ribeirão Preto/SP.

Published

2019-05-29

Issue

Section

Artigos