Reflections on History of Psychology’s course in Mato Grosso do Sul
DOI:
https://doi.org/10.23925/2175-3520.2020i51p22-30Keywords:
Higher Education, Discipline, History of Psychology, Psychology TrainingAbstract
This article aimed to analyze the History of Psychology subject teaching organization, based on the Psychology undergraduate courses in Mato Grosso do Sul. Initially, institutions with Psychology courses were inventoried; their websites were accessed and surveys were applied to their coordinators. Ten, some general characteristics of these courses and institutions were organized. Afterwards, it was discussed how the teaching of History of Psychology helps the students training, introducing them to Psychology and its scientific and professional strife. It also contributes with criticism on what have been done in the present, although it has some boundaries providing introductory issues mixed to advanced reflections on Psychology. Finally, it was observed that this teaching could be placed and articulated with other subjects, interfacing with Ontology, Epistemology, Logics and Ethics domains.References
Barnes, M., & Greer, S. (2014). Does the future have a history of psychology? A report on teaching, research, and faculty positions in Canadian universities. History of Psychology, 17(2), 159-169.
Casa Civil (1962). Lei No. 4.119 – Dispõe sobre os cursos de formação em Psicologia e regulamenta a profissão de psicólogo. Brasília, DC. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/1950-1969/L4119.htm.
Castelo Branco, P., & Feitosa, E. (2017). Formação do psicólogo nos interiores do Brasil: reflexões e implicações. In: Lemos, F. (Org.), Conversas tranversalizantes entre psicologia política, social-comunitária e institucional com os campos da educação, saúde e direitos, v.7 (pp.557-565). Curitiba: Editora CRV.
Fierro, C. (2014). La historia de la psicología como curso de grado: Sentido formativo y recursos para su enseñanza. Revista Puertorriqueña de Psicologia, 25(2), 396-409.
Gomes, W. (1996). História da Psicologia – Pesquisa - Formação – Ensino. In: História da Psicologia para curso de Graduação (pp. 150-159). São Paulo: EDPUC.
Gundlach, H. (2012). A Psicologia como Ciência e como Disciplina: o caso da Alemanha. In: S. Araújo (Org.), História e filosofia da psicologia: perspectivas contemporâneas (pp. 133-165, S. Araújo, Trad.). Juiz de Fora, MG: UFJF.
Krampen, G. (2015). Scientometric trend analysis of publications on the history of psychology: Is psychology becoming an unhistorical Science? Scientometrics, 106(3), 1217-1238.
Loureiro, I., & Baptista, M. (2007). A História da Psicologia como disciplina de mestrado: relato de uma experiência. Memorandum, 12, 143-151.
Mancebo, D., Vale, A., & Martins, T. (2015). Políticas de expansão da educação superior no Brasil, 1995-2010. Revista Brasileira de Educação, 20(60), 31-50.
Naves, F., Silva, S., Peretta, A., Nasciutti, F., & Silva, L. (2017). Formação de psicólogos para a educação: concepções de docentes. Psicologia da Educação, (44), 67-77. 10.5935/2175-3520.20170007
Merced, M., Stutman, Z., & Mann, S. (2017). Teaching the history of psychology: A content analysis of course syllabi from Doctor of Psychology Programs. Psychology: Learning and Teaching, 1(1), 01-16. 10.1177/1475725717729909
Ministério da Educação e Cultura (2011). Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Psicologia. Brasília, DC. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=7692-rces005-11-
pdf&category_slug=marco-2011-pdf&Itemid=30192.
Sekkel, M., & Barros, C. (2013) (Orgs.). Licenciatura em Psicologia: Temas atuais. São Paulo: Zagadoni Editora.
Stevison, B., Biggs, P., & Abramson, C. (2010). Google
Earth as a source of ancillary material in a History of
Psychology class. Psychological Reports, 106(3), 665-670.
Souza, F. (2011). Por uma história da Análise do Comportamento
no Mato Grosso do Sul. 69f. Dissertação de mestrado, Programa de Estudos Pós-graduados em Psicologia Experimental: Análise do Comportamento, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, SP.
Vaughn-Blount, K., Rutherford, A., Baker, D., & Johnson, D. (2009). History’s mysteries, demystified: Becoming a psychologist-historian. The American Journal of Psychology, 122(1), 117–129.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.