Public Policies and Social Mobility

Students of University for All Program (PROUNI)

Authors

  • Gislei Mocelin Polli Universidade Tuiuti do Paraná, UTP, Paraná, PR https://orcid.org/0000-0001-7254-7441
  • Jamille Martinelli Universidade Tuiuti do Paraná, UTP, Paraná, PR
  • Ari Zugman Universidade Tuiuti do Paraná, UTP, Paraná, PR
  • Fabio Oliveira Universidade Tuiuti do Paraná, UTP, Paraná, PR https://orcid.org/0000-0003-1001-859X
  • Francislaine Wiczneski Doi Universidade Tuiuti do Paraná, UTP, Paraná, PR https://orcid.org/0000-0003-0796-8615
  • Maria Sara de Lima Dias Universidade Tuiuti do Paraná, UTP, Paraná, PR https://orcid.org/0000-0001-7296-6400
  • Juliana Tavares Universidade Tuiuti do Paraná, UTP, Paraná, PR

DOI:

https://doi.org/10.23925/2175-3520.2021i52p120-130

Keywords:

Public policies, Social mobility, Higher education

Abstract

Education has proved to be an important tool for social transformation. From this understanding, public policies for access to higher education have been developed in Brazil with the aim of promoting social equality. The University for All Program (PROUNI) is aimed at students with a family income of up to  three minimum salaries and reaches an increasing number of students. This study aimed to ascertain the rise of these students benefited by PROUNI, involving three dimensions: professional, economic and personal satisfaction. For this purpose, 1,200 students from a private university who were benefited  by PROUNI were contacted. The questionnaires were sent by e-mail and 212 responses were obtained. The analysis was performed using descriptive and relational statistics. The results indicate that university graduation through PROUNI provided upward social mobility. Most interviewees stated that they have made improvements in their lives, both in personal, professional and economic aspects. What stands out the importance of the  existence of public policies focused on access to education. 

References

Albanese-Valore, L., & Selig, G. A. (2010). Inserção profissional de recém-graduados em tempos de inseguranças e incertezas. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 10(2), 390-404.

Almeida, M. W. (2013). O ProUni e a “Democratização do Ensino Superior”: Explorações Empíricas e Conceituais. [em linha]. Agência Universitária de Notícias da USP Web site. Recuperado de: http://www.anped11.uerj.br/OPROUNI.pdf.

Amaral, D. P., & Oliveira, F. B. (2011). O Prouni e a conclusão do ensino superior: novas trajetórias pessoais e profissionais dos egressos. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 19(73), 861-890.

Bardagi, M. P., Lassance, M. C. P. & Paradiso, Â. C. (2003). Trajetória Acadêmica e Satisfação com a Escolha Profissional de Universitários em Meio de Curso. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 4(1-2), 153-166.

Birman, J. (2000). Mal-estar na atualidade: a psicanálise e as novas formas de subjetivação. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Bourdieu, P. (1997). A miséria do mundo. Petrópolis, RJ: Vozes.

Bourdieu, P. (1998). Escritos de educação.8 ed. Petrópolis: Vozes.

Brasil. (1996). Lei Nº 9.394, de 20 de Dezembro de 1996. Brasília: Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/leis/L9394.htm.

Carvalho, C. H. A. (2006). O PROUNI no governo Lula e o jogo político em torno do acesso ao ensino superior. Educação & Sociedade, 27(96), 979-1000.

Casali, A. M. D., & Mattos, M. J. V. M. (2015). Análise de estudos e pesquisas sobre o sentido social do programa Universidade para Todos (PROUNI). Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 23(88), 681-716.

Catani, A. M., Hey, A. P., & Gilioli, R. d. S. P. (2006). PROUNI: democratização do acesso às Instituições de Ensino Superior? Educar em Revista, (28), 125-140. DOI https://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602006000200009.

Costa, F. S. (2014). O Prouni e seus Egressos: uma articulação entre educação, trabalho e juventude. Interfaces da educação. 5(4), 144-156.

Dias, M.S.L. (2011). O projeto de vida: sentidos do trabalho futuro. Curitiba, PR: CRV.

Honorato, S. G. (2011). A permanência de estudantes de origem popular no ensino superior: o caso dos alunos beneficiários do Prouni. Revista de Humanidades, Tecnologia e Cultura, 1(1), 161-186. Recuperado de: http://www.fatecbauru.edu.br/ojs/index.php/rehutec/article/view/10.

Lemos, A. H. C., Dubeux, V. J. C. & Rocha-Pinto, S. R. (2014). Educação superior, inserção profissional e origem social: Limites e possibilidades. Sociedade, Contabilidade e Gestão, 9(1), 48-64.

Melo, S. L. & Borges, L. O. (2007). A transição da universidade ao mercado de trabalho na ótica do Jovem. Psicologia Ciência e Profissão, 27(3), 376-395. DOI https://dx.doi.org/10.1590/S1414-98932007000300002.

Minayo, M. C. (2007). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 25 ed. Petrópolis: Vozes.

Nepomuceno, R. F. & Witter, G. P. (2010). Influência da família na decisão profissional: opinião de adolescentes. Psicologia Escolar e Educacional, 14(1), 15-22. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/pee/a/89sCv9tSPXpYnnsxmskZ3Vj/?lang=pt&format=pdf.

Neves, C. E. B. (2007). Desafios da educação superior. Sociologias 9(17), 14-21. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/soc/a/wLS65R85wxcrkhrpLqJf4qC/?format=pdf&lang=pt.

Pinheiro, T. V. A., Silva, L. P., Dias, L. C. F., & Andrade, A. K. C. (2013). Educação superior e mobilidade social: Uma análise à luz da sociologia a educação e da teoria institucional. Artigo apresentado no XVI SEMEAD Seminários em Administração, São Paulo.

Programa Universidade para todos. Ministério da Educação (2007, 2008 e 2009). Web site. Recuperado de: http://siteprouni.mec.gov.br/o_prouni.php.

Queiroz, F. c. B. P., Queiroz, J. V., Vasconcelos, N. V. C., Furukava, M., Hékis, H. R. & Pereira, F. A. B. (2013). Transformações no ensino superior brasileiro: análise das instituições privadas de ensino superior no compasso com as políticas de estado. Ensaio: avaliação, políticas públicas e educação. 21 (79), 349-370.

Rocha, C. M. (2012). Prouni: Um Estudo das Práticas e Percepções Sociais dos Alunos Bolsistas. Revista Políticas Educativas, 5(2), 151-159.

Saviani, D. (1995). Escola e democracia. 29. ed. Campinas, SP: Autores Associados.

Souza, M. R. d. A., & Menezes, M. (2014). Programa Universidade para todos (PROUNI): quem ganha o quê, como e quando? Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 22(84), 609-633. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/8NDKkxVz6rg4pwZxdz6zPQK/?format=pdf&lang=pt.

Valladares, L. (2010). Dilemas: Revista de Estudos de Conflito e Controle Social, 2, 153 – 172. Recuperado de: https://www.google.com.br/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj37fL6ja_XAhVCgpAKHWJWCn8QFggvMAE&url=https%3A%2F%2Frevistas.ufrj.br%2Findex.php%2Fdilemas%2Farticle%2Fdownload%2F7194%2F5773&usg=AOvVaw10uNGOnHYxtbUmHMW2L8dm.

Published

2021-10-22

Issue

Section

Artigos