Jessé Souza and Multidimensional Racism

the Absence of the Modern Educational Ideal and the Genesis of Brazilian “Sub-citizenship”

Authors

  • Anderson Gomes de Paiva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.23925/2175-3520.2024i57p42-50

Keywords:

Jessé Souza, Multidimensional racism, Sub-citizenship, Modern educational ideal, History of Brazilian education

Abstract

The objective of this article is to investigate in the works of the Brazilian sociologist Jessé Souza, especially in his books “A ralé brasileira”, 2020, and “Como o racismo criou o Brasil”, published in 2021, the relationship between the absence or incompleteness of a modern educational project - forged in the context of liberal civilization of Western modernity - in the processes of construction of Brazilian society and the generation of a practically static social structure, marked by inequality and exclusion of the majority of the population, to which a status is attributed symbolic of indignity, demerit and social discredit, elements that are part of a kind of “subcitizenship” associated with what the author called the “ralé brasileira”, formed, above all, by blacks, browns, indigenous people and the poor. This rabble sub-citizenship contrasts with the self-image of the “elite do atraso,” the privileged white minority, who consider themselves morally superior to others because they are supposedly inheritors of the highest immaterial attributes of Western citizenship and civilization, including, the ability to self-control, discipline and prospecting. At the center of this division, a racist device that presents itself in a multidimensional way: as global and symbolic racism; as class racism; and as racial racism, which commands the process of social exclusion in Brazil (Souza, 2021). To better understand Souza’s relational hypothesis, we will examine how the historical development of education in Brazil, equally marked by exclusion and inequality, supports the maintenance and reproduction of this social scenario.

Author Biography

Anderson Gomes de Paiva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

Doutor em Educação na área de Psicologia Educacional pela Unicamp, é graduado em Filosofia e mestre em Letras pela USP. Foi professor da rede pública estadual e coordenador regional de Filosofia e Ciências Humanas. Atuou como pesquisador no Centro de Estudos Judaicos da USP e desde 2014 é professor em regime de dedicação exclusiva do Instituto Federal de São Paulo. Atualmente integra o Núcleo de Estudos Afrobrasileiros e Indígenas (NEABI) do IFSP campus Avaré e coordena um Grupo de Estudos sobre Formação de Professores, Violência Escolar e Neoliberalismo.

References

Abramovay, M.; Rua, M. G. (2002). Violências nas escolas. Brasília: UNESCO.

Foucault, M. (2010). O nascimento da biopolítica. (P. E. Duarte, trad.). Lisboa: Ed. 70.

Ghiraldelli, P. (2015). História da Educação Brasileira. São Paulo: Cortez.

Giovedi, V. M. (2014). A pertinência do conceito de violência curricular para a compreensão da violência escolar. Revista de Educação do Cogeime, 23(45), 33-47.

Gomes, L. (2019). Escravidão: do primeiro leilão de cativos em Portugal até a morte de Zumbi dos Palmares. Volume I. Rio de Janeiro: Globo Livros.

Souza, J. (2019). A elite do atraso: da escravidão a Bolsonaro. Rio de Janeiro: Estação Brasil.

Souza, J. (2020). A ralé brasileira. São Paulo: Editora Contracorrente.

Souza, J. (2021). Como o racismo criou o Brasil. Rio de Janeiro: Estação Brasil.

Published

2025-02-27

How to Cite

Paiva, A. G. de. (2025). Jessé Souza and Multidimensional Racism: the Absence of the Modern Educational Ideal and the Genesis of Brazilian “Sub-citizenship”. Psicologia Da Educação, (57), 42–50. https://doi.org/10.23925/2175-3520.2024i57p42-50